Permalänk
Medlem

Hjälp med trådlöst nätverk!

Hej alla, nu är det så att jag har flyttat till en ny lägenhet där det finns fiber på 10 mb från BBB. Och eftersom jag inte vill dra kablar ska jag köpa trådlöst nätverk men jag vet absolut inte vad jag ska välja och vad som är bra eller dåligt?

Jag behöver bara ett enkelt trådlöst nätverk som inte saktar ner hastigheten allt för mycket och som inte kostar allt för mycket.

Fick också höra att det finns trådlösa nätverk med accesspunkt men vad menas med det? Har för mig att accesspunkt gör så att man inte tappar hastigheten men jag vet inte.

Oerhört tacksam för svar och era tips.

Mvh/AIex

Permalänk
Medlem

ställde precis samma fråga för ett par dagar sen hoppas du får svar för ja fick de då fan inte verkar som de inte FINNS nån här inne med kunskaper om wlan tydligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Rock
ställde precis samma fråga för ett par dagar sen hoppas du får svar för ja fick de då fan inte verkar som de inte FINNS nån här inne med kunskaper om wlan tydligen

Tråkigt att höra men jag hoppas att nån skriver ett bra svar.

Måste tillägga att jag har en Acer Ferrari där det redan är Wireless Lan så det är bara själva trådlösa nätverket som fattas.

Help me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIex
Tråkigt att höra men jag hoppas att nån skriver ett bra svar.

Måste tillägga att jag har en Acer Ferrari där det redan är Wireless Lan så det är bara själva trådlösa nätverket som fattas.

Help me

Om du redan har trådlöst i din dator behöver du bara en accesspunkt, eller en router (om du bara får ett IP-nummer och vill ha möjligheten att koppla upp fler datorer än en). APn pluggar du in i ditt bredbandsuttag, sen är det bara att konfigurera och köra.
Köp valfri som stöder WPA (säkerhet) och 54 el. 108 Mb/s. Netgear och 3com brukar rekomenderas.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Etfersom att du har BBB så kan du köpa en accesspunkt, AP. En som förljer 802.11g standarden är att föredra både för säkerhten och hastigehten. Säkerheten är en viktigt bit och WPA bör väljas. Hatisghten anges inte i verkliga tal utan är angivet på linjehastigehten (lufthastigheten?) och bör tas med en nypa salt, vid bra mottagning brukar man få ut ungefär hälften. Hur långt är det och vad är det för typ av väggar/golv?

Kundskapen finns här det kan jag lova men man måste ha lite tur att nån läser tråden

Permalänk
Medlem

rokka & varget

Tack för era svar. Jag kommer då att köpa en accesspunkt, har funderat på denna - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DWL-2000APPL

Men eftersom rokka skriver att jag bör satsa på netgear eller 3com betyder det att d-link inte är bra?

Ni kan gärna länka länkar på bra accesspunkt med bra priser.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt så många accesspunkter eller kunnat hårdtesta dem så mycket. Bor i en etta så nästan vad som helst ger nog mig mottagning

Linksys WRTG54G är en bra liten sak, den har dock även en router funktion men den bhöver man inte använda om man inte vill men den är enligt mig mycket prisvärd.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010066055
eftersom du inte skriver vart du bor så ger jag en dustin länk, råkar du bo inom 08 kan jag ge dig lite butiker

Det du måste göra om du köper den är att stänga av DHCP-serven i den och koppla sladden från Internet i ett av de vanliga LAN-uttagen och inte i WAN.

Permalänk
Medlem

Bor i Sthlm

Ska man köpa en från d-link? bor också i en etta på 43 kvadrat.

Permalänk
Medlem

Finns det någon accesspunkt eller liknande som fungerar som en hubb/switch? Jag har BBB och vill kunna använda mina fem vita IPn.