Datorn startar om ...

Permalänk
Medlem

Datorn startar om ...

för knappt en timme sen när jag höll på att lyssna på musik så startade datorn om...sen när den startat om och windows hade laddat så starta den om efter ett par minuter igen...stängde då av datorn och kolla igenom den men alla sladdar o så sitter där dom ska o inga sladdar ska kortsluta mot nånting eller liknande...
nu funkade det en halvtimme ungefär så starta den om igen..........vad kan det vara för något tror ni?
tror knappast d e agget som ger för lite ström...
d ligger på 400w o jag har bara en hdd i datorn...använder win xp ...

tacksam för alla svar..

Mvh
DashOmid

Permalänk

Re: Datorn startar om ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DashOmid
för knappt en timme sen när jag höll på att lyssna på musik så startade datorn om...sen när den startat om och windows hade laddat så starta den om efter ett par minuter igen...stängde då av datorn och kolla igenom den men alla sladdar o så sitter där dom ska o inga sladdar ska kortsluta mot nånting eller liknande...
nu funkade det en halvtimme ungefär så starta den om igen..........vad kan det vara för något tror ni?
tror knappast d e agget som ger för lite ström...
d ligger på 400w o jag har bara en hdd i datorn...använder win xp ...

tacksam för alla svar..

Mvh
DashOmid

Högst troligt viruset Sasser. Skriv "shutdown -a" i "kör"Kör en virusscan i felsäkert läge. Stäng av systemåterställningen först. Glöm inte att aktivera den efter scan.

Visa signatur

Pentium 4, 3.2Ghz, 1024 Ram, XP Home

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorn startar om ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kattungen
Högst troligt viruset Sasser. Skriv "shutdown -a" i "kör"Kör en virusscan i felsäkert läge. Stäng av systemåterställningen först. Glöm inte att aktivera den efter scan.

Nej nej det är inte det har haft det där på min andra dator så jag vet att det inte är det...sasser viruset får ju upp en ruta där den räknar ner från 1minut....problemet är att min dator startar om mitt upp i ingenstans...

Permalänk

Börja med att kolla loggfilen (start->inställningar->kontrollpanelen->Administrationsverktyg->loggboken och kolla systemloggen, googla sen på det meddelande som stämmer bäst in på tidpunkten när datorn startades om

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att processorn blir för varm och du har på i BIOS att datorn ska boota då?..

Permalänk
Medlem

cpun ligger på runt 30+- grader så där e d inga problem...
fick bluescreen nu så ja tog ett foto på d eftersom jag va tvungen att starta om datorn då...

här e texten iaf hoppas den går att läsa....

http://home.no/dashomid/Bild%20024.jpg

Permalänk

Den där blåskärmen kan betyda minnesproblem. Inte säkert dock, kan lika vara något annat men det skadar ju inte att köra några rundor i Memtest86? Fick blåskärmar och andra problem förut och då var det minnet som var sönder.

EDIT: Körde lite Google åt dig: http://support.microsoft.com/kb/832336. Det handlar visserligen om Windows Server 2003 men du kanske kan klicka dig vidare. Nu ska jag gå och lägga mig. Godnatt.

Permalänk

Har du kopplat på ny maskinvara eller uppgraderat till SP2 nydligen?
isåfall kan jag rekommendera att uppdatera BIOS

I mitt fall var det hårdvarukonflikter och det hjälpte med en liten nervkittlande BIOS uppd.
men då hade jag iofs ett 3 år gammalt bios innan.

Men den där error medellandet kan tyvärr betyda många saker. Om det inte är virus så kommer det nog inte hjälpa så mkt med en omformatering. Men lycka till!