Tips på BRA ENKEL Java-editor för Linux?

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår inte varför man vill köra med mellanslag istället för tabbar, minskar kompatibiliteten och ökar irritationen, samt att det bara är jobbigt när man ska radera osv.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Förstår inte varför man vill köra med mellanslag istället för tabbar, minskar kompatibiliteten och ökar irritationen, samt att det bara är jobbigt när man ska radera osv.

Jag fick i uppdrag att fixa till lite kod som var skriven på just det sättet. Frågan är om det finns något mer irriterande än att ta över sådana härke.

Permalänk

Seb74: Eftersom du kör KDE så är mitt tips Kate, klarar allt och lite till.

http://kate.kde.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Men ls -l *est letar ju efter en fil som slutar på est. Typ den hittar filen asdasdqwdest

ls -l *ava kommer alltså hitta din test.java fil.

Mmm....så det funkar kanske....
men ls -l *test* borde ju inte få träff då för den säger ju att filen ska börja med test och den ska sluta med test...men den träffar ändå på test.java.

Ska läsa på lite mer om ls, hittade en lite tutor på nätet nyss.

Edit: Stämmer nog bra...tror jag rörde ihop det lite
* står mycket riktigt för zero or more characters som vanligt...

Edit2: Coolt, verkar ju funka med [ ] och ? och massa grejer ihop med ls.
Dock funkar inte detta riktigt som det står att det ska.
Borde ju lista alla filer som börjar på b eller t, men såhär blir min output :S

$ ls -l [bt]* -rw-r--r-- 1 seb seb 406 maj 26 15:43 bort.class -rw-r--r-- 1 seb seb 102 maj 26 15:43 bort.java -rw-r--r-- 1 seb seb 102 maj 26 15:42 bort.java~ -rw-r--r-- 1 seb seb 1039 maj 25 20:17 test.class -rw-r--r-- 1 seb seb 428 maj 25 20:17 test.java -rw-r--r-- 1 seb seb 415 maj 25 20:15 test.java~ bin: totalt 4 -rwxr-xr-x 1 seb seb 272 maj 26 00:10 jedit* tmp: totalt 5884 srwxrwxr-x 1 seb seb 0 maj 14 16:46 mapping-seb= drwx------ 3 seb seb 4096 maj 26 15:25 mc-seb/ drwx------ 2 seb seb 4096 maj 26 10:06 orbit-seb/ -rw-r--r-- 1 seb seb 980394 maj 25 14:35 tmp-1.xpi -rw-r--r-- 1 seb seb 980394 maj 25 14:34 tmp.xpi -rw------- 1 seb seb 4034832 maj 6 20:28 xmms-1.2.10.tar.gz

Edit3: Missade lite inlägg här ovan visst.
kate har jag hört talas om jag, kanske ska kika på det också
Mellanslag istället för tabbar, ja det är ju rätt praktiskt för det ser garanterat likadant ut var man än öppnar filen. Så det är kanske inte så konstigt att det tillhör code-conventions för många (alla?) språk.
Framförallt html är ju kul med tabbar som blir snyggt i editorn, men inte så snyggt när man sen tar "visa källa" i webbläsaren

Edit4: Den ser ju alla kataloger som filer också, så den träffar på /bin och /tmp i min home-katalog vilket ju kan räknas som korrekt, men sen listar den allt innehåll i dom också av nån jäkla anledning. Inte så praktiskt alltid att behandla directorys/files på samma sätt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

nu skrev du ju iofs att du sökte en enkel editor.
om du menar enkel som i "liten" så kan du ju sluta läsa nu.
Om du menar enkel som i "lätt att använda med mycket nyttiga funktioner och jävligt stort" så kan jag rekommendera eclipse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomko
nu skrev du ju iofs att du sökte en enkel editor.
om du menar enkel som i "liten" så kan du ju sluta läsa nu.
Om du menar enkel som i "lätt att använda med mycket nyttiga funktioner och jävligt stort" så kan jag rekommendera eclipse.

Eclipse skrev jag ju i första inlägget att jag hade testat.
Det kändes som aningen steep learning curve minsann. Men så är jag inte van vid så stora miljöer och jag kan bara grundkurs-Java också så...
Tyvärr kunde man inte kompilera/köra en vanlig liten enkel fil där utan måste skapa projekt med allt vad det innebär vad jag kunde se

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Eclipse skrev jag ju i första inlägget att jag hade testat.
Det kändes som aningen steep learning curve minsann. Men så är jag inte van vid så stora miljöer och jag kan bara grundkurs-Java också så...
Tyvärr kunde man inte kompilera/köra en vanlig liten enkel fil där utan måste skapa projekt med allt vad det innebär vad jag kunde se

Som sagt, jag rekommenderar fortfarande gedit. Inte perfekt, men har ändå en hel del. Vill man ha en minimalistisk editor så finns ju alltid GNU Nano...

Permalänk
Medlem

jedit är trevligt, även då det hängde sig för dig ^^

sedan är tabbar mycket mysigare än 4 mellanslag, bli alltid sjukt irriterad när jag får kod som är dåligt indenterade eller indenterat med mellanslag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Som sagt, jag rekommenderar fortfarande gedit. Inte perfekt, men har ändå en hel del. Vill man ha en minimalistisk editor så finns ju alltid GNU Nano...

Yeah nano is the shit

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
jedit är trevligt, även då det hängde sig för dig ^^

sedan är tabbar mycket mysigare än 4 mellanslag, bli alltid sjukt irriterad när jag får kod som är dåligt indenterade eller indenterat med mellanslag..

Jag blir sjukt irriterad när jag kollar "visa källa" på en hemsida kodad med tabbar...
Som sagt, finns nog en anledning att många code-conventions säger 4 mellanslag istället för riktig tab.
Ser ingen nackdel med det heller. Går ju att ställa de flesta editorer till "tab = 4 mellanslag"

Tackar för alla tips iallafall
Tar nog och försöker lära mig lite vi/emacs eftersom det ändå hör till Unix-kunskaperna. Ska man göra nåt mer avancerat nån gång i framtiden så får man kanske hitta nåt mer grafiskt....som XEmacs eller nåt kanske
Eller bäst av allt sätta sig ner och lära sig Eclipse ordentligt för det verkar ju användas friskt ute i arbetslivet, framförallt med Java.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Tar nog och försöker lära mig lite vi/emacs eftersom det ändå hör till Unix-kunskaperna. Ska man göra nåt mer avancerat nån gång i framtiden så får man kanske hitta nåt mer grafiskt....som XEmacs eller nåt kanske

tsk tsk gui har inget med 'avancerat' att göra. Om du tittar igenon vim's dokumentation finns det hur mycket som helst du kan göra. FAQ'n skrapar lite på ytan om de möjligheter som finns;
http://vimdoc.sourceforge.net/vimfaq.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
tsk tsk gui har inget med 'avancerat' att göra. Om du tittar igenon vim's dokumentation finns det hur mycket som helst du kan göra. FAQ'n skrapar lite på ytan om de möjligheter som finns;
http://vimdoc.sourceforge.net/vimfaq.html

Jo säkerligen, men om man skulle jobba på nåt företag med något riktigt stort komplext programmeringsprojekt så tror jag inte man sitter med ett litet vi-fönster och knappar utan man har stora snygga grafiska miljöer som sparar in säkert timtals arbete varje dag.

Men jag vet som sagt inte alls, det är bara en kvalificerad gissning baserad på mina kunskaper och fördomar

Utveckla gärna varför du föredrar tabbar istället för mellanslag. Skulle vara spännande att höra

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sätt ett problem med tabba koden och kolla den i "kolla källa", dock har jag stött på ett program där tabbarna var grymt stora, 30sekunder var det inte ett problem, när jag gick in i inställningar och ställde in hur långt den skulle indenterara....

Men du ser tydligen någonstans att tabbarna blir lång, men not me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag har aldrig sätt ett problem med tabba koden och kolla den i "kolla källa", dock har jag stött på ett program där tabbarna var grymt stora, 30sekunder var det inte ett problem, när jag gick in i inställningar och ställde in hur långt den skulle indenterara....

Men du ser tydligen någonstans att tabbarna blir lång, men not me

Ja men visa källa visar ju tabbar som 8 mellanslag. Lite jobbigt tycker jag iallafall. Eller om man kommer med koden till nån editor man är ovan vid, eller skickar koden till nån som inte är van vid att ställa in tab-storlekar.

Jaja, är iallafall knappast nåt fel att följa kodkonventioner, vilket jag tror de flesta andra gör också så. Ingen särskilt intressant diskussion hur som helst, var och en gör som han/hon anser vara bäst.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Förstår inte varför man vill köra med mellanslag istället för tabbar, minskar kompatibiliteten och ökar irritationen, samt att det bara är jobbigt när man ska radera osv.

Så länge man inte blandar bryr jag mig inte så mycket SciTE, som jag använder, har en funktion för att fixa indenteringen till vad man har valt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Yeah nano is the shit

Ja, nu ska alla lyssna på Tord, så koda i nano! Tord vet ju vad som är bäst.

När jag kodar java använder jag anjuta, tycker att det är trevligt. Fast anjuta är ju gjort för C/C++, men jag änvänder det till allt jag kodar

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Så länge man inte blandar bryr jag mig inte så mycket SciTE, som jag använder, har en funktion för att fixa indenteringen till vad man har valt.

Mjo, ska nog skriva en sån funktion till Vim också.

EDIT:
Seb74: Alla projekt jag har utvecklat (både stora och små) har jag skrivit i Vim.

Igång med en aterm, igång med Vim, maximera och börja koda.
Allting nås med tangentbordet, snabbare än att klicka, men visst, det tar tid att lära sig.

Många stora projekt har kodats i Vi(m)/Emacs, även i Ed.
Någonting dock jag saknar i Vim är tabbar, splits är jobbigt när man kommer upp runt 4 filer.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Trist. Försöker, mest för skojs skull, få igång vim på KTH hemifrån genom att fixa en .exrc-fil i min home-katalog.
Visst händer det grejer, men det ser förjävligt ut och den klarar inte highlighting eller indentering eller känna igen språk eller nåt. Det enda den lyckas med är att lägga på radnummer och skjuta in radnummrena några cm, och dom cm drar den fula vita streck på

Men det kanske är nån gammal version som inte går att få igång på ett bra sätt...eller så är det lite special på Solaris :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tar du dig någonsin tid på dig att läsa dokumentation? Om den inte highlightar kan man läsa följande i FAQ'n;

24.1. How do I turn off/on syntax highlighting?

By default, the Vim syntax highlighting is turned off. To enable the syntax
highlighting, you can use one of the following commands:

:syntax enable

or

:syntax on

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Tar du dig någonsin tid på dig att läsa dokumentation? Om den inte highlightar kan man läsa följande i FAQ'n;

24.1. How do I turn off/on syntax highlighting?

By default, the Vim syntax highlighting is turned off. To enable the syntax
highlighting, you can use one of the following commands:

:syntax enable

or

:syntax on

Njae, inte i detta fall eftersom det skulle ta flera timmar att ögna igenom den. Iallafall för mig som inte är van att hitta i den.

Eftersom det fungerade hemma som default så antog jag att det var samma överallt och att detta var någon gammal exotisk version av vim som inte klarade syntax highlighting.
Ställde ju in att den skulle känna igen filtyper men det var alltså en annan inställning man skulle fixa.

Tack så mycket

Edit: Hehe, den stryker under en del ord men ingen färg. Jag kan leta rätt på det själv dock om jag vill sätta på färg. Jag ska nog inte använda det utan undrade mest ifall det gick eller inte på vissa versioner av vim.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Vim dokumentationen är faktiskt kunglig. Lär dig hitta/söka i den och dina kursare kommer avguda dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
Ja, nu ska alla lyssna på Tord, så koda i nano! Tord vet ju vad som är bäst.

Bara för att jag tycker att nano är bra behöver ju inte alla göra det.

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Trist. Försöker, mest för skojs skull, få igång vim på KTH hemifrån genom att fixa en .exrc-fil i min home-katalog.
Visst händer det grejer, men det ser förjävligt ut och den klarar inte highlighting eller indentering eller känna igen språk eller nåt. Det enda den lyckas med är att lägga på radnummer och skjuta in radnummrena några cm, och dom cm drar den fula vita streck på

Men det kanske är nån gammal version som inte går att få igång på ett bra sätt...eller så är det lite special på Solaris :S

Låter som om din $TERM är felaktig eller liknande.
Eller att terminalen inte stödjer färger.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Igång med en aterm, igång med Vim, maximera och börja koda.

*HOST*

Allting ska formateras antingen enligt vt100, vt110 eller möjligtvis vt220.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
*HOST*

Allting ska formateras antingen enligt vt100, vt110 eller möjligtvis vt220.

Haha.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Njae, inte i detta fall eftersom det skulle ta flera timmar att ögna igenom den. Iallafall för mig som inte är van att hitta i den.

Offtopic:
Börja med att lära dig att söka på Google och andra ställen, det ger otroligt mycket om man kan det först. Det är sällan jag behöver fråga om saker nuförtiden när jag har lärt mig behärska sökningens olika delar.

Börja med att tänka på vad det logiskt sett skulle kunna heta i texterna du letar i.

Som sista utväg går det alltid att fråga andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Offtopic:
Börja med att lära dig att söka på Google och andra ställen, det ger otroligt mycket om man kan det först. Det är sällan jag behöver fråga om saker nuförtiden när jag har lärt mig behärska sökningens olika delar.

Börja med att tänka på vad det logiskt sett skulle kunna heta i texterna du letar i.

Som sista utväg går det alltid att fråga andra.

Jo det är sant, ibland är det lättare än man tror att hitta nån med precis samma problem som en själv.
I detta fall utgick jag dock från att standard var highlighting på, som det var i mitt vim, och tänkte att då måste nåt va fel. Och tja, det var det ju på sätt och vis för det blir ju ingen färg, men som m0REc sa kan det bero på nån terminalinställning eller nåt...att dom helt har färger avstängt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

ett jävla tjat om vim... har inte vi någon syntax HL?
*är jävlig* eller måste jag _lära_ mig vim, hehe

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Någonting dock jag saknar i Vim är tabbar, splits är jobbigt när man kommer upp runt 4 filer.

Lägg till följande i ~/.vimrc :

nmap - :argadd nmap . :next <CR> " next file in buffer nmap , :previous <CR> " previous file in buffer

Nu kan du
* öppna nya filer med - (minus) och komplettera med valfritt argumentnamn
* bläddra framåt bland öppna filer med . (punkt)
* bläddra bakåt bland öppna filer med , (komma)

Sedan är det bara att spara filen som vanligt.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Lägg till följande i ~/.vimrc :

nmap - :argadd nmap . :next <CR> " next file in buffer nmap , :previous <CR> " previous file in buffer

Nu kan du
* öppna nya filer med - (minus) och komplettera med valfritt argumentnamn
* bläddra framåt bland öppna filer med . (punkt)
* bläddra bakåt bland öppna filer med , (komma)

Sedan är det bara att spara filen som vanligt.

Läckert, det måste testat nån gång
Kan ju göra vim hyfsat användbart om man kan ha tabbar...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006