Hitta slack från Xp (nätverk)

Permalänk
Medlem

Hitta slack från Xp (nätverk)

Hej. Jag har två datorer: en med slackware på och en med Win:Xp på.
Jag har problem med att hitta linuxdatorn från Xp datorn men tvärtom går det bra.
Har inte haft linux så länge, så jag kan inte så mycket om det.

Jag kan pinga datorerna från varandra det ända som inte funkar är att hitta linuxaren från Xp:n.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Är det Samba du letar efter?
http://www.samba.org/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

nej jag har samba... tror jag. Annars hade jag väl inte kunnat komma åt Xp datorn från linux eller?? Iaf i KDE's control center finns samba med.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Mm, du får du väl ställa in Samba på Linuxburken så att du delar ut någonting.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det då?
Jag hittar varken linux datorn om jag söker eller om jag skriver \\ip.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk

B0rn: Det är just därför du måste dela ut något. Datorn kommer nog inte att synas på "nätverket" förrän du delar ut något.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Men jag har ju delat ut. Jag har delat ut en mapp som lgger i root mappen.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Säker på att du verkligen kör smb-servern?
du borde kunna starta den med
/etc/init.d/smb start
eller
/etc/rc.d/smb start.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

mitt favoritmeddelande kom fram... no such file or directory..
men i /etc/rc.d/ fanns nått som hette rc.samba. Men där sa den permisson denied

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Du måste väl starta den som root antar jag?

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

jag är root... jag loggar iaf alltid in som root.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv smbd som root. Eller kör /etc/rc.d/rc.samba (kanske måste lägga till start).

Slackware använder BSD initscripts, det GunnarBot visade var om man kör SysV initscripts.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.