Permalänk

Vet inte säkert om min Klockning funkar!

Jag har flera problem men jag tycker att det första problemet är viktigast spå jag skriver det under processor och överklocknig!

Jag har AMD 64 3200+, A8N-SLI Deluxe, 1024MB DDR,XFX GF 6800GT 256MB (PCI-E), SB Audigy 2 ZS, 80+160GB HD.

Problemet:
Jag misstänker att när jag klockar i bios Manuellt att klockhastigheten som jag ställer in inte funkar! För när jag klockar processorn så står det i windows och directX och Asus AI Booster att jag kör datorn på standard hastighet (2ghz) men i Ntune står det att jag kör på den hastighet jag klockat upp den till!
Jag märker ingen prestandaskillnad efter jag har klockat!)

Hjälp med lösning:
Har någon ett liknade problem eller en lösning så vore det trevligt med hjälp eller spekulationer!
Även tips på program som kollar processor eller datorspecifikatationer vore på sin plats!

Om minnen:
Sen undrar jag om jag bör byta ut mina 2X 512 DDR 2100 mot någon högre hastighet för prestandaskillnad, jag undrar om man märker någon större skillnad genom att byta till typ DDR400!

Problem 2:
Jag håller på och bygger en ny data av gamla delar och jag är inte säker på om moderkortet funkar! (Jävla Socket A fläkt som var så EXTREMT svår att få på och misstänker att jag kanske har pajat moderkortet!) Och kanske den har pajat för att jag råka grilla en processor vet inte säkert!
Och min Artic Cool fläkt ligger emot såna dära runda saker som jag inte vet vad de heter. Kan det ha blivit kortslutning av en sån gerj?(Fan att grundkolan bara skulle vikarier i NO)
När jag sätter igång elen funkar processor fläkten och hårddisken låter fast jag har ett fungerande graffkort (GF 4 440 Mx 64 MB) så kommer ingen bild!

Hjälp med lösning:
Kan jag ha grillat moderkortet? Eller kan jag har grillat socketen (om man nu kan göra det)

Tack:
All information om problem är VÄldigt välkommet! Tack Tack Tack!

Permalänk
Medlem

Om du ska clocka är det nog en fördel att byta minnen ja, pc 2100 kommer du inte långt med. Inte med ett par dåliga 3200 heller för den delen
Uppgradera ditt bios och skaffa nya minnen.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Du bör verkligen byta ut dina RAM minnen om du vill kunna klocka någonting ja.

Permalänk

Tänkte överklocka minnena tills jag köper nya! Det känns verkligen att minnena är flaskhalsen i datan!
Har nån tips på bra minnen?

Så om jag klockar processorn så har det ingen effekt med dåliga minnen?
(Nybörjare när det gäller klockning!)

Permalänk
Medlem

Min dator är gjord för PC2700, men dell satte i PC2100....
Gahhh

Permalänk
Medlem

hehe.. dell...

troll_tomte, vad vill du betala?

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

När man klockar processorn brukar man klocka den synkroniserat med minnena, alltså höjer du MHzn på minnena ökas MHzn på processorn vilket förstås kräver att man har minnen som kan hänga med.
Man kan även köra osynkat, alltså att minnenas hastighet inte förändras när man klockar processorn, detta ger dock inte samma prestandaökning som när man klockar synkroniserat.

Permalänk
Medlem

man ska minst ha pc3200 till A64 eller p4 om den har 800mhz bus.. dvs går i 200fsb.. .. det trodde jag faktiskt alla visste och prioriterade.. men tydligen inte

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular