Permalänk
Medlem

Spelmotor

Hej jag skulle vilja skapa ett litet hobby projekt och undrar om ni vet någon spelmotor som går att ladda ner eller köpa typ liknande Quake 3 om ni förstår.......//andreas

Visa signatur

:Dator1-:P4 3ghz|PSU450W|512DDR |Abit X800pro|800-BUS|Skärm:HDTV

:Dator2-:AMD64-3200+(1mb cache)|CORSAIR 1024mb ram 400mhz CL2.0|Soundblaster audigy 2|ASUS 9800XT 256mb|5 chassi fläktar|Skärm:HDTV

Permalänk
Medlem

Torque tänker jag men efter en snabb google ser jag att det kostar att licensiera den. Dock så är den Väldigt billig, endast $100.

Jag tror inte det finns någon kompetent 3D-spelmotor som är gratis. Hade jag varit du hade jag satsat på att modda ett existerande spel. Ta då ett stort som många har, Quake 3, HL 2 eller nåt UT. Ta inte BF 1942, det spelet har ett ovanligt dåligt modd-stöd.

Permalänk
Medlem

ok tackar ska göra så

Visa signatur

:Dator1-:P4 3ghz|PSU450W|512DDR |Abit X800pro|800-BUS|Skärm:HDTV

:Dator2-:AMD64-3200+(1mb cache)|CORSAIR 1024mb ram 400mhz CL2.0|Soundblaster audigy 2|ASUS 9800XT 256mb|5 chassi fläktar|Skärm:HDTV

Permalänk
Permalänk
Medlem

Där ser man!

Permalänk

Använd motorn från ett moddningsbart spel. Jag tror nog UT kan vara att rekomendera, UT är rätt så lättmoddat, iaf jämfört med Q3. Kolla in UnrealWiki för lite information om UnrealScript som används i motorn
Jag tror att chanserna att få en bra spelmotor för ett rimligt pris på andra sätt är rätt så låga. Iofs kan du ju bara distrubuera det som en mod och inte som ett separat spel isåfall vilket kan ses som en nackdel.
Sen kanske HL2-motorn är bra också, den har ju om inte annat en imponerande fysikmotor.

Bäst är nog att utgå från ett spel som ligger någorlunda nära det du vill skapa, så blir det mindre jobb.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Unreal (2004) passar bra för att göra vapenmoddar och andra "småändringar". Att hitta på nya spelsätt är nog inte heller otroligt svårt.

Men att göra t.ex. ett RTS med Unreal-motorn är icke-trivialt. Tro mig, jag vet.

OGRE är en ganska trevlig opensource 3dmotor. Den används bara för rendrering dock, men är inte så svår att komma igång med och det finns en hel del som använder forumet och är på irc-kanalen och så. Så ska du inte bara göra nåt litet spel utan vill att det ska vara lite snyggt och vara optimerat så är nog OGRE rätt bra.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Jag tror inte det finns någon kompetent 3D-spelmotor som är gratis.

Ack så fel du har.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ack så fel du har.

Beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Det finns, vad jag vet, ingen i stil med Unreal2.5-motorn eller HL2-motorn gratis. Dock finns, om jag inte minns fel, delar av Q-koden tillgänglig och kommer släppas mer med tiden.

Men vill man göra något lite mindre ambitiöst, eller kanske helt enkelt inte i FPS-genren, så finns det en del alternativ. Crystal Space-motorn verkar t.ex. lite intressant.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Hur är det med Quake2 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
Hur är det med Quake2 då?

Källkoden är fri. Vad som står i licensen vet jag däremot inte.

Permalänk
Medlem

Quake2-koden ligger under GPL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Det finns, vad jag vet, ingen i stil med Unreal2.5-motorn eller HL2-motorn gratis.

Du menar som Nebula, Neo engine eller kanske Open Scene Graph Vilket Pirates of the XXI century använder

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Det finns, vad jag vet, ingen i stil med Unreal2.5-motorn eller HL2-motorn gratis. Dock finns, om jag inte minns fel, delar av Q-koden tillgänglig och kommer släppas mer med tiden.

Men vill man göra något lite mindre ambitiöst, eller kanske helt enkelt inte i FPS-genren, så finns det en del alternativ. Crystal Space-motorn verkar t.ex. lite intressant.

De 3d motorer som finns som opensource-alternativ är då mer än tillräckligt för vad en hobbykodare någonsin kommer att behöva.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Det finns, vad jag vet, ingen i stil med Unreal2.5-motorn eller HL2-motorn gratis. Dock finns, om jag inte minns fel, delar av Q-koden tillgänglig och kommer släppas mer med tiden.

Men vill man göra något lite mindre ambitiöst, eller kanske helt enkelt inte i FPS-genren, så finns det en del alternativ. Crystal Space-motorn verkar t.ex. lite intressant.

Vill utfärda en varning för Crystal Space-motorn. Vi använde den som grund i kursen Simuleringmotorer. Ingen tyckte om att arbeta med det. Tror att (en anledning till att) det är så dåligt (naturligtvis relativt sett) för att det var bland de allra första opensource grafikmotorerna (CS är dock en komplett spelmotor), och att det därför inte har fått världens bästa och mest genomtänkta design. Tror det finns bra mycket kompetentare spelmotorer därute vid det här laget.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Vill utfärda en varning för Crystal Space-motorn. Vi använde den som grund i kursen Simuleringmotorer. Ingen tyckte om att arbeta med det. Tror att (en anledning till att) det är så dåligt (naturligtvis relativt sett) för att det var bland de allra första opensource grafikmotorerna (CS är dock en komplett spelmotor), och att det därför inte har fått världens bästa och mest genomtänkta design. Tror det finns bra mycket kompetentare spelmotorer därute vid det här laget.

Jo den motorn är inte den bästa, Open Scene Graph är ljusår före den till exempel Ogre är för visso helt okej.

Men för att svara på trådskaparen så finns det en quake3 motor ute dessutom.
DXQuake3

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

Du menar som Nebula, Neo engine eller kanske Open Scene Graph Vilket Pirates of the XXI century använder

Får erkänna att jag inte sett dem, det var iofs ett tag sen jag kollade efter sådana. Så de kanske har utveklats sen dess.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse Jöök
De 3d motorer som finns som opensource-alternativ är då mer än tillräckligt för vad en hobbykodare någonsin kommer att behöva.

En hobbykodare har väl om något högre krav på en motor än ett seriöst projekt. Man vill ju helst att motorn ska ta hand om så mycket arbete som möljigt åt en. Därmed inte sagd ett de OS-projekt som nämnts inte duger, har som sagt inte stött på dem förut.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du menar med "seriöst" men ju mer seriöst det är, desto mer pengar är det (ofta) inblandat. Ju mer pengar det är inblandat, desto större press på snabbt och bra resultat. Använder man då en licenserad motor är det väl ganska naturligt att det ställs högre krav på dess kvalitet, dokumentation och struktur. Däremot tror jag att man som privatperson är mer beroende på bra dokumentation, i alla fall om man inte är erfaren (spel)programmerare.

Så själv skulle jag nog prioritera dokumentation väldigt högt. Självklart skall motorn möta de krav man har, men efter det måste det mest relevanta ändå vara att motorns funktionalitet och gränssnitt är väl dokumenterat. En sämre strukturerad motor med bra dokumentation skulle jag välja framför en välstrukturerad som var dåligt dokumenterad - givet att de båda fyller mina krav.

Sen kan man hävda att bra struktur är dokumentation i sig och visst är det sant i nån mening. Det får väl helt enkelt vara en avvägning. Men för att veta vilka krav man ställer på en motor måste man ju ha några. Så innan du väljer motor, var klar på vad det är du vill åstakomma. Vet du inte det utan bara vill leka, ja då är en enkel motor med all säkerhet att föredra.

Jag vet att det finns flera bra OS motorer där ute, några av nämnda förslag bör absolut tittas på. Modda befintliga spel är ett bra sätt att komma igång med många av de koncept man bör behärska. Men det framgår inte på vilken nivå du är... Titta på välmoddade spel och börja där i så fall. Kanske CS, BF1942 eller ja UTxxx.

Bara mina 50 öre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

En hobbykodare har väl om något högre krav på en motor än ett seriöst projekt. Man vill ju helst att motorn ska ta hand om så mycket arbete som möljigt åt en. Därmed inte sagd ett de OS-projekt som nämnts inte duger, har som sagt inte stött på dem förut.

Njae. Eller visst, det beror nog på från projekt till projekt, men det finns inte många stora spelutvecklare som idag sätter sig med nåt annat än Renderware och typ UT-motorn (eller motsvarande). Medans jag som hobbyprogrammerare kan nöja mig med OpenGL (och nåt enkelt fönsterhanteringsbibliotek) för mina otroligt enkla projekt.

Har att göra (bl.a.) med att man som professionell spelutvecklare vill ha ordentlig support på sina grejer, och man vill veta att man har en stabil motor. Gör man en spelmotor själv behöver man lägga väldigt mycket resurser på att se till att den är stabil, bra strukturerad, osv. Man är dessutom mer säker mot att lead programmern som har gjort hela motorn dör (eller motsvarande ).

Detta helt enligt mina åsikter och gissningar. Men det är naturligtvis sant att spelutvecklare behöver stora möjligheter för att kunna ändra på motorn som de vill också.

EDIT: Förresten, det är inte så att det är enklare med en färdig spel-motor för hobbyister. Det är lätt att tro det (jag har gjort det), men det är inte så. Det krävs otroligt mycket jobb att sätta sig in i en motor och förstå hur den funkar innan man kan börja använda den till något vettigt. Nu kan jag såklart inte säga så för alla motorer, men både Crystal Space och UT2004 var långt från triviala att göra nånting med (mer än att göra de mest enkla saker).

En anledning till att jag förespråkar OGRE lite grann var att jag tillsammans med ett variabelt antal kompisar satt med den motorn förra sommaren och lekte, och det var faktiskt hyfsat lätt att stoppa in modeller (som kom med OGRE) och att flytta omkring dom i världen. Var inte heller speciellt svårt att koppla ihop OGRE med ODE. Men som sagt, OGRE är bara för rendering (och har stöd för enkel input-hantering).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

http://nebuladevice.cubik.org/

Verkar välstrukturerad, väldokumenterad och dessutom potent. Kolla gärna några referensapplikationer och döm själv!

Permalänk
Medlem

Har nog hört talas om den motorn innan. Är säkert trevlig.. får dock inget bra intryck av hemsidan, av någon anledning. Kanske för att det vid första anblick inte finns några nyheter att läsa igenom, och hur ska man då veta om projektet är aktivt (utan att behöva ta sig in på sf.net och leta). Sen hittar jag inte hur man kommunicerar med andra (forum, irc, mejlinglista). Men motorn kan säkert vara bra ändå, bara saker jag tänker på.

Själv har jag börjat snegla lite åt http://realmforge.com
En komplett spelmotor skriven i C#, och som standard använder Axiom som renderingsmotor (Axiom är Ogre skriven i C#, typ), och det tycker jag låter rätt vettigt. Sen det jag läst om det har bara vart positivt (själva designen och strukturen på motorn och så ska vara riktigt bra tydligen).

Tyvärr är den bara i alpha-stadie än så länge (tror jag) och är således väldigt långt från att vara färdig, men jag hoppas att den kommer bli lite bättre tills jag ska börja titta närmare på den till sommaren. Även om sidan är lite "hacker-style" och inte så "professionell" (som nebuladevice-hemsidan såg ut att vara), så verkar det ändå som att den är lätt att hitta rätt snabbt på.

Inser att jag kanske låter som att jag säger emot mig själv (jämfört med min förra post) lite. Gissar att jag lät lite som att "om man inte gör nåt professionellt projekt så ska man koda allt själv från grunden". Det tycker jag inte alls, bara man är medveten om vad man ger sig in på. För mig är det väldigt intressant med färdiga spel och grafik-motorer, eftersom jag är sugen på att jobba inom spelindustrin i framtiden och det då nog antagligen är bra att vara insatt lite i hur såna motorer kan se ut och funka.

Oj, oj. Massa tjat igen.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Crystalspace (spelmotor) och Ogre (grafikmotor) verkar riktigt kompetenta...
Kombinerat med ODE så kan man få riktigt realsitisk fysik.

Alla ovanstående är LGPL eller BSD, så att de är fria att använda i alla typer av projekt.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.