Permalänk

lysdioder och resistor för glowpad

tjena jag skall göra en glowpad, har sök men hittade inget där det stodd exakt vilka lysdioder sammt resistorer jag skall använda mig av.

tänkte använda mig at usb kabeln, sammt så vill jag ha 4 st lysdioder.

nån som kan skriva vilka lysdioder sammt resistorer jag skall använda mig av, helst om ni kan hitta dom på någon sida som skickar till england.. eller i sissta fal elfa.

tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Du kommer ej få det att lysa så starkt med hjälp av 5volt!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

dom andara glowpade som jag har sett folk göra lyser väldigt bra, men frågan är vilka lysdioder jag skall använda mig av, dom måste vara väldigt lysstarka, och använfa realtivt lite med ström, runt 1.25 v vardera...

Permalänk
Medlem

Kolla in FAQ'en överst i forumet. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=40650...
Där finns länkar till ställen som säljer lysdioder och passande motstånd. Men det visste du säkert redan, då det är Swec-lag på att man skall läsa den först, INNAN man skapar en ny tråd...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

har hittat 4 lysdioder på 8000mcd, 3.6v, 20mA

om jag använder mig utan en usb kabel, stämmer denna uträkning:

5V-3.6V=1.4V

4*20mA=80mA

1.4V/0.080mA = 17.5

behöver jag då 4 st 17.5 ohm resistorer.....
sammt är dessa dioder bra http://www.elshop.se/product_info.php?cPath=21&products_id=30

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom du räknar på den totala strömmen (4*20mA).

Men jag är själv lite nyfiken hur hårt man egentligen kan belasta en USB port. Någon som vet?
80mA börjar kännas lite mycket när man pratar om känsliga elektronikkretsar i datorer. Eller är det jag som är lite kärring bara?

Permalänk
Medlem

I FAQ'en som nämndes ovan har jag bestämt för mig att det står på mer än ett ställe att den är specificerad till 100mA, men kan ge upp till 500mA vid behov. Så lasta på linan bara...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Nej, eftersom du räknar på den totala strömmen (4*20mA).

Men jag är själv lite nyfiken hur hårt man egentligen kan belasta en USB port. Någon som vet?
80mA börjar kännas lite mycket när man pratar om känsliga elektronikkretsar i datorer. Eller är det jag som är lite kärring bara?

vad menar du med nej, vad är det som är fel på uträkningen.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidflash
vad menar du med nej, vad är det som är fel på uträkningen.....

Ok, lite otydlig kanske. Nej, du behöver inte 4st eftersom du räknar på den totala strömmen. En "17.5 ohm" räcker (avrunda uppåt till närmsta tillgängliga värde).

Permalänk

ps menar du inte att varje lysdiod tar 3.6 v?? då tror jag inte usbkablen klarar det efter som att 3.6vx4lysdioder =~14.4v
jag tror bara usbkablen sänder 5 v..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Du kommer ej få det att lysa så starkt med hjälp av 5volt!

Öhh, motivera!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidflash
har hittat 4 lysdioder på 8000mcd, 3.6v, 20mA

om jag använder mig utan en usb kabel, stämmer denna uträkning:

5V-3.6V=1.4V

4*20mA=80mA

1.4V/0.080mA = 17.5

behöver jag då 4 st 17.5 ohm resistorer.....
sammt är dessa dioder bra http://www.elshop.se/product_info.php?cPath=21&products_id=30

Nej, du kan antingen använda ett motstånd på 17,5 (dvs 15 eller 20) ohm, men det är ingen bra idé (se nedan). Du ska räkna ut motståndet för EN lysdiod och sedan använda ett dylikt motstånd för varje lysdiod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon

Ok, lite otydlig kanske. Nej, du behöver inte 4st eftersom du räknar på den totala strömmen. En "17.5 ohm" räcker (avrunda uppåt till närmsta tillgängliga värde).

Ja, men det är en dålig lösning eftersom lysdioder är halvledare med mer eller mindre konstant framspänningsfall. Vidare varierar detta spänningsfall såväl med exemplar som med typ. Bättre är att använda individuella motstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
ps menar du inte att varje lysdiod tar 3.6 v?? då tror jag inte usbkablen klarar det efter som att 3.6vx4lysdioder =~14.4v
jag tror bara usbkablen sänder 5 v..

Hört talas om parallellkoppling? (Dessutom är spänning inget man sänder, utan håller).

Edit: Varför är det fortfarande tillåtet att skapa trådar om motstånd? Tydligare bevis för att man inte hittat funktionen "sök" finns inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."