Permalänk

Ännu mer plasma...

Ok, har bestämt mig för en plasma 42" för max. 20.000 kr.

Tänkte att det inte kan vara så svårt att hitta ett urval, men nu är urvalet mycket större än jag kunnat ana och jag har ingen aning längre om vilken man ska välja för att göra det smartaste köpet.

http://www.prisjakt.nu/index.php?kategori=67&order=produkt_pr...

Jga hade väl mer eller mindre bestämt mig för Northern Star NS-PLA-42 (17.995 kr) men nu vet jag inte längre eftersom så många gått ner under 20.000 kr strecket...

Någon som kan tipsa, eller komma med egna erfarenheter?

Tackar!

Edit: Snurrat runt lite mer nu och undrar om någon har kommentar till LG MZ-42PM10 som ju har en väldigt bra specifikation... (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=22409)

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa lågupplöst så är det väl panasonic's pa30 som gäller då, du kan ju även kolla mina turer med min gamla LG på prisjakt så kanske du överväger ditt köp en gång till.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jag tycker Samsung PS42V (eller vad den heter) har väldigt fin bild för sina 19990 som man kan hitta den för.

Pana PA30 är oxå ett gott val, mycket mjuk och fin bild på den...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Avstängd

I senaste nummret av tidinigen M3 så testar dom väll plasma?

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Är en plasma-TV för under 20 000 verkligen så mycket at hänga, eh, på väggen?

Permalänk

Jag rekommenderar inte någon att köpa plasma för under run 20 000kr. Bilden kvaliten är väldigt väldigt dåligt. 32tums aparater för 6000-8000kr har till och med bättre bildkvalite.
Att köpa en plasma bara för att den är snygg och är platt är ingen bra ide.

Det är bildkvaliten man ska vara ute efter. Många billiga skärmar är från okända märken som tillverkar skärmar av väldigt dlig kvalite. Köper man en plasma ska man helst köpa en som kostar minst 25 000kr eftersom dom brukar har bra eller acceptabel bild. En plasma är ju något man ska ha i minst 10-15 år. då är det bättre att satsa på något bra än något som inte äns matchar bildkvaliten på skärmar kom ut för 3 år sedan.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Jag rekommenderar inte någon att köpa plasma för under run 20 000kr. Bilden kvaliten är väldigt väldigt dåligt. 32tums aparater för 6000-8000kr har till och med bättre bildkvalite.
Att köpa en plasma bara för att den är snygg och är platt är ingen bra ide.

Det är bildkvaliten man ska vara ute efter. Många billiga skärmar är från okända märken som tillverkar skärmar av väldigt dlig kvalite. Köper man en plasma ska man helst köpa en som kostar minst 25 000kr eftersom dom brukar har bra eller acceptabel bild. En plasma är ju något man ska ha i minst 10-15 år. då är det bättre att satsa på något bra än något som inte äns matchar bildkvaliten på skärmar kom ut för 3 år sedan.

Ovan nämnde jag en Samsung-plasma för 19990:-. Denna plasman har i mina ögon en bra bild, vi har i butiken 8 andra plasmor i samma rum och jag kan inte se någon enorm skillnad på den för 19990:- och en Philips för 39990:-. Verkar som billiga saker inta kan vara bra bara för att dom är just billiga. Allra bästa bilden har en HDTV-klar Pioneer för 49990:-, iaf i mina ögon, men så bra bild att den motiverar en merkostnad på 30000 kr tycker jag inte att den har.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Pioneer för 49990kr har jag också beskådat och bildkvaliten är är helt obeskrivligt fantastiskt. Självklart finns det säkert någon plasma för runt 20k som visar bra bild men det finns en många skärmar i den prisklassen som inte är värda att köpa. Man ska inte dra alla över en kant, det bästa man kan göra är att ta en titt på tven innan man köper den. Om man bara beställer en plasma från nätet så kan det hända att man köper grisen i säcken. När tiden och priserna är låga ska jag själv slå till med en plasma som klarar HDTV:D

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Jupp, jag går också i väntans tider på att hdtv-plasmorna ska sjunka till en respektabel nivå. Händer nog inte på ett antal år från nu men ändå. Skulle inte köpa en plasma idag utan hdtv, som att kasta pengarna i sjön tycker jag.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jupp, jag går också i väntans tider på att hdtv-plasmorna ska sjunka till en respektabel nivå. Händer nog inte på ett antal år från nu men ändå. Skulle inte köpa en plasma idag utan hdtv, som att kasta pengarna i sjön tycker jag.

Vad får dig att tänka så? Det lär dröja ett långt tag innan vi får HDTV-sändningar i Sverige, och HD-DVD ligger väl också ganska långt fram i tiden?

Permalänk

Visst kan det ta ett tag innan hdtv sänds i tv med hddvd är runt hörnet och är snart igång på riktigt. Desutom så ger hdtv bättre bild även när man ser på vanliga dvd. Jag vill desutom inte köpa något för 20-30k som kommer att vara antik om 3 år.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triplea

Vad får dig att tänka så? Det lär dröja ett långt tag innan vi får HDTV-sändningar i Sverige, och HD-DVD ligger väl också ganska långt fram i tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Visst kan det ta ett tag innan hdtv sänds i tv med hddvd är runt hörnet och är snart igång på riktigt. Desutom så ger hdtv bättre bild även när man ser på vanliga dvd. Jag vill desutom inte köpa något för 20-30k som kommer att vara antik om 3 år.

Exakt, en onödigt stor summa pengar med så gott som noll andrahandsvärde om jag skall behöva byta upp mig om ett par år. Dessutom väntas nästa generations konsoller släppas runt årsskiftet eller strax därefter med blueray och hddvd och lär, bortom allt tvivel, ha fullt stöd för hdtv för att kunna leverera högre upplösningar än idag.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Dagens konsoller klarar tom HDTV, och sen så finns ju internet om man ska ladda ner HD-material, nästan varenda serie filmas ju numera i HD.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på en plasma.
Farsan köpte en Sony 37" som är helt okey.
Men jag vill ha en 42" högupplöst för max 20k.
Och eftersom jag inte har panik att köpa kan jag vänta
ett år om det så behövs.
Känns inte rätt att handla nu när det känns som de droppar
med tusenlappen i månaden och man jobbar för pengarna.

Permalänk

En högupplöst 42 tummare för max 20k är vl en dröm mig som snarare inte kommer att bli verklign fören 2-3 år eller nåt. Det bästa är att vänta ett år med att köpa plasma. Priserna rasar som bara en. I Januari var priserna på den billigaste 42"an på 25k och idag kostar den billigaste 42"an ungefär 17-18k och skärmarna blir bara billigare och billigare.

Det är därför det är bättre att vänta ett eller två år då HDstandarden har kommit in i skärmarna på allvar. Det är ju inte så roligt att köpa en plasma för 20k som efter 1.5 år kommer att vara värd hälften så mycket. Som min kompis som köpte en ursel thomson plasma för 40k, idag är den värd kila mycket som en 20k plasma.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte sjunka lägre än en panasonic PA30. Den ligger en liten bit över 20.000 men är helt klart värt det. Jämför med tex samsungs 20.000 plasmor är PA30 betydligt bättre svarta.

Utseendet är en annan fråga dock...

Permalänk

OK, tacka för alla svar...

Högupplöst plasma är ju bara att glömma...

Nu har jag nära nog bestämt mig (om ingen dissar mitt val totalt här alltså):

Panasonic TH-42PA50
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=27355

Den släpar iofs lite över 20.000, men verkar vara värd några veckor med havregrynsgröt för att kompensera de extra tusenlapparna...

Har jag rätt?

Tack igen!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk

Canal Digital kommer att börja med HD-TV i september..

EDIT: Länk http://www.canaldigital.se/templates_CD/NewsPage.aspx?id=9522

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
OK, tacka för alla svar...

Högupplöst plasma är ju bara att glömma...

Nu har jag nära nog bestämt mig (om ingen dissar mitt val totalt här alltså):

Panasonic TH-42PA50
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=27355

Den släpar iofs lite över 20.000, men verkar vara värd några veckor med havregrynsgröt för att kompensera de extra tusenlapparna...

Har jag rätt?

Tack igen!

/Anders

Det är ett bra köp istället för att gå köpa billiga LG skärmar som inte har bättre bild är en 8000kr 32 tummare. Desutom är skärmen snygg, det är bara att säga lycka till:)

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80