n00b fråga: Vad F*N används env_cubemap till?

Permalänk

n00b fråga: Vad F*N används env_cubemap till?

Tjoo!

Nu håller man på att konvertera från HL1 Hammer till HL2.

Jag undrar en sak som inte strå beskrivet någonstans, och jag har kommit framm till dena länk: http://www.hl2world.com/wiki/index.php/CubeMaps

Och där är en bild på någonting, men jag fattar inte vad cubemap gör för nytta och vad den är till för...

Skulle någon snäll själ kunna förklara exakt vad env_cubemap är för ngt..

tack

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk

Man använder det till vatten och blänkande saker för att få dem att reflektera det rund om dem. Du behöver en env_cubemap vid varje sak du vill ska reflektera omgivningen (tex, metal, fönster, vatten golv osv).

Hoppas det hjälpte

Permalänk

Det är en (eller flera) pungter i banan där motor lägger upp en bild av det som är runtomkring den. Dvs det är "bilderna" som visas på scopet tex på AWP´n och naglarna och annat som ger "ifrån" sig reflektioner av omvärlden eller i detta fall bara en synvilla.
För att en man ska fungera som den ska ta och sätt env_cubemaps tex i rummen i banan för att varje rum ska få sin egen reflektinon...
Sen tar du "build cubemaps" i consolen för att det ska fungera optimalt sen...

Hoppas det hjälpte

Edit: Aj då en annan hann före

Permalänk

Tack så mkt.. nu tror jag att jag fattar.. ställer den in sig själv ang. vad som speglas, räcket det bara att ställa en i varje rum?

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk

Tror det...
Men om du vill ha tex att en glasruta speglar omgivningen så ska du sätta en cubemap precis framför glasrutan osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Det är en (eller flera) pungter etc

Tänkte bara tipsa om att det är bättre att skriva "punkter" än att skriva "pungter" i fortsättningen, folk kan missförstå ordet i sammanhanget..