Permalänk
Medlem

BBB, iptelefoni och force

Tja!

Jag beställde BBB ip telefoni och fick denna grunkan hemskickad: http://www.xavi.com.tw/Products/XG6545p2.htm

Jag har inte kopplat in den ännu men jag undrar om BBB kör egen firmware på den eller om det verkligen ör en router. Jag provade att koppla in den på strömmen och satte en sladd mellan den och laptopen (utan något i wan porten) för att prova om jag fick ett ip. Men det fick jag inte. Kanske har BBB confat den för att inte vara dhcp server utan man istället får ett ip från BBB (jag har 5 dynamiska ipn från bbb)?

Någon annan som fått denna och har testat den lite mer?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk

Re: BBB, iptelefoni och force

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Tja!

Jag beställde BBB ip telefoni och fick denna grunkan hemskickad: http://www.xavi.com.tw/Products/XG6545p2.htm

Jag har inte kopplat in den ännu men jag undrar om BBB kör egen firmware på den eller om det verkligen ör en router. Jag provade att koppla in den på strömmen och satte en sladd mellan den och laptopen (utan något i wan porten) för att prova om jag fick ett ip. Men det fick jag inte. Kanske har BBB confat den för att inte vara dhcp server utan man istället får ett ip från BBB (jag har 5 dynamiska ipn från bbb)?

Någon annan som fått denna och har testat den lite mer?

Jag fick ett xavi 8222r och den ska också ge ut dynamiska IP:n från BBB men jag får interna ipn genom DHCP och det funkar skit

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Har du testat att surfa in på routern och försökt confa om den? Har den inget webinterface?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

jag har också en sån...
Det står att den har en webserver i sig så att man ska kunna gå in där och fixa och trixa.. men hur gör man det? vad har den för ip-nummer?

Permalänk
Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

jag har kopplat in den i routern och lyckas få en inloggningsruta.. men admin admin verkar inte funka...
ej heller admin och blankt...
vad är det för inlogg och password...
det är en XG6545p2 som jag har.

Permalänk
Medlem

XG6545p2 är bara en telefonidosa med switch. Den delar inte ut IPnummer utan det gör BBBs DHCP server i stockholm.

Koppla WAN till bredbandsuttaget och datorn till nåt av 1-4 så fungerar det kanon o använda den som "delare".

Permalänk
Medlem

BBB låser ju 99% av sina "routrar" så att man inte kommer in på interfacen...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bah.. BBB vilket skämt.
mummel mummel..
Är inte ens kund hos dem än men är grymt missnöjd med dem redan.
1.5 vecka att rätta till ett problem som dom skapade för 2 veckor sedan.. pfft.. evil.. evil !

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarBozZ
XG6545p2 är bara en telefonidosa med switch. Den delar inte ut IPnummer utan det gör BBBs DHCP server i stockholm.

Koppla WAN till bredbandsuttaget och datorn till nåt av 1-4 så fungerar det kanon o använda den som "delare".

den har möjligtvis inte prioritering av VOIP också?

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
den har möjligtvis inte prioritering av VOIP också?

Jodå, den kör QoS för att prioritera SIP, såvitt jag har förstått.

F.ö. så kör BBB provisioning på alla ATAor de skickar ut (vilket gör att man inte kan koppla in en Cisco ATA-188 eller ATA-186 på en BBB-anslutning om man vill köra annat än BBBs IP-telefoni).

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har också den där dosan hemma.. plus en dosa för tele2's IP telefoni

Ser ut så här:

Bredbandsjack

--->

Tele2 IP-telefon

--->

BBB's bredbands router/switch (XG 6545p2)

---> 3 datorer

En av dessa datorer vill jag kunna nå utifrån (agera server).. nån som har en aning om hur jag kan få detta att funka?

Hade en tanke på att låta trafiken gå via den datorn (dvs stoppa in den mellan IP telefon och XG'n)

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av melin
Jag har också den där dosan hemma.. plus en dosa för tele2's IP telefoni

Ser ut så här:

Bredbandsjack

--->

Tele2 IP-telefon

--->

BBB's bredbands router/switch (XG 6545p2)

---> 3 datorer

En av dessa datorer vill jag kunna nå utifrån (agera server).. nån som har en aning om hur jag kan få detta att funka?

Hade en tanke på att låta trafiken gå via den datorn (dvs stoppa in den mellan IP telefon och XG'n)

Tror att denna är ganska gammal tråd.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Avstängd

vilken BUMP haha 2 år...

Permalänk
Medlem

ja.. men då det berörde samma dosa så skakade jag liv i den

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk
Medlem

Seeing as the thread is alive... Anyone have working links to xavi firmware? The Strowger links seem dead.

x8222r firmware from xavi would be nice.
Edit.
I managed to find some working firmware files from other suppliers, anyone want them PM me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jodå, den kör QoS för att prioritera SIP, såvitt jag har förstått.

F.ö. så kör BBB provisioning på alla ATAor de skickar ut (vilket gör att man inte kan koppla in en Cisco ATA-188 eller ATA-186 på en BBB-anslutning om man vill köra annat än BBBs IP-telefoni).

Det beror ju på om man vill fatta sig på varför...
Det går visst och det är bevisat... ställ en annan MAC än en Cisco / xavi mac så ska du se att det fungerar galant.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Måste dosan sitta som första enhet i bredbandsuttaget? Vill helst ha min firewall innan...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1