Lurad på blocket, 17" skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomi
Jovisst. Snubben måste ha det svårt.

att göra av med alla pengar han blåst torskarna på.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag förstår att du vill vara schysst mot honom.

PUL omfattar även misstänkta förbrytare, vad jag vet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Min polare blev lurad på en P910i. Han skulle betala 1400 innan han fick den och 1400 efter. Han fick ingen telefon och anmälde till polisen. Till en början blev förundersökningen nerlagd men sen var det 12st till som anmälde samma person så dom tog upp den igen och nu verkar det som om han har åkta fast.

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
PUL omfattar även misstänkta förbrytare, vad jag vet.

Knappast att ett efternamn innehåller något personnummer...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Knappast att ett efternamn innehåller något personnummer...

Bara så du vet är inte personnummer det enda som omfattas av PUL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomi
Bara så du vet är inte personnummer det enda som omfattas av PUL.

Så skriver jag Anders Persson så kan du kanske peka ut vem som jag menar?

Nu är det så att jag känner en som heter jomi, bryter du mot PUL då eftersom du skriver hans namn här på SweC?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så skriver jag Anders Persson så kan du kanske peka ut vem som jag menar?

Nu är det så att jag känner en som heter jomi, bryter du mot PUL då eftersom du skriver hans namn här på SweC?

Citat:

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Citat:

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet

Med andra ord så är namn kvittar vilka eftersom alla namn på något sätt kan förknippas med en levande person förbjudet att skriva på offentliga ställen såsom publica internet?

Jag kan inte mer än tycka synd om er eftersom ni då har ett mycket styvt arbete framför er att rensa hela forumet från namn då... Hur många heter t.ex. inte Jönsson i efternamn & jag kan ju bli förknippad om någon skriver Jönsson i något inlägg....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Med andra ord så är namn kvittar vilka eftersom alla namn på något sätt kan förknippas med en levande person förbjudet att skriva på offentliga ställen såsom publica internet?

Jag kan inte mer än tycka synd om er eftersom ni då har ett mycket styvt arbete framför er att rensa hela forumet från namn då... Hur många heter t.ex. inte Jönsson i efternamn & jag kan ju bli förknippad om någon skriver Jönsson i något inlägg....

Men hur svårt är det, acceptera deras regler eller skapa ett eget forum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traktorn
jag funderar faktiskt på att polisanmäla killen, jag har alla personuppgifter om han, email telefonnummer, adress och sånt. han svarar ju på sms, men inte om man ringer så det läre ju inte vara nåt han hittat på. men om jag polisanmäler, vilka uppgifter ska jag då ge till polisen? allt? alltså kontoutdrag, alla sms från han, alla mail från han och sånt?

Du skall alltid polisanmälla sånt. OAVSÄTT! Som du säger: du har alla uppgifter coh bevis att du har betalat. Gör det bara! Vänta inte.

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem

Den person förundersökningen handlar om har ett så pass ovanligt namn att han är den enda träffen på Rikard, efternamnet och Skåne. Acceptera att jag inte säger det, är du intresserad så ring polisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jomi
Den person förundersökningen handlar om har ett så pass ovanligt namn att han är den enda träffen på Rikard, efternamnet och Skåne. Acceptera att jag inte säger det, är du intresserad så ring polisen.

Det var det jag misstänkte dvs. ett ovanligt efternamn & då kanske t.om. jag vet vem det är nämligen... men bara kanske.

Det är accepterat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tjejen jag sålde min telefon till förra veckan skulle utomlands några dagar senare, och hade inte tid med en girobetalning, så det var förskottsbetalning som gällde.

Hur som hellst, av någon anledning pratade vi med varandra per telefon i flera timmar, och hon berättade att hon hade blivit lurad på det viset, ironiskt också att det gällde kör av en likadan telefon. Hon hade också pratat med den killen lite, bara utbytt vissa uppgifter visserligen, men han verkade trevlig, och hon förde över pengarna på hans konto. Telefonen kom aldrig, och han ville inte svara på telefon.

Hon hade ju alla uppgifter om honom, och gick till polisen. De skrattade i princip bara ut henne, och sa att det var "lärdomspengar" hon hade betalat, och att hon skulle veta bättre än att handla på nätet. De tog i alla fall kontakt med killen, och han sa att han hade skickat paketet, men att det måste ha kommit bort i posten. Alla paket värderade under 50.000 kronor, som skickas inrikes, är automatiskt försäkrade. Men killen ville inte "av någon konstig" anledning inte bry sig om att försöka få ersättning för paketet. Polisen kunde inte göra något.

Bottom line, visst kan man polisanmäla av principskäl, men det leder knappast till något.

Otroligt att tjejen gick med på att betala i förskott efter att hon hade blivit lurad på en rätt stor summa pengar på exakt det viset någon månad tidigare. Visst "klickade" det mellan oss, men jag måste vara bra charmig för att få någon som just har blivit lurad att lita på mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man skall alltid anmäla alla brott för även om det inte leder till något så behöver polisen det till sin statistik som dom presenterar för politikerna så dom kan få mer pengar till sin verksamhet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Jag tycker det är ganska fjantigt med alla som skriver att man aldrig ska förskottsbetala. Det är ofta enda alternativet som finns! Jag sätter alltid det som alternativ själv då jag säljer något.
Det gäller bara att ha lite koll och titta på omdömmen som andra har lämnat på personen i fråga.

Men detta går ju inte göra på blocket... Men ifall dom skulle införa något liknande system som ebay mfl har så kanske det skulle bli lite bättre.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

PUL gäller väl inte för sånna här saker. Den gäller väl bara när behandling av uppgifter i större skala, eller iaf en som är strukturerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalinski
Vad ska man med det till?

Skulle du bli glad om nån snodde dina grejer?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guitarkalle
PUL gäller väl inte för sånna här saker. Den gäller väl bara när behandling av uppgifter i större skala, eller iaf en som är strukturerad.

Det gäller i den här skalan också.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Tradera, kanske har ett par hål men det är iaf pålitligt då man både ser omdömen och får uppgifter om personen i fråga. Skulle det bli problem så kontaktar man bara Tradera's support.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalinski
Vad ska man med det till?

Du är medveten att om du köper något stulet så främjar du vidare brottslighet.
Köper ingen något som är stulet, ja då är det inte så stor ide att stjäla om man inte ska ha det själv.

Gnäll inte om din cykel blir stulen och såld.
Men skärmen kanske inte var stulen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Skulle det bli problem så kontaktar man bara Tradera's support.

Och supporten kan på ett magiskt sätt benda på lagen, influera polisen till att ta tag i fall som de aldrig skulle ha tagit annars, eller själva gå till bedragaren, och övertala denne att lämna tillbaka pengarna?

Vad gör denna support egentligen, när du har kontaktat dem?

Att de kör med en "betygsystem" är naturligtvis bra, men jag skulle tro att den största delen av de som säljer, gör det bara enstaka gånger. Ett betygsystem gör det ju bara svårare för sådana personer att sälja, eftersom det ju då ses som pålitligare att köpa av en person som har sålt flera gånger, och på så viss fått ett bra "betyg".

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Jag föredrar Tradera, kanske har ett par hål men det är iaf pålitligt då man både ser omdömen och får uppgifter om personen i fråga. Skulle det bli problem så kontaktar man bara Tradera's support.

Jag har handlat via tradera, fick ej min oryl, användaren blev avstängd, men jag 354:- fattigare..... och kan inget gör åt det...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag blev uppringd av polisen i Sala igår angående en person som cirkulerar både på NH och här på Swec.
Dom såg att jag hade satt in pengar till hans konto och undrade om jag också hade blitt lurad, tydligen har han sålt massa grejjer och folk inte fått vad dom ska ha. Jag fick dock det jag betalade för.
Farbror blå är dock rätt aktiva både på NH och Swec. nu och kartlägger dessa personer (3 skäligen misstänkta).

Så inte ens här går man säker

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Jag blev uppringd av polisen i Sala igår angående en person som cirkulerar både på NH och här på Swec.
Dom såg att jag hade satt in pengar till hans konto och undrade om jag också hade blitt lurad, tydligen har han sålt massa grejjer och folk inte fått vad dom ska ha. Jag fick dock det jag betalade för.
Farbror blå är dock rätt aktiva både på NH och Swec. nu och kartlägger dessa personer (3 skäligen misstänkta).

Så inte ens här går man säker

Nu vill vi veta vem de handlar om så vi kan PM bomba honom...
Skoja bara...
Tycker de e jävligt dålig stil att inte skicka grejerna!
Ja själv använder aldrig förskotts betalning om ja absolut inte måste!!
Men de e inte ofta!
Oftast åker ja och köper grejerna kontant!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Blev ocksa lurad pa en telefon via blocket for nagra ar sedan, polisamalde och fick efter 2veckor ett brev att personen hade dott.
Tydligen hade han lurat manga for pengarna fick jag tillbaka liksom manga fler.

Permalänk
Medlem

Jag har fått tillbaka mina pengar från den här Rikard i Skåne, jag hotade med polisanmälning och efter ett par veckor så satte han tillbaka pengarna till mig.

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag förstår att du vill vara schysst mot honom.

Varför ska man vara schysst mot en idiot?, nä lägg ut en bild på fanskapet så alla vet vem han är, så törs han väl inte sticka ut skallen utanför dörren när han blivit alltför känd

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Varför ska man vara schysst mot en idiot?, nä lägg ut en bild på fanskapet så alla vet vem han är, så törs han väl inte sticka ut skallen utanför dörren när han blivit alltför känd

Nja... jag var sarkastisk med det svaret.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om man nu "måste" betala mot postförskott så kan man ju först testa personen ifråga.

1: Har säljaren telefonnummer? ring och prata. Har han inte så är det bluff.

2: Om ja på fråga 1, säg åt säljaren att du kan komma dit personligen och hämta varan. Tvekar han så är det bluff.

Om han på fråga 2 säger att det går bra att komma och hämta varan. Då verkar det röra sig om en seriös säljare. Då kanske man vågar köpa mot postförskott.

Dock skulle jag själv aldrig handla mot postförskott av en privatperson...Men detta var bara några tips till er som kanske vågar ta lite risker...