Span raid, diskarna läsbara var för sig?

Permalänk
Medlem

Span raid, diskarna läsbara var för sig?

Tjena, som ämnet lyder undrar jag vad som händer om jag tar en disk som jag kört i span raid och kopplar in själv i en vanlig ide controller. Kan jag läsa hälften av filerna då?

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Menar du JBOD eller RAID0?

På mitt raidkort heter det SPAN, jag tror att det enda den gör är att den sätter ihop diskarna. Jag tror inte att den delar alla filer mellan diskarna.

Lägger JBOD ihop diskar till en? Och kan man läsa dom var för sig med en vanlig ide controller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja asså - JBOD lägger diskarna i sekvens efter varann medan RAID0 lägger diskarna "omlott".

Du kommer inte att kunna använda RAID0 diskarna separat - däremot kanske det går att läsa delar av den första JBOD-disken dock inget som garanteras.

Spannade diskar hör ihop som hand-i-handske och skall/bör inte separeras då dom upplevs som en logisk enhet av operativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
- däremot kanske det går att läsa delar av den första JBOD-disken dock inget som garanteras.

Nope. funkar inte. I alla fall inte utan att använda 3:e partsverktyg (eventuellt kan program som GetDataBack lösa detta, men det är ENORMT tveksamt)