Problem med hemmabyggd videokabel (composit, Scart-RCA)

Permalänk

Problem med hemmabyggd videokabel (composit, Scart-RCA)

Jag har byggt ihop en kabel som ska användas för att ta compositsignal från en video (med scart-kontakt) till video-in på grafikkortet (RCA, det är ett sånt där grafikkort som även har video-in). Av någon anledning fungerar det inte.

Jag har kopplat från stift 19 på scarten till mittpluggen på RCA-kontakten. Därefter från stift 17 (Composite Video return enligt pinouten jag hittade på nätet) till den yttre kontakten. Jag har mätt med multimeter, och vad jag kan se är där bra kontakt, samt inga kortslutningar mot något annat.

Jag har använt mig av en RCA-RCA-kabel (sån som följer med många grafikkort) där jag har klippt av ena änden. Denna är pålöddad i en fullkopplad SCART-SCART-kabel (dvs. jag har inte tagit bort de andra sladdarna, utan där finns fortfarande ett extra scartuttag, som dock inte används.) Där är självklart också tillkopplat en kabel att koppla till line-in på datorn, denna på stift 1, 3 och 4(retur).

Några bra idéer på hur man ska få det att funka? Med digitalkameran eller DVD-spelaren (via dess RCA och en annan kabel) kan jag få bild i datorprogrammet (ASUS Digital VCR), så datorn tar emot insignal. Men när jag försöker med video eller DVD med den nybyggda kabeln (alltså via SCART) så går det inte. Så det måste vara kabeln där är något fel på.

Är det något mer som måste göras för att det ska fungera?

(En pinout för scart-kontakten finns på http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Enginee... )

Edit: Kan det vara för att där finns ett extra scartuttag? Att datorn tror att där inte finns någon bildkälla i andra ändan?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

är du säker på att din video har composite video ut på den scarten då?....

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiskafan
är du säker på att din video har composite video ut på den scarten då?....

Jodå, det ska den ha. Den har bara en scart, hursomhelst. Då borde den ju ha det.

Hursomhelst löste problemet sig... Det var bara jag som hade missuppfattat pinout-diagrammet som jag länkade till. Nu funkar det i alla fall med DVD-spelaren tillkopplad via scart. Grynigt som bara den förvisso, men det beror nog mest på att det inte är världens bästa kort för ändamålet.

Men jag har ett annat problem nu: Jag kan fortfarande inte ta in signalen från videon ordentligt. När man startar videon så kommer det upp en helt missfärgad och sned bild av vad som verkar vara den första bilden som videon ger. Sedan låser sig bilden (även allt flimmer som verkar finnas annars stannar upp) tills dess att man stänger av videon igen. Någon som vet vad detta kan bero på? Det funkar ju med DVD-spelaren, så det är lite skumt...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]