Permalänk
Medlem

Vad händer i er linuxvärld?

Shoo.

Oftast när man surfar in på UNIX - Övriga operativsystem så är det fullt med en massa extraordinära saker, hårdvara som inte funkar, program som inte funkar, andra saker som helt enkelt inte funkar.

Så jag tänkte att det kanske skulle vara trevligt med en tråd där ni får berätta om vad ni tänker göra med era system inom en snar framtid, eller vad som har hänt, eller vad som håller på att hända.

Exempelvis att ni ska testa KDE, vad ni har för förväntningar, och sånt.

Själv så söker jag efter en laptop just nu, något billigt begangnat som man kan trycka in Gentoo på och sen bara sitta och mysa med

Så, vad planerar ni?

Visa signatur
Permalänk

Hum, jag ska försöka fixa min tv-out när jag har tid och ork.
Edit. Just det ska partitionera om min stora fildisk till Ext3 eller ReiserFS.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Ska fixa nätverket (alltså dra sladdar osv, inte kompilera om kärnan för att få nåt obskyrt NIC att funka) och sen börja använda Ubuntu på allvar.

Permalänk
Hedersmedlem

Servern ska uppdateras till OpenBSD 3.7 från 3.6 inom en snar framtid (när jag orkar), statisen ska jag inte göra mycket med, laptopen ska jag fortsätta tweaka.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ska läsa på mig om FreeBSD så jag kanske kan installera det på servern.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag ska bränna Knoppix och testa.

Visa signatur
Permalänk

Ska:
* Fixa tvout, twinview (får bara svartvitt fast jag får färg med nvtv)
* Måste göra något åt ljudet, det hakar sig när datorn belastas
* Se om jag kan låsa volymen vid 70% vid uppstart, just nu är det alltid 0 och man måste höja själv

Detta är det som prioriteras så jag kan börja använda linux på allvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmor_gas
* Se om jag kan låsa volymen vid 70% vid uppstart, just nu är det alltid 0 och man måste höja själv

Ställ in volymen med alsamixer och kör alsactl store som root.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

ska göra om min ws till web,mail,fil server för att sedan endast använda min laptop till allt annat. Detta när jag orkar villsäga
förväntningarna är att allt ska funka direkt då detta vore väldigt smidigt

Permalänk
Medlem

Min server (Slackware)
Inget pågående just nu, tror allt är relativt säkert och uppdaterat.. har slutat uptime-tävla med..

Min Dator2 (Gentoo)
- Få rätt med synergy
- Använda DVB-T kortet
- Använda TV-kortet (lyckas inte tune'a in kanaler)
- Få rätt me antialasing fonts som ja vill ha
- Göra nån kul twinview TV-out sak med Nvidia-kortet.

Test server (FreeBSD)
- Testa runt lite bara. Fast jag har aldrig tid =/

Sparcen (Solaris 8 sparc)
- Har aldrig tid att ta fram den och pyssla, senast ja försökte så va internet nere i ett par dagar. Låter som satans med.

____________________

Skulle vilja:
- bygga fet filserver med raid5 och hela köret, men har inte plats
- Göra nått kul med min sparc-burk, så man kan använda den som workstation eller nått av kult-skäl.
- Skaffa nån RAID och backup-lösning till servern. Kanske installera om den till FreeBSD eller nått.
- Få rätt med ett mailsystem, som ja _aldrig_ lyckas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sparcen (Solaris 8 sparc)
- Har aldrig tid att ta fram den och pyssla, senast ja försökte så va internet nere i ett par dagar. Låter som satans med.

Skulle vilja:
- Göra nått elajt med min sparc-burk, så man kan använda den som workstation eller nått av kult-skäl.

Installera OpenBSD på sparcen, openbsd rullar riktigt fint på sparcar. Ett annat tips är att inte använda ordet "elajt" eftersom det är för det första en dålig försvenskning av ett ord och sedan ett script kiddie ord ;).

Själv hade jag tänkt och fixa en mailserver(förmodligen exim), skriva om min apache conf och lite annat mys.

Permalänk
Medlem

Skall göras på FreeBSD börken:
- Fixa en virtuell RAID
- Försöka kryptera en av diskarna med GDBE

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk

Uppdaterade FreeBSD 5.3 till 5.4 på en server igår, det gick riktigt smidigt och jag har inte upptäckt något som dött hittils
Gillar FreeBSD skarpt faktiskt, ska nog slänga in det på min WS ifall Gentoo får för sig att sluta fungera någon gång (har dock fungerat sedan installationen i slutet av 2003 så det kan nog dröja ett tag).
Har även försökt få koppla upp en dator som xterminal till min vanliga burk, men jag får bara upp X utan någon WM, och jag är osäker på om jag verkligen kommit fram till rätt dator...

Permalänk
Hedersmedlem

På servern (FreeBSD 5.4) skall jag i mån av tid börja flytta över även de tyngre daemonerna (apache/proftpd osv) till ett separat jail och även börja NATa all min privata trafik ut genom ett annat ip än det servrarna kör på.

På min laptop har jag just börjat installera Debian och skall försöka få liv i mitt wlan-kort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Installera OpenBSD på sparcen, openbsd rullar riktigt fint på sparcar. Ett annat tips är att inte använda ordet "elajt" eftersom det är för det första en dålig försvenskning av ett ord och sedan ett script kiddie ord ;).

Har kört OpenBSD på den faktiskt en gång, debian med. Såg dock ingen nytta i det.
Roligare med ett riktigt UNIX som är skapt för maskinen. *BSD och Linux kan man köra på vilken x86 som hellst.

hehe, vet..

Permalänk

Jag har, till skillnad från många, tycks det, inga särskilda planer. Jag har för stunden trixat färdigt med Gentoo. Och, hör och häpna, jag ägnar mig nu åt att ANVÄNDA det

Det verkar som om många blir helt förlamade när de inte längre hittar något att trixa med.. kanske sådana rykten som gör att folk blir rädda för att prova unixsystem?

Permalänk

Jag har prövat diverse olika WM:ar och fastnat helt för XFCE (med openbox-meny) och WMI, prövat lite olika distar t.ex ArchLinux(mysmys) och Ubuntu(bleh).

Jag kör Gentoo för fullt nu iaf
Jag planerar att köpa en iBook G3 inom dom närmsta veckorna för att få leka med en mac, och nörda mig utomhus. *fnitteR^*

Det som strular är UN-BUNTU och gcc i gentoo.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta upp en brandvägg, router kombinerad backupserver.

Nu äntligen ska jag utnyttja mina fem ipadresser jag får av BBB. Jag tänkte köra debian på denna och så tänkte jag försöka mig på att dela ut lite trådlöst internet.

Nåväl, det blir ett kul projekt iaf

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk

kenai (laptopen): Slänga lite program som tar onödig plats, installera alternativ.

sithka (stationära): Reparera USB-grejs (läs be pojkvän om hjälp med)

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk

Hm... ska sätta upp en mailserver med ett trevligt webinterface, samt lära mig dvorak...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Ska läsa på mig om FreeBSD så jag kanske kan installera det på servern.

Hur kan FreeBSD ingå i en "Linuxvärld"?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Återställa min ubuntuinstallation så den blir något lik min tidigare gentoo-installationen, bör inte ta mer än någon timme dock. Sen vet jag inte, felsöka varför azureus kraschar kanske.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Ska köpa och läsa Absolute OpenBSD i sommar. Har redan läst Absolute BSD (om FreeBSD) och den var mycket bra, rekommenderas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Hur kan FreeBSD ingå i en "Linuxvärld"?

Annars kan man ju försöka bidra med något istället för att visa att man har alldeles för mycket fritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Ska köpa och läsa Absolute OpenBSD i sommar. Har redan läst Absolute BSD och den var mycket bra, rekommenderas!

Annars kan man ju försöka bidra med något istället för att visa att man har alldeles för mycket fritid.

Okej.
Jag ska formatera partitionerna Linux kör på, den ena till ntfs.
Sen ska jag vänta tills jag ska installera Haiku.

BTW: sommarlov betyder oftast väldigt mycket fritid.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Jag ska forsätta köra CRUX som vanligt och hålla min ipod uppdaterad med senaste nightly-paketen (generöst mycket nya funktioner i varje release nu).

Permalänk
Medlem

Byta kernel och fortsätta köra Crux på servern.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Jag försökte nyss få till ljudet så jag kan köra TeamSpeak och Quake3 samtidigt på FC4 men jag gav upp.

Får köra Windows som workstations och Linux som servrar ett tag till.

Permalänk
Medlem

Göra Slideshows av semesterbilder (jo, riktiga semesterbilder) och bränna ut på DVD.
Så tänkte jag göra någonting festligt i java fast jag har inte kommit på vad ännu.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jag ska nog mest bara sitta och vara så tuff och alternativ som möjligt.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Ska köpa och läsa Absolute OpenBSD i sommar. Har redan läst Absolute BSD (om FreeBSD) och den var mycket bra, rekommenderas!

Annars kan man ju försöka bidra med något istället för att visa att man har alldeles för mycket fritid.

var kan man köpa dom?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |