Permalänk
Medlem

Glocalnet 8mbit

Hej! Nu äre så att vi ska byta till glocalnet 8mbit.
Har sökt lite här om det men inte hittat nått bra!
Vet ni om de har stabila hastigheter osv?
Andra kommentarer.(vi kanske byter till 24mbit sen)
Är routern man får med bra? Ge kommentarer!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med dem och de har en tillförlitlig tjänst, angående hastigheten så kan jag inte påstå att jag belastar mitt 8 mbit speciellt hårt och kan därför inte ge någon direkt bra yttring om det.

Angënde speedtouch modemet med inbyggd router så har jag erfarenhet av speedtouch 510 (de har en något senare version nu) och så länge man ställer in datorerna att använda statiska ip nummer så fungerar den bra.

Läser man inlägg på det här forumet så verkar det finnas tre falanger, vi som är nöjda med glocalnet, de som har haft något problem (och detta verkar mest häröra sig till byte av adsl operatör) och slutligen de som tror sig veta något om glocalnet och säger att de är jätte dåliga. Lyssna inte på den sist nämnda gruppen användare...

Sök gärna så hittar du en del diskussioner om glocalnet

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ok, Tack ska du ha

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

har glocalnet.. Funakr vell bra.. kommer upp i runt 700 ner ..

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telia, BBB, och nu Glocalnet. Tycker Glocalnets kundtjänst/support är klart bäst.

Mitt byte från BBB till Glocalnet tog 5 dagar med en helg inräknad.

Jag bor tyvärr väldigt långt från stationen så jag har bara 2.5-3 Mbit ,nerställt för att linan ska vara stabil, var samma med BBB. Så hastighet kan jag inte utala mig om.

Men jag har bättre ping med Glocalnet än jag hade med BBB. Runt 10 Ms mot Sunet.

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Glocalnets Support.
Glocalnet funkar över lag bra. De problem som är nu är typ inporteringar från Bostream(seras kundsystem är helt fucked up så det blir fel 50% av gångerna) men så verkar det vara på alla operatörer.
Dom andra problemen folk får hos Glocalnet beror oftast på Telenor, kan inte säga att Telenor är världens bästa provider men dom e billiga och stabila när allt är inkopplat och klart.
Haru nåra mer frågor är det bara att pumpa så svarar jag bäst jag kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleaze
Jag har haft Telia, BBB, och nu Glocalnet. Tycker Glocalnets kundtjänst/support är klart bäst.

Mitt byte från BBB till Glocalnet tog 5 dagar med en helg inräknad.

Jag bor tyvärr väldigt långt från stationen så jag har bara 2.5-3 Mbit ,nerställt för att linan ska vara stabil, var samma med BBB. Så hastighet kan jag inte utala mig om.

Men jag har bättre ping med Glocalnet än jag hade med BBB. Runt 10 Ms mot Sunet.

Har också nerställt, till 2,5-3mbit. Hur långt ifrån telestationen är du? Har du också problem med meddelanden som inte kommer fram på msn?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Jag sitter på Glocalnets Support.
Glocalnet funkar över lag bra. De problem som är nu är typ inporteringar från Bostream(seras kundsystem är helt fucked up så det blir fel 50% av gångerna) men så verkar det vara på alla operatörer.
Dom andra problemen folk får hos Glocalnet beror oftast på Telenor, kan inte säga att Telenor är världens bästa provider men dom e billiga och stabila när allt är inkopplat och klart.
Haru nåra mer frågor är det bara att pumpa så svarar jag bäst jag kan.

Jag passar på att låna tråden för att kolla med en sakkunnig varför det ska ta så lång tid att kopplas in? Har väntat i ca 9 veckor nu (sedan 1 mars).

Kan ju säga att jag inte har fullt förtroende för Glocalnt just nu..

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Det går så snabbt det ska gå när det går. De utlovar minst 6mbit och det får jag. Har haft lite ostabila perioder med Glocalnet. Ibland hjälper det att starta om modem/dator och ibland dröjer det upp till nästa dag. Kan inte klaga över pingen då jag hade telia 0.5 förrut.
Deras support är jättebra så får du problem hjälper dem säkert till.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur fungerar deras inloggning? Är det PPPoE?

Får nämligen Glocalnet 8 Mbit på söndag.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

jag ska få det om 52 minuter (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

PPPoE är det ja.

Sen lånar även jag tråden. Ni som har sänkt hastighet för att få stabilitet, är det enkelt fixat? Och hur lång tid tar det? Är det bara ringa supporten och be dem fixa det eller?
För jag har grymt irriterande problem, nämligen att den tappar kontakt med telestationen, antar jag iaf eftersom dioden "ADSL Link/Act" slocknar och så får man starta om modemet. Svar någon?

Permalänk
Medlem

Fr0hike, egentligen så kan jag inte svara på din fråga men varför inte ringa supporten och fråga...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat glocalnets 8mbit för nån månad sen. Men har fortfarande inte tankat i mer än 200ner. Det borde väl gå mycket fortare...+ att vi bor 500m från stationen.

Nån som har nåt tips varför det går så segt?

Laddar man ner från nån med 8mbit går det inte fortare för det. Beror det på vad dom personerna har för upload eller?

Ja nån som har tips på hur man kan ladda fortare helt enkelt!!

Permalänk
Medlem

Det beror på den andras upload... Glocalnets 8mbit har ju 1mbit upp vilket innebär att det inte går att ladda ner från den personen i mer än 1 mbit/s, vilket i teorin innebär ungefär 125 kb/s och i praktiken omkring 80-100 kb/s.

Anledningen till att jag inte orkar ringa supporten är att det tar så lång tid att komma fram och jag orkar inte vänta. Så jag mailade dem och de sa att de ska fixa det. Så jag får väl se hur det går.

Permalänk
Medlem

citat från RawHead
"Jag passar på att låna tråden för att kolla med en sakkunnig varför det ska ta så lång tid att kopplas in? Har väntat i ca 9 veckor nu (sedan 1 mars).

Kan ju säga att jag inte har fullt förtroende för Glocalnt just nu.."

Har samma problem här med... Vi beställde Glocalnet 8 mb för ett tag sen.
De sa att det skulle ta mellan 3-5 veckor högst....
Nu har vi väntat länge. snart inne på 7:e veckan. Och inte har vi fått något besked av något slag.
Kanske bara ja som e otålig, eller så e dom ganska sega...

Kanske värt att nämna. De skulle ta hand om avbeställningen av vårat Telia ADSL 1 mb åt oss och allt skulle fixas av dom...

Visa signatur

Intel C2D E6600 @ 2.4ghz, 2048MB RAM, Geforce 8800GTS 640mb.

Permalänk
Medlem

Det kan inte stämma att jag bara kan ladda ner i 100kb/sek

Laddade nyligen ner i 600 å laddar i snitt ner i 100/200 om jag hittar en snabb.

Upload betyder ju uppladdning, och det är om nån tankar från mig... Från mig till internet

Nerladdning är från internet till min dator...och ja 8mbit/sek är ju i nerladdning

Så ja det stämmer ju inte riktigt det där...

Vi fick vänta i några månader på vårat glocalnet...vet inte om det är nåt fel i telias och glocalnets sammarbete...men ja nu har vi det och det funkar bra!

Permalänk
Medlem

funkar bra här också, helnöjd, tog 7-8 veckor.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt kan du ladda ner i?

Permalänk
Medlem

runt 700 ned (5,6Mbit) & 80 upp (0,64Mbit), 2080m till telestation.

Permalänk
Medlem

Okej jag har legat som max i 600

Har hört att det kan ha å göra med min router som inte klarar så höga hastiheter medans modemet gör det.

Jag har väl 500-1000m till min tele station =/

Har dessutom hört nåt att man ska öppna vissa portar för dc++...vilka portar ska man öppna??

Permalänk
Medlem

Jag laddar i stabilt 700kbs när jag hittar. Se till att ingen laddar från dig om du villa ladda ner snabbt. Jag bor ca 3000m från telestatonen så jag kan inte klaga med att jag har 6mbit.
Har inte haft problem med Glocalnet på länge nu. Ny dator och router kanske det beror på. Det är också bättre att ha PPPoE och oroa dig inte för att logga in. Det kan skötas via programet som medföljer automatiskt eller så installerar du ett annat protokoll bara.

Jag har Di 608 router och öppnade port 1412 för DC. Saken är bara att jag måste ändra IP i DC++ så fort jag startar om datorn varje gång. Eftersom Glocalnet har dynamiskt ip som byts ofta, för mig iaf.
Routern sköter inloggning automatiskt också.
Har en ZyXel 645 modem som jag fick från Telia. Inga problem där.

Har aldrig väntat mer än 10min i Glocalnets support. Dem hjälper när det blir problem och brukar lösa dem. Jag använder högtalartelefon när jag ringer dem Slipper hålla i telefonen.

Permalänk
Medlem

skaffa dig en http://www.no-ip.com/ så behöver du inte ändra någonting när du får ny ip (run as a system service)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurmit
Det kan inte stämma att jag bara kan ladda ner i 100kb/sek

Laddade nyligen ner i 600 å laddar i snitt ner i 100/200 om jag hittar en snabb.

Upload betyder ju uppladdning, och det är om nån tankar från mig... Från mig till internet

Nerladdning är från internet till min dator...och ja 8mbit/sek är ju i nerladdning

Så ja det stämmer ju inte riktigt det där...

Alltså, det beror på vad den du tankar från har för upload. Sa jag ju.