Permalänk
Medlem

idiotfel med USB.

Jag upptäckte att om jag har min externa usb-hd påslagen och startar om min dator, så vägrar den starta. Det står bara "NTLDR saknas, tryck ctrl+alt+del för att starta om". Detta blir lite problematiskt om man ska ominstallera en ghost-backup.

Jag provade att slå från hd'n och satte dit ett usb-minne istället, samma sak hände igen.
Jag sökte lite om det på nätet, flera hade drabbats av samma sak. Men, jag hittade inte någon förklaring till varför, och inte heller hur jag kan fixa till det. Men varför just på usb'n?
Finns det någon här som kan tipsa vad jag ska göra?

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Gäst

Ligger den externa hdd rätt i Bios.
Har själv några externa och har inga problem.

Använder du något servicepaket?
Uppgraderat moderkortet?
Vad för sorts hdd har du?

Permalänk
Medlem

Jag kör 2 st 80GB i raid 0 (s-ata). Allt är uppdaterat som det ska vara, med sp 2 också (finns på min xp-skiva). Det "roliga" är att felet började för en vecka sedan. Jag har haft usb-hd'n på tidigare vid massor av omstarter utan problem.
Med usb-hd'n frånslagen går datorn som den ska. Jag är väldigt intresserad av vad som orsakar detta.

Den externa rätt i bios? Hur menar du?

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Gäst

Ändrar om dina diskar i Bios.Lägg den externa som försteslav,om du förstår vad jag menar.Prova dig fram lite via Bios,ändra usb kontakten till en annan.Det kan ju vara så enkelt att just den du använder nu är sönder,glapp etc.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta min usb-hd i bios? Finns det usb inställningar i bios? Usb-hd'n och usb-minnet har gått på 2 olika portar, samma sak iaf. Kanske kabelfel, min bror misstänkte liknande? Eller rent av att moderkortet har ballat?

När detta började fösta gången, så installerade jag en fräsch back-up som jag vet fungerar. Men men, felet var kvar iaf. Så det är väl knappast mjukvarufel. Om någon undrar hur det lyckades så fick jag stänga av usb-hd'n medan datorn bootade (inte bra att göra så, men vad gör man...)
Mb'n är Abit KV8 Pro 3:rd eye.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"