Nu får allt intel gubbzen erkänna vem som vinner =)

Permalänk

Nu får allt intel gubbzen erkänna vem som vinner =)

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Haha den va bra du ..
Snart kommer 4200+ och inte minst FX57 mums.

Kan du lägga upp den tråden i din sign eller PM-a mig där du håller på och visar hur du har byggt upp din datorn.
Läste den innan men hittar den inte mer.

Permalänk
Medlem

Haha, de var tvugna att hetsa Intel-prollen rejält innan den kunde mäta sig med AMD:n. En liten noobfråga bara: Vilka Athlon 64-processorer är det som har beteckningen FX55?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Haha, de var tvugna att hetsa Intel-prollen rejält innan den kunde mäta sig med AMD:n. En liten noobfråga bara: Vilka Athlon 64-processorer är det som har beteckningen FX55?

FX 55 är en processor som ingår i FX - serien.
Det finns FX 51, FX 53, FX 55 och FX 57 som är på väg. Men den senaste och kraftfullaste som finns på marknaden kommer från AMD och heter FX 55. Den kostar mellan 7700-8000 där nånstans kan skilja sig nån hundring upp eller ner.
Till skillnad från sina syskon t.ex 3500+, 3800+, 4000+ så har FX serien upplåst multipel och L2 ligger på 1mb. Det är lite överkill att äga en sån, men är man entusiast så har man en sån .
En länk på hur det kan se ut.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5308499

P.S du är en gammal medlem här på Swec, sånt borde du veta ))).

Permalänk
Medlem

Kolla här

P4 5,2 = 5200 Mhz
Athlon FX-55=2600 Mhz

Den arbetar skrattretande nog på bara hälften så hög frekvens som P4:an, som ändå bara presterar pyttelite mer än Athlon FX-55...

Ja, jag är nog ganska klar över att jag kommer skaffa AMD

Permalänk
Medlem

FX prollen är sjukt bra. Även orginal.
Vi kan ju se hur bra Intel klarar sig om
man klockar FX cpu:n 1000MHz

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Hahahaha, Intel kan börja be!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har nått emot A64 eller så, har en A64 själv som är riktigt snärtig, men hade inte AMD problem att nå de beräknade hastigheterna med A64:an i början? Dessutom verkar inte 0.09Micron ha gett så mycket för överklockningen, dock har värmen minskat en hel del vilket är bra. Nått säger mig att AMD också kommer få stora problem snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Inte för att jag har nått emot A64 eller så, har en A64 själv som är riktigt snärtig, men hade inte AMD problem att nå de beräknade hastigheterna med A64:an i början? Dessutom verkar inte 0.09Micron ha gett så mycket för överklockningen, dock har värmen minskat en hel del vilket är bra. Nått säger mig att AMD också kommer få stora problem snart.

Måste varit på s754 isf?
s939 processorerna har vell alltid nått de beräknade hastigheterna och t.o.m varit lite bättre?
Tänker på om man jämför s939 3000+ och P4 3.0GHz.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Måste varit på s754 isf?
s939 processorerna har vell alltid nått de beräknade hastigheterna och t.o.m varit lite bättre?
Tänker på om man jämför s939 3000+ och P4 3.0GHz.

Självklart var det på 754 det strula, men jag har även för mig att s939 skulle vara ute bra mycket tidigare.

Edit: När jag tänker efter så var AMD bakom minst ett år med opteron. Inte speciellt bra det men skitsamma, onödigt att skapa en hackartråd på intel när dom faktiskt inte är så dumma. Dom valde fel cpu-typ och nu får dom stå för det. AMD har faktiskt inte varit bra på att hålla datum.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Intel har gjort denna tabbe, på detta sätt så kan AMD ta in en smula (märkbart?) på dom & det är vi konsumenter som belönas i form av bättre konkurrens... Har inget emot Intel men dom är för stora för sitt eget bästa, dom har ju dessutom en lovande kärna inom mobile familjen, dom får väl ta & vidareutveckla den till desktop istället...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Att köpa en P4 har ALDRIG varit något alternativ för en annan som inte är gjord av pengar och vill ha MAXIMAL prestanda/krona .. att Intel säljer kontorsdatorer/hem-pc och varuhus-pc kan man förstå, men att folk som är kompetenta nog att bygga sin egen PC ändå väljer Intel är väldigt svårt att förstå

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att Intel aldrig ville satsa på Pentium 4 i huvudtaget. När AMDs Athlon klättrade över 1GHz och Intel hade problem med sina P-III:or så togs nog det felaktiga beslutet att satsa på Pentium 4 ändå. Efter Pentium 4 så fortsatte Pentium 3 att kättra till 1,4GHz med Tualatin kärnan, vilket var en bra CPU. Intel hade nog velat vidareutveckla Pentium 3 om de inte hade blivit "stressade" av AMD. När de väl hade lanserat Pentium 4 som snabbt kättrade till 2,0Ghz så hade de ingen återvändo utan var tvungna att fortsätta kättra tills de slog i taket för vad folk accepterade i värmeutveckling och oväsen från en dator. Intel insåg sitt misstag och lanserade CPU-beteckningar istället för GHz. Intel har tappat mkt mot AMD men är fortfarande otroligt mkt större än AMD vad det gäller företagsdatorer (både stationära och bärbara) och servrar. Så frågan om Intel kommer tillbaka eller inte behöver man nog inte oroa sig för, frågan är bara hur lång tid det tar?

Har själv bara ägt Intelbaserade datorer i mitt liv (förutom C64 och Amiga) men kunde inte köpa Pentium 4. Tur att Pentium M finns!

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Inte för att jag har nått emot A64 eller så, har en A64 själv som är riktigt snärtig, men hade inte AMD problem att nå de beräknade hastigheterna med A64:an i början? Dessutom verkar inte 0.09Micron ha gett så mycket för överklockningen, dock har värmen minskat en hel del vilket är bra. Nått säger mig att AMD också kommer få stora problem snart.

Intel har redan hamnat där med värme problem runt 4ghz. Amd har lite kvar att klättra, dom ligger väl på 2.6ghz. Men jag tror att Amd kommer inte att hamna där pga att dom båda har jobbat med Dubbla kärnor där dom sänker frekvensen för varje kärna men kör med dubbla istället så Amd kommer att klara sig och för Intel innebär det räddning. Framtiden så kommer dom väl att satsa på mer kärnor istället för frekvensen. Sen får vi inte glömma att transistor är på väg att dö (inte riktigt) men alternativ kommer att dyka upp inom några år, som innebär en helt ny revolution. Då kommer frekvensen att skjuta upp.
Kommer inte ihåg om det va HP forskare som hade tagit fram den tekniken.
Elller vad tror ni?

Permalänk

Intel har fortfarande en del godis jag gärna skulle se på min AMD. Multitaskingen, bättre encoding av film och vissa 3d-program. Men visst ligger dom småpissigt till. Men man kanske skall komma ihåg att det enda som egentligen gäller för testerna ovan är grafikkort. För en vanlig dödlig spelar det ingen roll om det är Amd eller Intel. Det flyter på bra som fan ändå just nu. Vi nördar är bara en liten del av marknaden och så kommer det förmodligen att förbli.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

jaja. Intel står vid makten och kommer alltid göra.

En gång Intel - Alltid Intel - Xeon Powered

Visa signatur

ASUS PC-DL Deluxe, Dual 2.4Ghz m0 Intel,"Prestonia" Xeon @ (220 x 15), 4x Corsair CMX512-4400C25 @ [2-3-3-5], GainWard GeForce 6800Ultra Ultra/2600 "GS" @ 470/1299, 2xWDC Raptor 36GB [RAID-0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
FX 55 är en processor som ingår i FX - serien.
Det finns FX 51, FX 53, FX 55 och FX 57 som är på väg. Men den senaste och kraftfullaste som finns på marknaden kommer från AMD och heter FX 55. Den kostar mellan 7700-8000 där nånstans kan skilja sig nån hundring upp eller ner.
Till skillnad från sina syskon t.ex 3500+, 3800+, 4000+ så har FX serien upplåst multipel och L2 ligger på 1mb. Det är lite överkill att äga en sån, men är man entusiast så har man en sån .
En länk på hur det kan se ut.
http://www.inet.se/index_main.asp?p=5308499

P.S du är en gammal medlem här på Swec, sånt borde du veta ))).

Ok, tack för upplysningen!
Jag orkar inte hänga med i datorutvecklingen, när jag ska bygga nytt varannat eller var tredje år frågar jag här vad man ska köpa för grejer.:)

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

FX 55 4 LIFE

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q6700 Quad Core + Noctua NH-U12F 120mm | Asus Blitz Formula Special Edition | BFG GeForce 8800Ultra OC 630MHz GPU 768MB DDR3 | Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 5-5-5-15 Xtreme 2x2048MB | Western Digital Raptor 74GB | Seagate Barracuda 7200.10 750GB 7200rpm | Lian Li PC-A10A | be quiet! Dark Power Pro 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Intel har redan hamnat där med värme problem runt 4ghz. Amd har lite kvar att klättra, dom ligger väl på 2.6ghz. Men jag tror att Amd kommer inte att hamna där pga att dom båda har jobbat med Dubbla kärnor där dom sänker frekvensen för varje kärna men kör med dubbla istället så Amd kommer att klara sig och för Intel innebär det räddning. Framtiden så kommer dom väl att satsa på mer kärnor istället för frekvensen. Sen får vi inte glömma att transistor är på väg att dö (inte riktigt) men alternativ kommer att dyka upp inom några år, som innebär en helt ny revolution. Då kommer frekvensen att skjuta upp.
Kommer inte om det HP forskare som hade tagit fram den tekniken.
Elller vad tror ni?

vart har du läst detta ? skulle gjärna sätt mig lite längre in i ämnet

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _AntiherO
vart har du läst detta ? skulle gjärna sätt mig lite längre in i ämnet

Det stod om HPs nya teknik i Computer Sweden för ett par nummer sen. Det handlade om att transistorn skulle ersättas av en stearinmolekyl i kombination med två andra molekyler som kontrollerar stearinmolekylen. på så sätt kan man bygga väldigt snabba och små processorer. Det kallas Nan-grid eller något liknande.

Visa signatur

Join the Dark side...
and get a FREE cookie!

Permalänk
Medlem

Jag har läst nått om att dom håller på att jobba med nån fårm av metallnät som ska ersätta transistorn...
Minns inte mer...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok, tack för upplysningen!
Jag orkar inte hänga med i datorutvecklingen, när jag ska bygga nytt varannat eller var tredje år frågar jag här vad man ska köpa för grejer.:)

Hehe det är sant det är därför Swec finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Att köpa en P4 har ALDRIG varit något alternativ för en annan som inte är gjord av pengar och vill ha MAXIMAL prestanda/krona .. att Intel säljer kontorsdatorer/hem-pc och varuhus-pc kan man förstå, men att folk som är kompetenta nog att bygga sin egen PC ändå väljer Intel är väldigt svårt att förstå

Hade inte råd att köpa AMD64 så jag skaffade Intelsystemet istället. Så svårt är det väl inte att förstå ändå?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag köpte ny dator för 3 månader sen och då blev det p4 bl.a. för att det var billigare men också för att då kunde jag ingenting om AMD och vad dom presterade jämfört med pentium, även om jag visste att AMD var bättre/snabbar så tog jag inte det.... ångrar mig nu i efterhand när jag hittat till swec och alla här säger att AMD är bättre för speldatorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att Intel inte är så stora som de var innan. Konkurens är alltid bra, både för datorer och våre plånböcker. Tänk om Intel skulle bli bankrutta? Då skulle det i stort sett bara finnas AMD CPU:er= Högre priser. Vi får hoppas att Intel kommer tillbaks snart.

Permalänk
Medlem

LOL@zeroqp Intel har fortfarande typ 85% av marknaden så jag skulle gissa att det finns kvar ett tag till

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Inte går inte bankrutt, om de så inte säljer en PC cpu på 10 år. De har ett aldeles för stort fält med produkter, allt från nätverk, till inteligens i telefoner, och i bilar. Det är nog lungt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också tilläggas att det är få AMD processorer i servrar fortfarande som är en enormt stor marknad. Gamla adminrävar kör inte gärna AMD.

Permalänk
Medlem

testresultaten fån tomshardware.se

är ju inte lika övertygande som detta test men det beror ju även på hur testerna är gjorda

http://www.tomshardware.se/cpu/20041231/index.html

Har själv alltid haft AMD sen athlon/duron släpptes and i LUUUUW it

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk

ja det är ju känt att AMD är bättre på spel än Intel det är ju inget nytt men kan dom inte testa andra saker så man kan se skillnaden på det istället Alla spelar inte spel ju man kan ha datorn till mycket annat också

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600