Permalänk
Medlem

Vilken Linux dist?

Vilken Linux dist skulle ni rekomendera till en Windowsanvändare som vill testa Linux. Har inga erfarenheter av Linux tidigare, men jag tror att jag kan sätta mig in i det rätt snabbt. Men vill gärna att det ska fungera och likna windows eftersom jag och min flickvän är vana vid det.

Datorn är en Celeron 2GHz, 768 MB Ram..

Det skulle vara kul att få lite tips.
De distar jag tvekar mellan är:

Suse
Feodora
Ubuntu
Mandrake
Red Hat
Slackware

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

mandrake har precis bytat namn till mandriva, de köpte en brasilianskt linuxdist som hette conectiva och slog ihop namnen,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Tycker mandrake är helskönt ialla fall, har kört det i några månader efter att jag tröttnade på fedora (red hat)..

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Re: Vilken Linux dist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Men vill gärna att det ska fungera och likna windows eftersom jag och min flickvän är vana vid det.

Inte för att vara för "elitisk", men du kanske borde hålla dig till Windows då...

Permalänk
Medlem

Jag kör Suse. Vet inte varför jag började med Suse och inte Mandrake eller Redhat. Men det känns verkligen som att Suse...is the one. Suse 4 ever.

Permalänk
Medlem

Du får gärna posta lite screenshots på ditt suse

här kommer ett från mej med mandrake 10.0
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/cedega_funkar...

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Nyss formaterat datorn så har inte hunnit dekorera om Suse. Ska göra det och posta upp den. Ser att du har Steam installerad. Är det via Wine?

Permalänk
Medlem

Beror mer på fönsterhanterare..
XFCE 4.2
Enlightenment
Gnome 2.10

Det Peter77 kör är KDE.

Permalänk

ubuntu är hur enkelt som helst. Men jag får för mig att Mandrake är enklare att installera. Fedora vet jag är enklare än ubuntu att installera. Men Ubuntu är den dist som jag rekommenderar.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Lägger nog min röst på Mandriva...alltså Mandrake i omröstningen då.
Känns bättre än SuSE på de flesta sätt.

Fedora verkar krångligast att få att fungera. En hel del "buggar" där som gör att många får problem med så självklara saker som att direkt få igång cd/dvd, vilket känns rätt tungt om man som nybörjare kommer från Windows och så funkar det inte ens att stoppa i en skiva.
Sedan strulade ljudet för mig i Fedora, och det verkar också vara ett ganska känt fenomen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

Slackware, det blir så kraftigt som man konfigurerar det till - alltså passar det vem som helst.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Vad hände med gentoo då? De borde vara med

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Slackware, det blir så kraftigt som man konfigurerar det till - alltså passar det vem som helst.

"Men vill gärna att det ska fungera och likna windows eftersom jag och min flickvän är vana vid det."

Varför ens ta upp slackware i detta fallet?

Permalänk
Avstängd

Gentoo är väl knappast något Windows-användare skulle klara av? Gentoo är pilla & bygga själv, Windows är "allt ska funka direkt annars slänger jag hårdvaran i väggen av aggression".

Visst finns stage 3 och manualer, men det är väl knappast något någon med flickvän skulle hinna med

*EDIT* "Varför ens ta upp slackware i detta fallet?" - För att det enda operativsystemet som är likt Windows är Windows - alltså är det onödigt att ens ta upp UNIX i det här fallet, ännu en "min dist är bäst"-tråd dvs.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Inget Gentoo alternativ? Visst det kan vara svårt att installera första gången men man lär sig enormt mycket och får överlägsen pakhethanterare plus ett ordentligt anpassat system. Distron är även den som är mest "up to date" när det gäller säkerhetsfixar och nya programversioner.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd

Han nämner ingen anledning till UNIX Är det för att det är mer "elite", tro? För att alla "stora" pojkar kör det? Tror inte att det är för att lära sig iallafall, för då hade han inte bett om någon Windows-likt skräp.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill köra linux är varken att det är elit eller för att alla stora pojkar kör det. Jag är helt enkelt trött på Windows trojaner och spy/adware. Har under en längre tid funderat på att helt konvertera till Mac, men när jag nu står utan sommarjobb så känns det inte så ekonomiskt aktuellt längre. Så därför började jag snegla på Linux. Det är klart att jag vill lära mig det oxå, men kanske inte på den nivån som ni tänker, jag kan inte programmera annat än html.

Varför är Mandriva enklare än Suse, och hur bra är egentligen Ubuntu som leder omröstningen?

Tack för alla svar!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

varför finns slackware med men inte debian?

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Anledningen till att jag vill köra linux är varken att det är elit eller för att alla stora pojkar kör det. Jag är helt enkelt trött på Windows trojaner och spy/adware. Har under en längre tid funderat på att helt konvertera till Mac, men när jag nu står utan sommarjobb så känns det inte så ekonomiskt aktuellt längre. Så därför började jag snegla på Linux. Det är klart att jag vill lära mig det oxå, men kanske inte på den nivån som ni tänker, jag kan inte programmera annat än html.

Varför är Mandriva enklare än Suse, och hur bra är egentligen Ubuntu som leder omröstningen?

Tack för alla svar!

Ubuntu använder apt-get vilket är en helt ok pakethanterare vilket gör att du slipper dependency hell och kan installera/avinstallera program smidigare. Distron uppdateras även regelbundet. Drivrutinsstödet är väldigt bar och installation går snabbt. Tror det är det som gör distron en av de bästa. Angående Mandriva så tror jag att administrationsverktygen är lite bättre, fast jag är inte säker. Tycker lätt att du ska börja med Ubuntu och sen kanske kika lite på Gentoo när du känner att du är "redo".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti Han nämner ingen anledning till UNIX Är det för att det är mer "elite", tro? För att alla "stora" pojkar kör det? Tror inte att det är för att lära sig iallafall, för då hade han inte bett om någon Windows-likt skräp.

Ja han nämde ju Slackware, så varför inte? Känner många "first-timers" som har börjat med Gentoo och har det blivit problem så har de oftast fått hjälp i forumet. Jaja, men det kanske inte var så aktuellt i det här fallet.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Vector linux!
Snabbt och kraftfullt sen valfri fönsterhanterare på det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

crux!

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem

Detu[Xx] rekomenderar jag skarpt!

Spana in http://dettus.dyndns.org/dettuxx/

Lycka till förresten!

Visa signatur

MVH Nils. Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du vill testa just Linux? Det finns ju FreeBSD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Är du säker på att du vill testa just Linux? Det finns ju FreeBSD.

Tyst med dig, Vi kan ju inte visa honom gud förrens han mött jesus.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska köra på ubuntu eller kubuntu (kubuntu kör på KDE istället för Gnome). Lättare än SlackWare/Debian, men fortfarande lika kraftfullt. Bra pakethanteringssystem och ett bra forum också.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är helt OK, helt fritt till skillnad från Suse och Red Hat som delvis är kommersiella.
Allt har nog funkat direkt för mej i Ubuntu, även om jag använder Gentoo på min egen arbetsstation.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Nyss formaterat datorn så har inte hunnit dekorera om Suse. Ska göra det och posta upp den. Ser att du har Steam installerad. Är det via Wine?

Cedega 4.3.. och med lite pillande i transgaming config får man helt okey spelprestanda

Edit: Icetec, jag vill ha bakgrunden, från ditt gnome-desktop?
Den är så j-a fin!

Edit2: Icetec, jag hittade den, hoppas det är ok att jag använder den.
Snyggaste jag sett på länge.

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hur kan ett av kommersiella distarna vara gratis? Vad tjänar tillverkaren/ utvecklarna på det? Och hur funkar det med Ubunto?? De skickar ju till och med en gratis CD-skiva!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Hur kan ett av kommersiella distarna vara gratis? Vad tjänar tillverkaren/ utvecklarna på det? Och hur funkar det med Ubunto?? De skickar ju till och med en gratis CD-skiva!

de får hjälp med gratis betatestning, de flesta gratisdistar kan ses som en beta av deras kommande kommersiella produkter,

ubuntu är sponsrat av ett företag som heter canonical som ägs av en sydafrikansk mångmiljonär, de har anställt ett gäng hackers som jobbar på diverse öppenkällkodsprojekt och betalar för att skicka skivor med ubuntu på, det är väl mest meningen att folk som inte har bredband ska beställa skivor för att det är samma version som kan tankas ned från nätet som finns på skivorna, bredband är tex mycket ovanligt i afrika, folk har en tendens där att gräva upp kablar och sälja de vidare på svarta börsen,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd

Måste se rätt kul ut..

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää