Candela Demo: Fair play to the queen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Wow, helt otrolig! Jag blev tokglad av den
Kommer det något mer arbete ifrån er?

Som sagt. Jag har lite andra grejer på gång som jag nog kommer visa upp i mitten på nästa månad. Dock inte lika grafiktungt

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks

pbuffers tänker jag inte ens röra med en 15 meter lång pinne. FBO kommer med nVidias nästa drivers (75.xx) som skall släppas denna månad och då kommer jag köra med det istället. Men just nu har jag ett annat litet projekt som inte involverar så där jätte hårda grafikgrejer. Vad det är får ni se om några veckor.

Jag vill inte heller röra pbuffers, men ibland måste man ju
Som tur var slapp jag koda den biten. Men om ni inte använder pbuffers, vad gör ni då? Demot funkade på min dator (beta-drivisar med FBO) men glow-effekten kräver ju helt klart flertalet lookups från en textur. en vanlig Copy kanske?

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Vanlig copy faktiskt. Kopierar hela skärmen till en textur.. Samplar ner den till 256x256.. Sedan kör jag bloom i X sedan Y och kopierar resultatet till en textur. Ritar jag skärmen med orginal bilden och den blurade.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Nån som sitter o trycker på några länkar till sidor som berättar var man ska börja om man vill göra nåt liknande (liknande != lika bra ). Bara nåt enkelt med lite färger som ändras eller så?
Tänkte isf först lära mig göra lite till windows men sen gå över till GBA Har sett lite roliga grejjer på gbadev.org

edit: Jag har fick VG i programmering A som bestod av Java och Macromedia Director (lingo = världens lättaste språk? ) om det säger er nåt om mina kunskaper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Nån som sitter o trycker på några länkar till sidor som berättar var man ska börja om man vill göra nåt liknande (liknande != lika bra ). Bara nåt enkelt med lite färger som ändras eller så?
Tänkte isf först lära mig göra lite till windows men sen gå över till GBA Har sett lite roliga grejjer på gbadev.org

Lite enkel demo/OpenGL-programmering lär man sig lättast på nehe.gamedev.net
Där finns exempelkod för de flesta språk.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
Nån som sitter o trycker på några länkar till sidor som berättar var man ska börja om man vill göra nåt liknande (liknande != lika bra ). Bara nåt enkelt med lite färger som ändras eller så?
Tänkte isf först lära mig göra lite till windows men sen gå över till GBA Har sett lite roliga grejjer på gbadev.org

edit: Jag har fick VG i programmering A som bestod av Java och Macromedia Director (lingo = världens lättaste språk? ) om det säger er nåt om mina kunskaper.

Om du inte vill lära dig ett nytt språk rekommenderar jag dig att installera SDL till Java och leka i det.

SDL måste vara en av de mysigaste lagren som finns. <3

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Riktigt sjukt snyggt!
Finns det några andra demos (eller vad man kallade detta) som är i denna höga klass att titta på??

EDIT: jävligt skön musik också

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Finns det några andra demos (eller vad man kallade detta) som är i denna höga klass att titta på??

Kolla t.ex. asm-invitrot, ett ganska fint 64k
http://www.pouet.net/prod.php?which=16326

edit: kolla den här också http://www.pouet.net/prod.php?which=16376

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Riktigt sjukt snyggt!
Finns det några andra demos (eller vad man kallade detta) som är i denna höga klass att titta på??

EDIT: jävligt skön musik också

Som jag sa tidigare i tråden, fr-08: .the .produkt av Far-Brauch.

http://www.pouet.net/prod.php?which=1221

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

Finns det några andra demos (eller vad man kallade detta) som är i denna höga klass att titta på??

Denna gillar jag. Lite annorlunda stil:
http://www.pouet.net/prod.php?which=13036

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Detta vet jag inte vad specarna säger om men t.ex. så skyfflade jag till en början allt via VertexAttrib och inga vanliga vertex,normal,texcoord eller något sånt. En bifaktor på ATI var att har du ingen glVertexPointer och enablad satt så renderas inget utan den skippar allt medans nVidia kort renderar iallafall. Vet inte vilken som har rätt här igentligen men det känns mer korrekt som nVidia har det.

Det ska gå fint att köra utan vertex pointer. Hörde så sent som i förrgår en annan kille som hade problem utan det också, men har inte lyckats reproducera något själv. Funkar fint för mig, så jag antar att det är något annat med i bilden också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Sedan så är VertexAttrib råååå slött och helt obrukbart på testade ATI kort. Det löste sig dock genom att byta till att mata GPUn via glVertexPointer, glNormalPointer etc.

Hur pass rått slött? Att använda immediate mode ska man inte räkna med att gå fort, men är det bara något fåtal vertices så ska det inte vara några problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Vi blev tvungna att rata FBO:s och köra på P-buffers. Dessutom fick vi inte läsa depth-texturen från pbuffern på ATI-kort så det blev ett exta pass (och ytterligare en pbuffer). Lite synd.

Den buggen känner jag inte till. Har du några mer detaljer om när det händer, eller är den alltid omöjlig att läsa tillbaka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Problemet är inte att skriva kompatibel GLSL kod. Problemet är att skinningen inte går att göra med GLSL på ATI just för att kompilatorn inte klarar att återanvända register.

Normalt klarar våran kompilator att återanvända register alldeles utmärkt. Men det finns en bug som gör att när den kör på en MOVA instruktion så ballar resten av processen ur. Just nu pågår ganska omfattande förändringar under huven med kompilatorn, så förhoppningsvis försvinner den här buggen i processen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Hur pass rått slött? Att använda immediate mode ska man inte räkna med att gå fort, men är det bara något fåtal vertices så ska det inte vara några problem.

110k polys, 67k points.. glVertexAttribPointer med VBO.. kanske 2-3 FPM. 32bit indexbuffer.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert

Kolla t.ex. asm-invitrot, ett ganska fint 64k
http://www.pouet.net/prod.php?which=16326

edit: kolla den här också http://www.pouet.net/prod.php?which=16376

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Som jag sa tidigare i tråden, fr-08: .the .produkt av Far-Brauch.

http://www.pouet.net/prod.php?which=1221

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex

Denna gillar jag. Lite annorlunda stil:
http://www.scene.org/file.php?file=%2Fparties%2F2004%2Fassemb...

Tack, men senaste filen hittades inte...error på sidan bara..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Tack, men senaste filen hittades inte...error på sidan bara..

Oj sorry.
http://www.pouet.net/prod.php?which=13036

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

den funkade

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
110k polys, 67k points.. glVertexAttribPointer med VBO.. kanske 2-3 FPM. 32bit indexbuffer.

Alltså, glVertexAttribPointer, inte glVertexAttrib som du först skrev? Det är förstås lite skillnad. glVertexAttribPointer vs glVertexPointer ska vara precis samma prestanda. Under huven är det ju egentligen samma sak. Och alla arrayer är uppstyrda med glBindAttribLocationARB och så också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Alltså, glVertexAttribPointer, inte glVertexAttrib som du först skrev? Det är förstås lite skillnad. glVertexAttribPointer vs glVertexPointer ska vara precis samma prestanda. Under huven är det ju egentligen samma sak. Och alla arrayer är uppstyrda med glBindAttribLocationARB och så också?

ja.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Ni skulle ju kunna göra en benchmark av demon vetja

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
ja.

Och du länkar om shadern efter alla glBindAttribLocationARB()?
Du råkar inte ha möjlighet att slänga ihop ett litet program som visar problemet? Har försökt reproducera det själv från din och andras beskrivning, men har inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Då tar jag mig friheten att väcka den här tråden ur vila, då det är dags för Birdie 16 om några dagar!

Jag kommer vara på plats redan i morgon då jag ska hjälpa till och bygga, samt hålla i TV-spel/Myshörnan i min nystartade spelcommunitys(gamebit.se) namn

Sitter här och glor på Cake-demot och tycker fortfarande att det är världens bästa(mest pga musiken). Får man se något ännu bättre i år?

Hoppas vi ses där!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Vi kommer vara där även i år (Jag, Teetow, Phobos och Mad). Dock har vi inget demo gjort men vi tänkte sleva ihop något på plats Hur bra det blir vet vi inte förns vi är klara ca 10 minuter innan det skall visas

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, det har rått skarp tidsbrist i år, men nånting har vi nog i bakfickan

Edit: Träsmurf!

Permalänk
Medlem

Fy fan va gött! Ser fram imot det! Glöm inte att glida förbi vår hörna sen

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffelmannen
Fy fan va gött! Ser fram imot det! Glöm inte att glida förbi vår hörna sen

Vi skall nog hänga rätt mycket framför våra datorer ifall det skall bli något demo gjort men någon liten pause blir det kanske

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag får väl komma förbi och störa er istället
Det är nästan lite idol-status på er alltså

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

I år blir det birdie även för mig.

Demot börjar arta sig, även om hela helgen kommer tillbringas med att modellera och scripta. Men det ska det nog vara värt

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Birdie för mig också.

Får nog bli så att jag kommer över och störa er någon minut, matricks och teetow.

Har dessvärre inte tänkt att skriva något demo, men jag tror nog att folket på Birdie klarar sig utan ett från mig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Birdie för mig också.

Får nog bli så att jag kommer över och störa er någon minut, matricks och teetow.

Har dessvärre inte tänkt att skriva något demo, men jag tror nog att folket på Birdie klarar sig utan ett från mig.

Nej vi klarar oss inte utan ett demo ifrån dig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga vad Birdie är för något? Verkar som någon slags mässa för grafikintresserade.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Får man fråga vad Birdie är för något? Verkar som någon slags mässa för grafikintresserade.

Birdie var frånbörjan ett demoparty men har gått över till att bli ett comboparty med både en scene och game del.

Mer om demo scenen kan du hitta här: http://en.wikipedia.org/wiki/Demo_scene

EDIT: FAQ om ämnet: http://tomaes.32x.de/text/faq.php

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.