Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac

Men det är ett faktum att många Apple kids väljer sina produkter bara för de ser flashiga ut...

Mm, vi är så speciella...sen att grejerna håller och funkar som vi vill och förväntar oss, ja det har absolut ingenting att göra med saken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
haha

Vilka fanatiker det finns här

Grejen är så här, jag har inte använt MacOS någonsin fram tills för några dagar sedan. Så jag har tänkt att lära mig det.

Hur ska du lära dig det då har du tänkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Mm, vi är så speciella...sen att grejerna håller och funkar som vi vill och förväntar oss, ja det har absolut ingenting att göra med saken

Jag skrev många, inte alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Jag skrev många, inte alla.

Såg det, frågan är väl mest varför?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att se Apple-fanatiker besvara kritik, även om detta kanske inte var särskilt seriöst.

Mac OS X ser trevligt ut, men användargränssnittet tar en hel del systemresurser och har
allvarligt talat inga funktioner som inte finns i Windows XP.

Windows XP både känns och är snabbare. Dagens sanning som jag troligtvis kommer att
få flera skottkärror fulla med skit för

Ska kanske tillägga att jag inte har något emot Mac/MacOS. Mac Mini väcker faktiskt lite habegär

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Tycker att det är märkligt att så många Mac fantaster tycker att Aqua har så stor betydelse, det är ju inte utseendet som gör operativsystemet. Men det är klart, en del av de som köper Apple produkter gör det pga hur flashigt deras Mac, iPod, OS X etc ser ut.

Att kritisera Mac är som att svära i kyrkan när man pratar med Apple fans, ungefär som man kritiserar invandrare. Så jag får väl gardera mig med att säga att jag äger en iPod och har prövat OS X och tyckt att det är OK

Men det är ett faktum att många Apple kids väljer sina produkter bara för de ser flashiga ut...

Det klart Aqua är en viktig del, i min mening vore Mac OS X tämligen handikappat utan Aqua. Om du är ute efter Mac OS X utan Aqua kan du ju lika gärna slänga in OpenDarwin. Dessutom måste jag säga att Aqua är så otroligt smidigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Mac OS X ser trevligt ut, men användargränssnittet tar en hel del systemresurser och har
allvarligt talat inga funktioner som inte finns i Windows XP.

Mac OS X ser trevligt ut, men användargränssnittet tar en hel del systemresurser och har
allvarligt talat inga funktioner som inte finns i Windows XP.

Windows XP både känns och är snabbare.

Senast jag kollade hade WinXP inte ett hårdvaruaccelererart GUI. Men det kanske medföljde någon av de otaliga säkerhetspatcher som MS släppt sedan jag senast använde WinXP?

Sen vill jag gärna se benchmarks på att WinXP är snabbare, misstänker att såna rättvisa benchmarks inte går att göra ens.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

ErikHK: Genom att använda det.

Kan väl säga att jag inte är förtjust i hur hårddisk- mappen ser ut. Den är väldigt plottrig. Däremot gillar jag download- grejen som även är med i Firefox. Men något jag verkligen saknar är möjligheten att högerklicka. Försökte fjärrstyra mitt Windows 2003 och visst det funkar men det är lite knöl att komma till bla diskhanteraren (högerklicka på My Computer - Manage).

Men annars så känns det nu bättre och bättre - det känns fortfarande lite segt och alla jobbiga jätteikoner mm.

Näe ge mig högerklick och en utforskare eller vad ni kallar det för som är bra så ska jag bli nöjd

Neco: PC- delar funkar minst lika bra som Mac- grejor.
Flagel: Kanske Sisoft Sandra klarar av båda två, vet faktiskt inte. Men om det gör det så finns det ju tester där och de borde ju ge rätt bra pejl på vad 933mhz/640mb ram motsvarar hos Intel eller hos AMD.

Permalänk
Medlem

Högerklick säger du... har du testat koppla i en mus med två knappar då?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Avstängd

nepp

Ska införskaffa en snart dock. Men trodde inte det gick då det bara finns en knapp på ibooken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Alltid lika kul att se Apple-fanatiker besvara kritik, även om detta kanske inte var särskilt seriöst.

Mac OS X ser trevligt ut, men användargränssnittet tar en hel del systemresurser och har
allvarligt talat inga funktioner som inte finns i Windows XP.

Windows XP både känns och är snabbare. Dagens sanning som jag troligtvis kommer att
få flera skottkärror fulla med skit för

Ska kanske tillägga att jag inte har något emot Mac/MacOS. Mac Mini väcker faktiskt lite habegär

Jag är ingen Apple-fanboy då mina primära plattformar är antingen x86/Windows alternativt SPARC/OpenBSD. Jag använder en dual G5 (med fräsh tiger!) på jobbet, och jag gillar alla tre plattformarna lika mycket. Helst hade jag haft alla tre plattformarna på mitt skrivbord hemma, men det är dels opraktiskt (skrivbordet är redan belamrat med fyra skärmar) och dels ganska dyrt.

Men jag måste säga att den gamla G4 som vi har på jobbet som sköter div sysslor är betydligt rappare i sin hantering än min Athlon hemma. Visserligen är inte min Athlon av absolut nyaste sort, men på papperet så är den betydligt snabbare än G4'an.

G4'an har dock stått igång i ca tre månader nu, medan min XP-bestyckade Athlonburk blir trög efter tre dagars drift - ändå så känns G4'an snärtigare i sin hantering. Den är inte heller utrustad med nyaste X utan kör hederliga gamla Jaguar. Det finns ingen större vits att uppgradera den.

(nu snackar jag inte om benchmarks eller spel, jag talar om vanlig husmanskost - ordbehandling, filhantering, osv osv och JA, det här är min subjektiva åsikt)

Mac'ar är BRA datorer. MacOS X är i min mening det närmaste man kan komma perfektion när det gäller ett desktop-OS. Det har en del brister, men dessa är väldigt små.

Men varför blir man beskylld för att vara nåt slags fanatiker när man förespråkar Mac, medan om man är PC-fanatiker så är det helt plötsligt nåt som alla ska vara?

Det här är ganska offtopic och jag är lite virrig iom att jag inte sovit på 24 timmar, men förhoppningsvis förstår någon vad jag syftar på.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
G4'an har dock stått igång i ca tre månader nu, medan min XP-bestyckade Athlonburk blir trög efter tre dagars drift - ändå så känns G4'an snärtigare i sin hantering. Den är inte heller utrustad med nyaste X utan kör hederliga gamla Jaguar. Det finns ingen större vits att uppgradera den.

Fast nu är det väl ändå så att du kör Windows på din PC? Där har du den felande länken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Senast jag kollade hade WinXP inte ett hårdvaruaccelererart GUI. Men det kanske medföljde någon av de otaliga säkerhetspatcher som MS släppt sedan jag senast använde WinXP?

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/a...
XP har ALLTID haft hårdvaruaccelererat skrivbord. Microsoft har dock (av någon anledning) valt att gömma undan den funktionen så mycket som möjligt. Varför de har gjort detta vet jag inte, men det är rent bullshit att säga att så inte är fallet.

Angående vad som händer om man kritiserar Mac-fanboys... Har ni hört om snubben som fick en PowerMac G5, slängde allt utom chassit, och stoppade i en hederlig x86-dator? Han fick mordhot...

Men nu ska jag inte säga att mac-datorer är värdelösa. Jag sitter själv vid en mac för tillfället. Riktigt trevlig faktiskt Jag var ju såklart tvungen ätt slänga mac os x och stoppa in ubuntu först dock.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Angående vad som händer om man kritiserar Mac-fanboys... Har ni hört om snubben som fick en PowerMac G5, slängde allt utom chassit, och stoppade i en hederlig x86-dator? Han fick mordhot...

En juste "råttan i pizzan"…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
En juste "råttan i pizzan"…

Nej, den är faktiskt sann

Fast han bytte aldrig ut hårdvaran, han fick tag på ett tomt chassi och skulle enligt egen uttalan Aldrig ha sönder en komplett Mac på det viset.

Historien var att han hade fått den i julklapp men inte ville ha den så han byggde in en PC i den istället.

Killen FICK mordhot och erkände några dagar senare att det bara var ett skämt för att reta mac-fanboys

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/a...
XP har ALLTID haft hårdvaruaccelererat skrivbord. Microsoft har dock (av någon anledning) valt att gömma undan den funktionen så mycket som möjligt. Varför de har gjort detta vet jag inte, men det är rent bullshit att säga att så inte är fallet.

Angående vad som händer om man kritiserar Mac-fanboys... Har ni hört om snubben som fick en PowerMac G5, slängde allt utom chassit, och stoppade i en hederlig x86-dator? Han fick mordhot...

Men nu ska jag inte säga att mac-datorer är värdelösa. Jag sitter själv vid en mac för tillfället. Riktigt trevlig faktiskt Jag var ju såklart tvungen ätt slänga mac os x och stoppa in ubuntu först dock.

Ja men man köper inte en dator för 20000kr för att använda chassit.

Jävla snorunge!

Jag har beställt tiger nu och det skeppades igår Sitter vid min 6mån gammla ibook.
Jag brukar vara rätt så mycket av en minimalist. En sak som jag tycker är så skönt med Mac OS X och eliminerar mycket onödig plats är att man har listen där uppe och inte på varje fönster. Underbart.

Tyvärr så får du nog byta tillbaks till windows eller köra X11 med KDE och detta theme: http://kde-look.org/content/preview.php?preview=1&id=1499&fil...

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nej, den är faktiskt sann

Visst är den sann, men den är inte sann så som alla numera tror att det var…
(Dvs. enligt ditt första inlägg och att mordhoten var allvarliga, för det är många som tror att det var så…)
Typisk "råttan i pizzan"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Visst är den sann, men den är inte sann så som alla numera tror att det var…
(Dvs. enligt ditt första inlägg och att mordhoten var allvarliga, för det är många som tror att det var så…)
Typisk "råttan i pizzan"

Vadå "enligt mitt första inlägg"?

Vet du ens vilka du citerar?

Sen om mordhoten var allvarliga eller inte är väl en annan sak, ingen är väl seriös när dom skriver så på internet, men många kan bli så arga så att dom skriver det.
Och han Fick massa brev från folk som kallade honom idiot, hädare och allt vad man nu kan kalla folk som man är sur på.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vadå "enligt mitt första inlägg"?
Vet du ens vilka du citerar?

Det var ju fel ja ozamosis inlägg skulle det ju varit.
…most sorry for that…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ok, versionen jag hörde var en aning upp-hottad. Men jag tycker den spännande biten kvarstår: han fick mordhot för att sätta in pc-hårdvara i ett mac-chassie. Samma kille hade (om jag inte har helt fel) gjort motsatsen också; stoppat in mac-hårdvara i ett pc-chassie (kanske var därför han hade ett tomt chassie sen? ) och då var det ingen som brydde sig nämnvärt.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
nepp

Ska införskaffa en snart dock. Men trodde inte det gick då det bara finns en knapp på ibooken.

Det enda jag tycker är dåligt med mössen är att de inte har ett scrollhjul, för jag tycker att hålla ner ctrl när man ska klicka så det blir som ett högerklick går lika bra.

XPs hårdvaruacceleration av GUI:et är knappast "riktig" (grafikkortet rendrerar filmer mot en viss färgad yta på en viss plats t ex).
Sen är Aqua vektorbaserat.

Här kan ni läsa lite vad OS X egentligen är.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Ok, versionen jag hörde var en aning upp-hottad. Men jag tycker den spännande biten kvarstår: han fick mordhot för att sätta in pc-hårdvara i ett mac-chassie. Samma kille hade (om jag inte har helt fel) gjort motsatsen också; stoppat in mac-hårdvara i ett pc-chassie (kanske var därför han hade ett tomt chassie sen? ) och då var det ingen som brydde sig nämnvärt.

Originalhistorien:

http://www.overclockers.com/tips1133/index.asp

Han fick chassit från en kompis, överst på sidan finns ett mail från honom där han förklarar att det var ett skämt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
oggee: Det är den näst senaste versionen, den som var aktuell innan sista april eller vad det var...

Du jämför ju en cpu från en äldre budjet laptop mot en cpu från en stationär?
Varför försöker du ens göra det... Sluta upp med fjanterierna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Bogg: Har du provat en riktig version av Win2003?

Jag har dom original/msdn-subscription hemma...sitter här med en Microsoft Certified Partner Flagga 50cm från mig på företagets vägg...vill du ha ett utlåtande om vad jag tycker om det eller varför frågar du?

Eller menar du bara att Windows Server 2003 inte alls är lika bloatat som OS X?

Bra att jämföra ett Server OS med ett Desktop OS och dessutom en "fetingPC" mot en Gammal 933MHz halv-budget Mac...

Det förstås, min A64 3000+ spöar ju skiten med min gamla Powerbook 5300C också. fan t.o.m. min 500mhz k6-2 spöar skiten ur Powerbook 5300C...

Mac OS & Mac OS X Suger fetpung kan vi få som slutsats av det.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
XPs hårdvaruacceleration av GUI:et är knappast "riktig" (grafikkortet rendrerar filmer mot en viss färgad yta på en viss plats t ex).
Sen är Aqua vektorbaserat.

Video Mixing Renderer 9 som är en del av XP, hanterar video genom Direct3D.
Overlay användes i Windows 98, och funkar visserligen i XP också, men det är
inget man kör med om man inte måste.

2D-miljön hanteras av grafikkortets "2D-accelerator", och renderas inte i mjukvara
om man inte har ett riktigt gammalt grafikkort eller kör utan drivrutin (eller felsäkert
läge).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

-=AgV=-:

Visst är det grafikprocessorn som ritar upp allt (såklart), men det är fortfarande processorn som har hand om flyttningar av fönster och sådanna saker.
Själva "composition" av GUIt sker ju fortfarande i CPU och inte i GPU i Windows XP.

Hardware Accelerated GUI är ju en av de "stora" nyheterna i Longhorn.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

hehe, den här delen är lika fanatisk som AMD vs Intel- hörnan ju

Ja, jag menar att Win2003 inte är lika bloatat som OS X. Måste ett sk desktop OS vara bloatat, animerat mm?

Jag lade in Win2003 på en lite äldre dator, en P3a på 1000mhz och 3x128mb ram och ta mig någonstans om det inte kändes rappare där också när allt var installerat.

f.ö

väldigt moget att mordhota någon, seriöst eller ej...

Nåja, jag tror jag har fått svar på mina frågor - faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
hehe, den här delen är lika fanatisk som AMD vs Intel- hörnan ju

Ja, jag menar att Win2003 inte är lika bloatat som OS X. Måste ett sk desktop OS vara bloatat, animerat mm?

Jag lade in Win2003 på en lite äldre dator, en P3a på 1000mhz och 3x128mb ram och ta mig någonstans om det inte kändes rappare där också när allt var installerat.

f.ö

väldigt moget att mordhota någon, seriöst eller ej...

Nåja, jag tror jag har fått svar på mina frågor - faktiskt.

Mesta i OS X är faktiskt inte bloatat, folk tror det, men eftersom allt det grafiska lullull går på GPUn samt att det går att stänga av. Så spelar det väll ingen roll. Du behöver inte ens köra OS X i grafiskt läge om du känner för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

FLAGEL: Jag säger det igen, det finns mer i ett OS än bara utseende.

Japp.. Mac OSX har sjääl.. den har schäääl..
Bytte till en mac för inte så länge sedan,så jag vet..

Visa signatur

Powerbook 12" 1.5G/100G/512MB/BT/AP, OSX 10.3.9
MacMini 1.42G/80GB/512MB/BT/AP, OSX 10.4.2