Permalänk
Medlem

Server Dist

Hej, jag och min kompis behöver lite hjälp och åsikter angående val av någon server dist.
Just nu kör vi Fedora på servern (Amd Xp 2.0 GHz, 256 mb ram, 22gb hdd) Har testat både slackware och mandrake tidigare, fast på på en sämre dator, Mandrake var för segt på servern och slackware för komplicerat, Fedora gillar vi inte av lite olika anledningar. Så nu undrar jag vad för dist ni tycker vi ska köra. Har funderat på Suse. Men som sagt så är vi lite av nybörjare inom allt som har med linux och göra. Servern ska agera i mesta del Webserver, eventuellt mailserver och ftp server. Så vilken dist skulle passa oss?

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Avstängd

Finns en liknande tråd.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Vad var det ni inte gillade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pröva Ubuntu, lättare Linuxdist finns inte. Går även att installera som server om man känner för det.

Ubuntu Linux

Permalänk
Medlem

Finns ingen mening i att köra SuSE etc.. så fort man ska göra något så vet man inte hur. Man lär sig så väligt sakta i en sådan miljö. Mitt råd är att t ex köra FreeBSD och läsa den bra dokumentation som finns. På så vis lär man sig mycket snabbare, och när man ska göra något mer avancerat behöver man inte skapa en forumtråd t ex. Men, vill man inte lära sig så kanske det passar...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Debians net-install,grymt!
http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Permalänk

Även jag föredrar Debian på en server om det ska köras Linux

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen, lutar åt debian

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem

slackware + swaret.
full kontroll, lätthanterat, stabilt.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det ska köras Linux så röstar jag för Gentoo eller Slackware.

Om det får vara BSD så röstar jag för OpenBSD, NetBSD eller FreeBSD (i den ordningen).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Linux så är det bara Debian som gäller. BSD så är det OpenBSD som gäller.

Pick your poison.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Om det ska köras Linux så röstar jag för Gentoo eller Slackware.

Om det får vara BSD så röstar jag för OpenBSD, NetBSD eller FreeBSD (i den ordningen).

Tja, vill man ha uppdaterad mjukvara/ports (vilket jag vill) så är det nog FreeBSD som gäller. Jag uppdaterar alla mina installerade ports varje dag, dock är det inte så många som hunnits uppdateras på en dag.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Tja, vill man ha uppdaterad mjukvara/ports (vilket jag vill) så är det nog FreeBSD som gäller. Jag uppdaterar alla mina installerade ports varje dag, dock är det inte så många som hunnits uppdateras på en dag.

Well, jag skulle inte säga att OpenBSD packages är så gamla, X.org 6.8.2 finns ju däri.

Och så behöver man ju inte köra de senaste paketen på en server.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Och så behöver man ju inte köra de senaste paketen på en server.

Varför inte? Det finns anledningar till att det görs nya paket, och det är inte direkt sällan som orden "säkerhet" och "buggfixar" förekommer där...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Somsagt: Debian om ni vill köra Linux och OpenBSD om ni vill köra BSD.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Varför inte? Det finns anledningar till att det görs nya paket, och det är inte direkt sällan som orden "säkerhet" och "buggfixar" förekommer där...

Visserligen är det OpenBSD vi snackar om nu, de paket de leverar är ju hårdpatchade för säkerhet, så risken är inte alltför stor.

Och OpenBSD har alltid inriktat sig på säkerhet och kommer alltid att göra det, det kan du inte förneka.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Visserligen är det OpenBSD vi snackar om nu, de packet de leverar är ju hårdpatchade för säkerhet, så risken är inte alltför stor.

Och OpenBSD har alltid inriktat sig på säkerhet och kommer alltid att göra det, det kan du inte förneka.

Men det gör dem inte övermänskliga. Om de är mänskliga kan de göra misstag, därav kan säkerhetshål finnas.

Det finns en anledning till att deras slogan är "Only one remote hole in the default install, in more than 8 years!"

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Men det gör dem inte övermänskliga. Om de är mänskliga kan de göra misstag, därav kan säkerhetshål finnas.

Det finns en anledning till att deras slogan är "Only one remote hole in the default install, in more than 8 years!"

Jag har inte sagt att de är övermänskliga eller så. Men de är helt klart mer inriktade på säkerhet än vad andra distar/OS är.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

SME server http://www.contribs.org Klart på en halvtimme.

Trustix http://www.trustix.org Liten snabb och lättinstallerad.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bernt
SME server http://www.contribs.org Klart på en halvtimme.

Trustix http://www.trustix.org Liten snabb och lättinstallerad.

Haha, har inte sett dig rekommendera SME Server i någon tråd på länge.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar av egen erfarenhet FreeBSD, för det underbara paketsystemet och den fantastiska dokumentationen

Välj ett operativsystem eller en distribution som du kan bygga ut efter dina egna önskemål från ett cleant grundsystem.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk

Som du kanske ser så rekommenderar alla olika distar och operativsystem, så du får nog testa några olika och köra det du gillar mest.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Haha, har inte sett dig rekommendera SME Server i någon tråd på länge.

Utvecklingen av SME server var lite avstannad ett tag men nu är de på g igen.

Kör Trustix i väntan på en rejält uppdaterad SME server.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Visserligen är det OpenBSD vi snackar om nu, de paket de leverar är ju hårdpatchade för säkerhet, så risken är inte alltför stor.

Och OpenBSD har alltid inriktat sig på säkerhet och kommer alltid att göra det, det kan du inte förneka.

Om det finns nyare paket som adresserar säkerhetshål så bör man ta sig en stor funderare, oavsett om man kör OpenBSD, FreeBSD eller Linux. OpenBSD är knappast perfekt, vilket bevisas av att utveckling fortfarande sker.

Om jag får rekommendera något till trådförfattaren så är det FreeBSD, eftersom det läggs oerhörda resurser på just säkerhet. Dessutom är det oerhört enkelt att administrera, eftersom tillgången till bra dokumentation och hjälpsamma utvecklare är enorm.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

slackware kör jag på alla mina servrar! finns det nåt lättare att få igång? installera allt utom x och kde o gnome så har du alla tjänster du behöver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
slackware kör jag på alla mina servrar! finns det nåt lättare att få igång? installera allt utom x och kde o gnome så har du alla tjänster du behöver

Samma här (på min enda server). Lätt att få igång, lätt att konfigurera, lätt att hålla upptaterad med swaret och man har full kontroll när man behöver det.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!