Permalänk
Medlem

Min POST skriker, dumt fel !

Tänkte jag skulle trycka i lite extra minne i datorn idag, och visst det funkade hur bra som helst tills att jag ser att jag glömt och trycka i strömsladden till grafikkortet vid första uppstart.
Stänger av burken trycker i strömmen och sätter på datorn, då börjar min POST att skrika(han låter seriöst som en polisbil ).
Enligt manualen är det antingen fel på minnet eller minnesmodulen (modulerna).
Jag har prövat skifta minne och minnesmodul och när strömsladden sitter i grafikkortet vill skiten inte, men drar jag ur strömmen ur grafikkortet funkar det hur bra som helst, förutom att jag inte får bild då...
och, vad gör jag nu då ? :S

Det är 2st PC2700 256 DDR det handlar om!
Kanske bör tillägga att det fungerade felfritt innan! vilket det inte längre gör...

Visa signatur

//zeelo

Permalänk

Prova att köra varje minne för sig å se om båda funkar när det andra inte sitter i. Funkar det då kan det hända att de inte är kompatibla.

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

har prövat med båda minnena och båda modulerna, ingen skillnad!
lutar väl åt att det har blivit kortslutning eller skit i mudulerna så dom pajat men jag tycker det skulle vara konstigt om det var så...

inga fler ideer ?

Visa signatur

//zeelo

Permalänk
Medlem

Låter ju som om nätagget inte orkar driva eller nått...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Låter ju som om nätagget inte orkar driva eller nått...

-k0nsl

Inte helt otroligt att det inte ger tillräckligt med stret. Nätagg håller ju inte i evigheter.
Hade ett noname nätagg som bara gav mindre å mindre ström med diverse skumma fel som följd.
Har du möjlighet att testa minnena i nån annan dator?

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

nej jag kan tyvärr inte testa dom i en annan dator...
men det som är så konstigt är att det funkade hur bra som helst innan, och inte längre... funkar inte längre med bara ett minne som det gjorde innan, men jag kan juh ta och testa ett annat nätagg...

Visa signatur

//zeelo

Permalänk

Testa iaf. Funkar det då är det ju agget, om inte så kan det vara minnena som pajat

Hade ett nätagg som gav för lite ström överlag å på +5vsb i synnerhet å den kunde bete sig lite hursomhelst närsomhelst. Bla kunde den vägra starta helt, bara svart fast allt surrade......

Visa signatur

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups. (Titta bara på riksdagen!)
It Could Be that the Purpose of Your Life Is Only to Serve as a Warning to Others.

Permalänk
Medlem

Nu är felet löst, och felet låg överhuvudtaget inte på minnena utan i grafikkortet.
På något konstigt vänster så måste det blivit ett överslag och då påverkat grafikkortet eller liknande.
Det jag har hittat är att en av pinnarna till 12V in på grafikkortet har bränts.
Och i övrigt så funkar datorn perfekt med ett annat grafikkort.
Så man får hoppas på att kortet blir returnerat av komplett :/

Visa signatur

//zeelo