Permalänk
Medlem

Ovan undrade jag ifall linjetransformatorn CWC9000 skulle fungera istället för den dyrare och nu har jag byggt ihop en variant på presentatören ovan och det fungerar utmärkt. Litet tips för att spara pengar.

Jag gjorde även om den lite för att använda serieporten på datorn istället för parallellporten. Fixade även minne för inkommande samtal med tidsstämpling genom en realtidsklocka. Smidigt att lagra inkommande nummer ifall datorn råkar vara avstängd när det ringer. Det finns plats för 2048 nummer så det borde räcka ett tag.

Hela konstruktionen styrs nu utav en PIC-processor med ett eget protokoll för kommunikation över RS232. Just nu finns det stöd för att sätta klockan, hämta nästa nummer, hämta alla nya nummer och överföring av valfri nummer.

En liten bild för de intresserade...

Jag var tvungen att böja regulatorn för att få plats i lådan som jag ska använda. De små svarta med två hål är för anslutning av lysdioder och backupbatteri till realtidsklockan.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

den var fin! vad blir nästa steg? finns inte några pic med rj45 anslutning? då skulle man låta den broadcasta direkt till nätverket... /andy

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

[ix], Ser fint ut! Är detta något projekt som kommer bli publikt? Har du nån sida man kan ladda ner PCB+Schema+PIC program+PC Program?
Skulle vara kul i alla fall...

Permalänk

Någon som är villig att göra en? Hur mkt kostar kompenonterna + lödningen om någon skulle sälja?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digihoe
[ix], Ser fint ut! Är detta något projekt som kommer bli publikt? Har du nån sida man kan ladda ner PCB+Schema+PIC program+PC Program?
Skulle vara kul i alla fall...

Håller med, hade varit riktigt trevligt med detta, kanske en komponent lista också?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna svänga ihop en sida med ritningar, komponentlista plus lite kod.

Programmet till PC är inte klart ännu men på sikt så ska det ha koppling till Outlooks journalfunktion.

EDIT:

Fixade ett utkast på en sida om projektet.
http://www.orangeworks.se/projekt/nummerpresentator/

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Nice nice..
Tackar så mycket..
Ska läsa nu..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Mycket fint av dig

Tackar!

Tycker du kör med en lite overkill PIC/eeprom dock men, men det är kanonbra annars...!

Permalänk

[ix] Linux app eller windows eller både och?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

OpenSource?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BosseRingholm
[ix] Linux app eller windows eller både och?

Det blir nog endast klient för Windows, men protokollet är inte speciellt svårt att implementera eftersom källkoden till programmet i mikrokontrollern finns tillgängligt. Kan lägga ut rapporten jag skrev där det beskrivs lite närmare.

Apropå overkill med EEPROM och PIC så är inte CCS C Compiler kanske den bästa på att optimera koden. Jag använde först en PIC16F628 men råkade göra en designmiss med layouten så jag fick ändra till mjukvarubaserad serieport. Minnet blev då fullt och jag bytte till nästa modell med dubbelt så mycket ROM. Anledningen till att jag valde 512 kbit lagring i EEPROM var helt enkelt att jag hade en sån liggande.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

kernelmodul

hallå!
tänkte bara säga att jag fixat en interruptstyrd linux kernel modul nu som visar
senaste ringda numret i /proc/csi

dock så var jag tvungen att ändra två pins på hårdvaran men det är ju snabbt fixat.

Nån som har lust att testa modulen (kompilering etc) så vore d grejt!

source
homepage

/Andy

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

Re: kernelmodul

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreiij
hallå!
tänkte bara säga att jag fixat en interruptstyrd linux kernel modul nu som visar
senaste ringda numret i /proc/csi

dock så var jag tvungen att ändra två pins på hårdvaran men det är ju snabbt fixat.

Nån som har lust att testa modulen (kompilering etc) så vore d grejt!

source
homepage

/Andy

test_hardware fungerar perfekt, dock så får jag inte kernel-modulen att fungera, se nedan.

# make make -w -C /usr/src/linux SUBDIRS=/usr/src/csi-0.13 modules make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.11.9' CC [M] /usr/src/csi-0.13/csi.o /usr/src/csi-0.13/csi.c: In function `__csi_init_module': /usr/src/csi-0.13/csi.c:133: warning: `check_region' is deprecated (declared at include/linux/ioport.h:126) Building modules, stage 2. MODPOST CC /usr/src/csi-0.13/csi.mod.o LD [M] /usr/src/csi-0.13/csi.ko make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.11.9' Report any bugs to <asjoholm@kth.se>

# modprobe csi FATAL: Error inserting csi (/lib/modules/2.6.11.9/kernel/drivers/char/csi/csi.ko): Operation not permitted

/var/log/kern.log

kernel: csi : See /proc/ioports for more info.<6>csi : debug mode. module_init started kernel: csi : port 0x378 is already in use! kernel: csi : Unload any modules that occupies the port.

Permalänk
Medlem

tack så jättemycket!

ja, det där är ett av problemen... modulen måste ha exklusiv åtkomst till paralellporten så om t.ex. en
skrivare(paraport, lp) eller något annat (som använder parallellporten) är inkompilerat (eller laddat) i kärnan så går det inte...

det går att skriva om modulen så att den ej försöker "claim exclusive rights"

tänkte du använda modulen eller testade du bara för att vara snäll?
(annars så är det bara att ta bort katalogen lib/modules/2.6.11.9/kernel/drivers/char/csi

/andy

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk

Inte för att jag är så insatt i detta projekt (men ska bli när jag får tid), men ändå:
Kör lsmod och kolla efter redan laddade moduler för parallellporten. Rmmod:a dessa och försök ladda csi igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreiij
tack så jättemycket!

ja, det där är ett av problemen... modulen måste ha exklusiv åtkomst till paralellporten så om t.ex. en
skrivare(paraport, lp) eller något annat (som använder parallellporten) är inkompilerat (eller laddat) i kärnan så går det inte...

det går att skriva om modulen så att den ej försöker "claim exclusive rights"

tänkte du använda modulen eller testade du bara för att vara snäll?
(annars så är det bara att ta bort katalogen lib/modules/2.6.11.9/kernel/drivers/char/csi

/andy

Jag hade faktiskt tänkt använda modulen för att få nummerpresentation till min framtida telefonsvarare.

Ska inte ens paralellportsstödet vara inkompilerad i kärnan? För det är det enda som har med paralellporten att göra som är inkompilerat just nu.

Permalänk
Medlem

parrallellportstöd behöver inte vara inkompilerat och jag TROR att parrallellportstödet inte FÅR vara inkompilerat...

i min testburk är det m.a.o. inte inkompilerat...
jag hade en föraning om att detta skulle ställa till problem för folk
så jag kanske skriver om det hela...
/andy

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem

Kompilerade om kärnan nu utan paralellportstödet och då laddades modulen korrekt.

EDIT:

Sitter nu och funderar på hur jag ska få ett script att köras varje gång ett inkommande samtal kommer, någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreiij
[TEXT]

Har du tagit ner sidan med komponenteran och det, får bara en blank vit sida när jag går in på http://web.it.kth.se/~it02_asj/

Tänkte göra ett nytt försök med linjetransformator den här gången.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk

Någon som har en updaterad version av komponentlistan?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

sidan är uppe.. hade bara glömt en tag, så sidan visades inte i internet explorer
/a

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreiij
sidan är uppe.. hade bara glömt en tag, så sidan visades inte i internet explorer
/a

Startsidan funkar i IE, men inte sidorna som länkas till.
I Firefox funkar dom dock.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Uppdaterad komponentlista.

55-721-69 1 LIYY 10x0,14mm2 44-055-77 1 Stiftdon FH-DS-25P 44-093-71 1 Kåpa m skruvlås 25-pol svart 73-036-21 1 MT8870DE DTMF-mottagare 74-501-41 1 3,579545 MHz kristall 48-136-06 1 IC-sockel 18-pol löd 60-743-14 1 Motst 60,4kohm 1% 0,6W 60-740-66 1 Motst 37,4kohm 1% 0,6W 60-752-20 1 Motst 390kohm 1% 0,6W 65-246-23 2 Kond 0,1uF/250VDC MKT 65-656-59 1 Ker kond 0,1uF/50V Y5V 70-005-57 3 1N4148 switchdiod 4ns 56-670-84 1 CWC9004 Linjetrafo 60-745-61 3 Motst 100kohm 1% 0,6W