Permalänk
Medlem

ADSL-Router problem

Jag hade en tekcomm adsl router som slutade fungera så jag skickade tillbaks den till datorbutiken.com och fick en ny "D-Link DSL-504T/TA ADSL-Router m inbyggt Modem" av dom igår.

Men jag kan inte få igång på internet med den. Modemet kopplar upp så lampan får ett fast sken. Ser även inne på routerns inställningssida (192.168.1.1) att adsl är anslutet. Och datorerna har kontakt med routern. Men jag får ingen IP tilldelad förutom den lokala 192.168.1.2.

Inställningarna på datorerna ska det inte vara nåt problem med för det är exakt samma som användes till förra routern. Automatisk ip och dns.

Så kan det vara några inställningar för routern jag ska ställa in? Enda dokumentationen som följde med säger i alla fall att det ska räcka att koppla in routern och ställa in automatisk ip så ska det funka.

Permalänk
Medlem

Att du får 192.168.1.2 är inget konstigt om du sitter bakom routern. Är det kopplat Telelinan --> Modem med inbyggd router --> Datorn ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp, det är kopplat: telelinan - modem/router - dator.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt sorts uppkoppling i routern? Vad har du för uppkoppling?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Telia ADSL 8mbit. Vad ska man ställa in för sorts uppkoppling då? Jag vet att det fanns 4 att välja på som jag inte kommer ihåg namnen på inne på routerns inställningar.

Edit: Modulation types? Menar du dom? Finns att välja på GDMT, GLITE, MMODE, T1413.

Permalänk
Medlem

du ska inte behöva ändra nått alls.. plugga in och kör bara,om du inte har inlogningen kvar då.. då måste du logga in först

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Har inte så bra kolla på det där, tror inte att det är modulation types. Kolla om du har några papper från Telia alternativt ring dom. Det borde finnas några inställningar som har med typen av anslutning till telia att göra typ PPPoE å sånna grejer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har testat med PPPoE och ställa in allt som det ska vara för telia men händer ingenting. Kan inte förstå alls. Nu kör jag ju med ett vanligt adsl modem och det är ju bara att plugga in och surfa direkt med.

Permalänk
Medlem

PPPoE är det inte till telia utan prova med dynamisk ip istället och så får du logga in sedan om Telia fortfarande kör med inloggning.

Sen kan du få vänta en timme innan låsningen till MAC-adressen släpps så stäng av ditt "gamla" modem och vänta en timme innan du startar upp din "nya".