Permalänk
Medlem

DFI nf4 Ultra och startup problem...

Hur får man bort varningstexten om att minnen ska placeras i slot 2 for single channel alternativt slot 2 och 4 for dual channel?

Jag har följt denna instruktion för att överhuvudtaget få igång bygget: http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=5844&page=1&...

Nu har jag iallafall fått igång den, men varningstexten om slot 2 och 4 dyker upp varje gång. Dock fungerar det om jag trycker på F1.

Jag har updaterat till BIOS 0218 och systemet innehåller följande delar:

DFI lanparty UT nF4 Ultra
CPU 3200+ (SPAW 0447)
2 x 512 mb Corsair 3200XLPRO 2-2-2-5 (With LED)
Sapphire X850XT PE
OCZ 520W POWERSTREAM
Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS
Thermalright XP-120 (Kylaren gör att jag inte kan använda minnesplats 4)

Det måste vara fler än jag som har/har haft samma problem.

Oerhört frustrerande att jag inte hittar någon lösning på detta bekymmer. Mottager tacksamt alla tips och råd som finns att uppbringa.

Permalänk
Medlem

Byta kylare, be någon bios-guru göra ett bios där den varningen inte finns eller tryck f1 vid varje uppstart. Tror faktiskt inte det finns någon bra lösning på det annars.

Har du testat att montera kylaren på andra hållet? (180^)

Permalänk
Medlem

XP-120 kylaren kan bara sitta bakvänd när man använder Corsairs minnen. Corsairminnen är riktigt höga.

Permalänk
Medlem

fabbe: Var har du hittat det där bioset? När jag går in på hemsidan och letar ser jag att det senaste är från 25 jan.

Och en fråga till: Är XL-PRO högre än vanliga xl? funderar nämligen på att köpa xp-120 senare.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Här hittade jag betabios 0218: http://oskarwu.myweb.hinet.net/dfi/betabios/nf4ld218.rar

Gällande höjden på minnet så är Corsairs 3200XLPRO ca 45 mm höga, XL minnen bör vara lägre eftersom dom inte har aktiv LED.

Här har du en länk till en "första artikel": http://www.techsweden.org/index.asp?mod=recensioner&id=30

Permalänk
Medlem

Du vet när man flashar, ska man lägga in hela rarfilen tillsammans med flashverktyget eller ska man ha någon enstaka fil ur rar-filen?

Edit: Jag menar ska man lägga in filen som finns i rar-filen eller ska man lägga in rar-filen på disketten?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Med WinRar packar man ihop filer på samma sätt som man packar filer med Winzip. Du ska använda filen som finns i Rar filen.

PS Jag har fortfarande inte fått bort startup problemet DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabbe
Med WinRar packar man ihop filer på samma sätt som man packar filer med Winzip. Du ska använda filen som finns i Rar filen.

PS Jag har fortfarande inte fått bort startup problemet DS

Jag vet vad winrar är.

Du kanske skulle testa att fråga på ett t.ex xtremesystems.org. De verkar vara väldigt duktiga på dfi´s mobos.

OT: Jag har problem med att flasha mitt bios. Jag gör som det står i manualen men när jag bootar med disketten som innehåller bios + flashverktyg får jag upp en text där det står "file NTDLR is missing" eller något liknande är det.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

testa i slot 1+3 då om det funkar bättre, jag hade samma hade minnena i slot 1+2 (dumt av mig) bytte bara till 2+4 så slapp jag det.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC