Permalänk

fjärrstyra linux?

Tjena jag är lite av en newbie på linux. Jag undrar om man kan fjärrstyra sin dator över internet med hjälp av vnc? Jag kör mandrake 10.0.

Permalänk

VNC går väl utmärkt, installera då vncserver och kör det (helst inte som root) eller styr via SSH om du vill ha en säkrare och lättare anslutning.

//Geekofsweden

Permalänk
Medlem

Att tunnla genom SSH måste vara det enklaste. Putty är f.ö. en utmärkt SSH-klient.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk

ok tack så mycket ska fixa det då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Att tunnla genom SSH måste vara det enklaste. Putty är f.ö. en utmärkt SSH-klient.

någon howto/guide för att tunnla VNC genom SSH?

har varit sugen på det men inte hittat någon bra guide...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
någon howto/guide för att tunnla VNC genom SSH?

har varit sugen på det men inte hittat någon bra guide...

Vad är vittsen med att köra VNC mot en *nix-kärra?
Installera en X-server på din lokala maskin så kan du köra desktop i den och köra vilka program du vill på din *nix-kärra över SSH (tunnla X).
Det finns f.ö. en ganska bra och uttömmande artikel i "DATORMAGAZIN" i ämnet som beskriver hur du går tillväga.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk

Kan finnas flera anledningar att köra VNC. Dels är X över nätet IMO ganska segt om man har en smal lina. Dels kan man ju koppla upp, starta sina program, koppla ner -- och nästa gång man kopplar upp så är allt som man lämnade det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Kan finnas flera anledningar att köra VNC. Dels är X över nätet IMO ganska segt om man har en smal lina. Dels kan man ju koppla upp, starta sina program, koppla ner -- och nästa gång man kopplar upp så är allt som man lämnade det.

Sant, men det käns ändå som att springa över ån efter vatten.
Nåja, smaken är som baken.
Ofta tror jag att orsaken till VNC mot *nix är gammal vana, vilket inte alltid är dåligt, men jag tror att man alltid skall överväga det *riktigra* alternativet. Åtminstonne för att utesluta det av någon vettig orsak - typ dina anledningar.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

VNC tycker jag har ett gäng fördelar mot X. Klienten är på runt 300kB och behöver inte installeras, det kan köras på i stort sett vilken burk som helst inom en minut. Det brukar bli i min(iofs. inte enorma...) erfarenhet bli mindre strul med X-servern som man kör vncservern på än om man ska installera en lokal X-server med olika fonter o.s.v. VNC kan också bli rätt så snabbt om man tweakar lite.

Permalänk
Medlem

ssh och screen funkar ju fint bara o starta programmen.. tex irssi och centericq sedan så kan man resuma dom

Permalänk
Hedersmedlem

jag bara undrar, jag kör ALLTID enbart ssh när jag kopplar upp mot min burk eller servern hemma...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men hur installerar man VNC och hur får man allt att funka mellan windows XP och Linux?

Jag har stora planer på att byta till linux istället för att köra Windows.. Men jag är för kass ensålänge eller?

// Oskari

Visa signatur

"Ive got boots of escapening".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskari
Men hur installerar man VNC och hur får man allt att funka mellan windows XP och Linux?

Om du kör någon av de större distarna så ska det nog inte vara några problem, förmodligen bara tuta och köra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskari
Jag har stora planer på att byta till linux istället för att köra Windows.. Men jag är för kass ensålänge eller?

Förmodligen, ja.

Citat:

// Oskari

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Om du kör någon av de större distarna så ska det nog inte vara några problem, förmodligen bara tuta och köra

Förmodligen, ja.

Jaa Jag fick igång skiten fan vad bra killar tack för hjälpen

Nu kommer det lilla kluriga. Jag ska få igång Mysql osv. Men det får jag nog ta i en annan tråd.

// Oskari

Visa signatur

"Ive got boots of escapening".

Permalänk
Medlem

Huff, jag ser inte vitsen att köra en fjärrsession vare sig över X eller VNC mot en UNIX-burk. Jag SSH'ar in och gör det jag behöver göra precis lika bra som om jag suttit vid datorn i sig.

VNC är sånt där typiskt Windows-tänkande, man klarar sig inte utan ikoner och bakgrundsbilder

GUI'n är för mesar

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Huff, jag ser inte vitsen att köra en fjärrsession vare sig över X eller VNC mot en UNIX-burk. Jag SSH'ar in och gör det jag behöver göra precis lika bra som om jag suttit vid datorn i sig.

VNC är sånt där typiskt Windows-tänkande, man klarar sig inte utan ikoner och bakgrundsbilder

GUI'n är för mesar

Men SSH stödjer den fönsterhanterare??

Visa signatur

"Ive got boots of escapening".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskari
Men SSH stödjer den fönsterhanterare??

SSH = textläge. Ett shell via SSH-protokollet, helt enkelt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Hur kör jag X genom SSH från en Windows-dator? Går det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Athlon 64 3000+ / 2 GHz | MSI K8N Neo Platinum - moderkort - ATX - nForce3 | Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 | PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB | Eizo 17" LCD FlexScan L550 TCO-03 16ms |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hur kör jag X genom SSH från en Windows-dator? Går det?

Går alderles utmärkt, aktiva X11Forwarding i putty och installera en Xserver i windows, förslagsvis Xwin32. Detta funkar utmärkt..

Dock är Xprotokollet lite förlegat nu tyvärr, eftersom det skickar små bilder med innehåll. Funkar ju bra på nätverk och sånt, men över internet är det inte så effektivt. Men det skulle ju komma nått nytt som gör precis som Remote desktop i windows och bara skickar "widgets" så att xservern endast håller reda på vilka program klienten kör.