Kompatibla minnen när man kör flera???????

Permalänk

Kompatibla minnen när man kör flera???????

Halloj, undrar hur viktigt det är att minnena är av samma märke och typ när man kör flera stycken. Jag kör för tillfället 2st Twinmos 512mb pc 3200, om jag nu vill lägga till ytterligare två stycken( har ett asus A8V Deliuxe moderkort) har fyra minnes platser, kan det vara av ett annat fabrikat och storlek, tex köpa ett par 1gb minnen av Kingston tex??? Detta ger ju en summa av ca tre gigg, kan man köra detta?? och med det olika minnes paren, twinmos och Kingston????

Visa signatur

EEK

Permalänk
Hjälpsam

Set till att de har samma latancy timings och spänningskrav så skall det gå bra i princip.

Förresten, skall du köra ram-drive med 3gig eller pysslar du med seriös 3D rendering och/eller andra krävande saker... Skillnaden 1->3 gig på vanlig hemdator som används till surf o spel märker du knappt någon prestanda skillnad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Inget speciellt, ska köra lite film redigering, men inget avancerat, mest spel och surfande, inte värt att uppdatera??? om inget annat funderar jag på att köra 2st 1024 minnen, inte lönt??

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra 2x512 och försöka klocka dom.
Om det är fart du är ute efter..

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Hjälpsam

För filmrendering är 2-3GBa bra o ha så där tjänar du en del.. men knappt i spel o liknande. Dessutom om du kör med en AMD64 och kör 4 minnespinnar så måste minnet köra i antingen DDR333 1T eller DDR400 2T, lite klen minneskontroller där. Detta löser sig dock med kommande Venice kärna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Det räcker att man kör "vanlig" bildredigering (när man leker med typ 2688x4032 stora bilder i 300 dpi) för att det ska vara tungt för 1024mb att ta sig fram... Så åtmindstonde 2Gb är bra om du sitter mycket med sådant...är det bara då och då så klarar man det med 1gb också...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk

Jag kör en AMD Athlon 64 +3500, nån skillnad på minneshanteringen???, e det dumt att köra 2x512 och 2x1024 samtidigt(3gb) el ska man sattsa på antingen 2 el 4gb???

Visa signatur

EEK

Permalänk
Hjälpsam

med 4 pinnar minne tvingas du att köra i 2T och tappar därmed minnesprestanda. Så om du absolut inte behöver 3gig ram så får du bättre prestand amed 2x1024 än med 2x1024 + 2x512.

Den nya Venice kärnan stödjer dock att köra 4 pinnar minne i 1T så det är ett alternativ att uppgradera till senare för du behöver såpass mycket RAM i hög prestanda.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam

Matchade är bara en market gimmik.. alternativ kan man få minnena lite billigare om man köper matchande par än om man köper två lösa...

Just de två är jag inte säker på att de är 100% identiska typer om man jämför tillverkarens artikelnr.. men iom att det är billigare i detta fallet att köpa två lösa.. varsegod du förlorar inget på det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Venic stöder inte 1T med 4 dubbelsidiga minnen.
2t dock.

Dock kan nämnas att kommande spel kräver mer minne...dx 9.0c etcv...samt wgf 1.0 kräver mer av datorn.
texturer läses in i minnet etc...

I kommande batttlefield 2 pratas det om 1024gb minne som minimum spec...
Där är troligen en 2gb minne bra att ha.
spelar man MMO typ wow, eq2 kommande vanguard the saga etc..kräver de mycket minne.

Spelar man single player räcker 1gb.

Kommande generationer spel med tex unreal 3 engine kommer också att kräva uppgraderingar med minne.
för att inte tala om grafikorten heh.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)