Permalänk
Medlem

iBook 12" vs. ? (pc)

Hej,

Jag kollar efter en liten smidig laptop, där prestandan är ganska viktig men där design, storlek/vikt och batteritid spelar mycket stor roll också.

Har såklart kollat på iBook 12", men vilka ska jag kolla på pc-sidan? Prisklassen är samma som ibooken, men lägre skadar ju såklart inte.

Datorn ska användas till fotoredigering, internet, arbeten, se film, webdesign osv. Alltså inga jättetunga grejer.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns någon dator i samma storlek som ger liknande prestanda som ibooken ger för det priset. Sen är jag ganska säker på att ibooken räcker mer än väl för de uppgifter du skriver att du ska använda datorn till.

Sen är ju frågan om du vill ha en macintosh? Annars får du nog vara beredd att lägga lite mer pengar på en liknande PC om du inte köper gammalt och begagnat.

mvh

Permalänk
Medlem

Köp efter magkänslan

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Ska man väga in Powerbook 12" i jämförelserna? Den är ju rätt dyr iofs...

Permalänk
Medlem

Powerbook är som Ibook fast snyggare och bättre och lite dyrare. Ca 13000 kr med csn kort på applestore. Jag funderar själv på att köpa den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalinski
Ska man väga in Powerbook 12" i jämförelserna? Den är ju rätt dyr iofs...

Rätt dyr?

Finns inte direkt många 12" datorer som är mer prisvärda/prestanda än Powerbooken.

Permalänk
Medlem

Acer Travelmate eller Fujitsu siemens lifebook skulle jag rekommendera.

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}

Permalänk
Medlem

Va en liknande tråd uppe för någon vecka sedan.. Undrar också om iBooks prestanda är så prisvärd som alla säger.. Som tex http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1522LMI

Ligger ungefär i samma prisnivå om iBook 12" 1.2GHz / 256MB / 30GB... Acern har 15" Athlon 64 3000+/512Mb/40Gb..

Jag ser att framförallt att processorn skiljer enormt.. Sitter själv på en strationär A64 3000+ o det funkar riktigit bra.. Kom ihåg att jag hade runt 1,2ghz på min "förförra" dator.. Förstår inte riktigt dom som hävdar att iBooken är prisvärd bland bärbara datorsystem..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju inte jämföra en bärbar 12" dator, med en släpbar Acer ... 3.6kg, nej tack! Sedan betalar man givetvis för designen och "konceptet" när man köper en Apple, är man ute efter prestanda söker man ju förslagsvis en annan dator.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Vad gäller acer så menar jag självklart 380-serien.. 12", 1,6 kg.

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/315826/...

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}

Permalänk
Medlem

Personligen tkr jag att iBook o alla andra 12" bärbara datorer känns riktigt dyra i förhållande till prestandan.. Köper jag en iBook för ca 10.000kr idag så får jag i princip en sådan dator som ja lämnade för en 3år sedan(stationär)... Det känns svårt att motivera sig eftersom man betalar riktigt mycket pengar för så lite..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk
Medlem

Kolla på sony vaio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Paal
Personligen tkr jag att iBook o alla andra 12" bärbara datorer känns riktigt dyra i förhållande till prestandan.. Köper jag en iBook för ca 10.000kr idag så får jag i princip en sådan dator som ja lämnade för en 3år sedan(stationär)... Det känns svårt att motivera sig eftersom man betalar riktigt mycket pengar för så lite..

För det första kan du inte jämnför prestandan direkt utifrån antalet Mhz och för det andra måste du ju jämnföra en 12" ibook med en 12" pc-laptop.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Paal
Personligen tkr jag att iBook o alla andra 12" bärbara datorer känns riktigt dyra i förhållande till prestandan.. Köper jag en iBook för ca 10.000kr idag så får jag i princip en sådan dator som ja lämnade för en 3år sedan(stationär)... Det känns svårt att motivera sig eftersom man betalar riktigt mycket pengar för så lite..

Ja, är man ute efter att spela cs i 100fps och dyl är en bärbar 12" inget att titta på. Då plockar man självklart en stationär pc eller nån släpbar laptop.
Men nu snackar vi lätta och bärbara saker som man kan ha med sig överallt, perfekta maskiner att ha med till skolan/jobbet varje dag, med nöjes möjligheter.
Och ja, man betalar så mycket för så lite, det är det lilla formatet som är viktigt...

Permalänk
Medlem

har beställt en ibook 12" precis, jag undrar om man måste ha s video adapter ? för jag har inte sett att den har någon s video utgång ?
stämmer det ?

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra, du behöver en sån här:

Apple Videoadapter

Använd en videoadapterkabel till att ansluta mini-VGA-bildskärmsporten på din iBook-, PowerBook G4- (12 tum), eMac (med AirPort Extreme), eller iMac 1 GHz-dator (17 tum) till en enhet som hanterar S-video eller kompositvideo.

Visa signatur

The free will shall carry the day
drop the bomb and wash the filth away
let the napalm rain