Bootproblem, trasigt, kompabilitet? HJÄLP! (p4 S478)

Permalänk
Medlem

Bootproblem, trasigt, kompabilitet? HJÄLP! (p4 S478)

Jag fattar inte, vad som kan vara fel?

Jag har haft riktigt stora problem med min dator på senase tiden, så jag bestämde mig för att köpa nytt moderkort eftersom jag trodde att det var det som spökade. Jag bytte alltså från mitt Giga-byte SINXP kort till Abit AI7 i förhoppning att lösa mitt problem. Datorn bootade direkt eller i alla fall ända in till biosen, när datorn hade stått på i bios en 10min någonting, så spontanlägger datorn av och jag blir tvungen att dra ut sladden för att kunna boota igen. Efter detta förljer massor av försök att ta sig till bios och förbi. Efter ett tag när datorn spontant lagt av sig vid olika tidpunkter i booten, så vägrar datorn att över huvud taget gå igång.

Jag blir smärre förbannad eftersom jag haft sånt j__a problem med datorn ända sedan jag satte ihop den. Det som händer vid booten nu är att fläktarna börjar snurra och sedan lyser någon röd led på moderkortet och datorn tjuter ett högt 3sek pip med 4-5sek mellanrum. På moderkortet visas fel "AF" och enda sättet att starta om är att dra ut sladden. Har testat att resettat biosen med bygeln som finns men samma resultat.

Är detta ett problem som kan uppstå pga av trasig/dålig CPU?
Beror detta på ett kompatibilitetsproblem?

Jag bestämde mig för att kolla om det var min CPU som var spöket i historien, och begav mig till en kompis som satt med samma processor, singelsided DIMM 256Mb, men med ett Intelmoderkort(DELLdator). Jag drog med mig processorn, min Twinmos minnen DIMM 512Mb (3st), samt mitt grafikkort(Geforce ti 4200). Det mystiska var att allt verkade funka i hans dator men inte i min. Jag körde med hans hårddiskar, ljudkort, moderkort, Nätagg 300W.

En teori jag har är att han kanske hade ett stabilt Windowssystem och att det kanske hjälpte till att stabilisera det hela, men då borde jag väl ändå komma längre i min boot en några få sekunder (ca 1-2).

Kan detta vara något virus? Hur kan man isåfall avhjälpa det hela?

Min intuion skulle säga mig att det rörde sig om kompabilitetsproblem mellan komponenterna. Men tydligen inte mellan MB,CPU,RAM. Kommer det sig isåfall att dessa har problem att jobba med moderkortet, eller är det båda mina nätagg som är paj?

Jag skulle bli totalt lycklig om någon kunde lista ut vari mitt problem ligger. Det förefaller så märkligt.

JAG HAR NEDANSTÅENDE KOMPONENTER:

RAM: Twinmos PC3200 400MHz (standard)
CPU: P4 2.66MHz s478
MB: Abit AI7, samt Giga-byte SINXP
Nätagg: Q-Tec PSU 500W, samt en 300W
Grafikkort: Nvidia Geforce ti 4200

EDIT: Det slog mig att jag kanske borde kolla ytterligare en gång ifall minnena är kompatibla med moderkortet. För två veckor sen kollade jag på Twinmos hemsida och vad jag kommer ihåg då så stödde Abit kortet minnena. Nu tycks jag inte kunna hitta detta. Och twinmos minnena påstås kunna stödja mitt Giga-byte kort. Kan detta vara fel? Om det nu är så att inget av moderkorten stödjer minnena så är det förmodligen det som spökar.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt, för att se vart det kopatibla felet ligger (om det nu är det). Gö så här:

Koppla bara in ett ramminne, cpu+fan, gfx och strömsladden. Starta sedan upp datorn går den bra nu så är det bara att stänga av och stoppa in en komponent åt gången för att se när datorn börjar bete sig konstigt. Fungerar det inte när du bara har cpu+fan, och gfx ikopplat så testa det andra minnet, fortfarande problem? Då måste felet ligga bland: cpu+fan, gfx.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Grejen är att den inte går igång med CPU+FAN,GFX,RAM. Men bara för att det blir fel med samtliga minnen behöver det väl inte betyda att det är CPU/GFX som krånglar. Om minnena är inkompatibla så är dom väl det....?

Det som har varit lite konstigt är att datorn faktiskt har gått igång tidigare och efter ett 50fösök lyckades jag en gång installera windows, och sen blev den mycket stabilare. Ett tag körde jag tex betan av WoW utan större problem. Jag blev utkastad en gång i timmen men annars funkade det bra.

Permalänk
Medlem

Använd kompisens datordelar och bytt till dina. En i taget. Och se när den pajar. Vissa moderkort har små problem med vissa hdd.

Visa signatur

CDan