Permalänk
Medlem

Termometer

detta är termometrern i fråga
http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q535...

Den som hammnar högst upp på sidan ( Termometermodul)

den ska sitta fast i frånten på datorn där jag kommer såga ut hål, fronten är av plast

jag undrar hur/om du kan koppla in denna i datorn på ett snyggt och smidigt sätt. Jag undrar också om du kanske hade kunnat belysa skärmen med exempelvis lysdioder och hur allt ska kopplas samman?

Permalänk
Medlem

Du skall bara såga ut ett hål som passar och trycka in den där. Det står att själva termometern drivs på batteri så det är inga problem. Belysning går nog att ordna men det bli nog till att modifiera lite då?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

jaja.. men det är bateriet jag vill slippa... och hur skulle bargrunds belysningen se ut

/ tacksam för alla svar

Permalänk

Jag är inte så duktig på elsaker men bör man inte kunna ta 5 volten på molex och sätta dit nåra motstånd?

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa - Detaljer detaljer

Permalänk
Medlem

ok någon som vat hur jag kan koppla?

Permalänk
Medlem

Troligtvis drivs den inte på 5V, utan 1.5V eller 3V, vilket gör inkoppling till ett litet problem. Om jag var du skulle jag köra med batteri, för det håller nog minst några månader. Dessutom ser du ju tempen när datorn är av så du kan jämföra.....

(Tänkte göra likadant för ett tag sen, men nu har jag något extremt mycket coolare på gång)

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
Troligtvis drivs den inte på 5V, utan 1.5V eller 3V, vilket gör inkoppling till ett litet problem. Om jag var du skulle jag köra med batteri, för det håller nog minst några månader. Dessutom ser du ju tempen när datorn är av så du kan jämföra.....

(Tänkte göra likadant för ett tag sen, men nu har jag något extremt mycket coolare på gång)

du har inte lust att posta lite bilder?

*nyfiken i en strut*

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Kanske det du.....men meningen var inte att knycka någons tråd.....antingen lägger jag upp en tråd inom en snar framtid, eller väntar jag tills allt är fixat, men då tar det nog 1-2 månader.....jeje....det är iaf VFD-relaterat. Nog om det.....det är fult att kapa trådar.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Men det enklaste kommer ju att vara att behålla batteriet. Det är ju på 1.5 V om jag inte har helt fel. Det kommer ju att räcka länge (några år?). Det blir nog lättare om du behåller det. Bakgrundsbelysning för displayer finns det ettt projekt med i artickel sammlingen. Skall se om jag hittar länken.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Jag har en sådan i min dator, som ja moodifierat och satt in 2 blå lysdioder som bakgrundbelysning. Blev rätt ok faktiskt.

Kan ev fixa nå bilder sen!

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)