Permalänk

Debian som server

Hejsan,
nu är det så att vi allvarligt funderar på att övergå till linux på våra servers på arbetet, eftersom vi haft så mycket trubbel med windows 2003 server (speciellt efter installationen av sp1). Nu skulle vi vara tacksamma för svar på några frågor

1. Kommer Debian att fungera fint på en Dell Poweredge 800 server som har ätit bl.a.
-Pentium 4 2.8GHz
-Intel E7221 Chipset (med inbyggt grafikkort)
-CERC SATA 6ch (quad-channel SATA RAID controller)
-Broadcom 5721 Gigabit ethernet + 3Com (kommer inte ihåg vilket) Gigabit
-2*160GB sata i raid-1

2. Kan motsvarande funktionalitet som active directory bjuder på uppnås med samba, vi behöver ett domän med inloggningsmöjligheter (inställningar och personliga filer skall varje gång laddas ner till den aktuella arbetsstationen från servern).

3. Dessutom borde vi kunna använda nat för att dela ut internetförbindelsen till datorerna i domänet utan att använda dhcp, går detta smärtfritt?

4. Raiden är viktig för oss, kan vi använda oss av raid-1 på hårdvarunivå med sata-raid kontrollern i fråga?

5. Går det samtidigt att skapa flera skilda domän med samba?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ska svara så gott jag kan.

1. Ja, det bör det göra ivarjefall, dom dell servrar jag har kört debian på har fungerat bra. Såg att det fanns ett litet issue med RAID drivers till din dell dock, men det finns en lösning här -> http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-scsi&m=110252243627410&...

2. Kör du samba så kan du få någorlunda funktionalitet såsom domän inloggning, login script, användar grupper etc.

3. Absolut inga problem

4. Japps, se svar 1.

5. Vet jag faktiskt inte, har inte provat.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Inaktiv

Annars så skulle ni kunna titta på Novells Linuxlösningar såsom deras senaste - Open Enterprise Server eller SuSE Linux Enterprise Server 9.

Sedan finns det ju CentOS mfl också.

Helst skulle jag nog också köra helst Debian som server, men här har ni lite förslag iaf.

Permalänk

Tackar och bockar, jag tror nog de blir debian. Vi testade med hw-raiden på och nog verkade det gå att installera och boota iaf. Vet int vad detdär problemet med raiden borde resultera i men det verkar funka fint...

Permalänk

Re: Debian som server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassMonkey
Hejsan,
nu är det så att vi allvarligt funderar på att övergå till linux på våra servers på arbetet, eftersom vi haft så mycket trubbel med windows 2003 server (speciellt efter installationen av sp1). Nu skulle vi vara tacksamma för svar på några frågor

1. Kommer Debian att fungera fint på en Dell Poweredge 800 server som har ätit bl.a.
-Pentium 4 2.8GHz
-Intel E7221 Chipset (med inbyggt grafikkort)
-CERC SATA 6ch (quad-channel SATA RAID controller)
-Broadcom 5721 Gigabit ethernet + 3Com (kommer inte ihåg vilket) Gigabit
-2*160GB sata i raid-1

2. Kan motsvarande funktionalitet som active directory bjuder på uppnås med samba, vi behöver ett domän med inloggningsmöjligheter (inställningar och personliga filer skall varje gång laddas ner till den aktuella arbetsstationen från servern).

5. Går det samtidigt att skapa flera skilda domän med samba?

Tack på förhand!

I stället för samba (eller kanske i kombination med samba) kan du använda openLDAP. Den har de directoryegenskaper du verkar söka.

Permalänk

Härligt, fick samba och fungera fint med roaming profiler o allt... Nu gäller det bara att få det andra nätkortet conffat (vet inte hur man gör =/ ) och finjustera det hela samt conffa iptables (för nat), sudo, ssh och rsync.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassMonkey
Härligt, fick samba och fungera fint med roaming profiler o allt... Nu gäller det bara att få det andra nätkortet conffat (vet inte hur man gör =/ ) och finjustera det hela samt conffa iptables (för nat), sudo, ssh och rsync.

Du konfigurerar nätverk med kommandot ifconfig. Alternativt skriver in korrekta värden i /etc/network/interfaces. Lägg även till rätt modul i /etc/modules.

För NAT så behöver du iptables;
'iptables -A POSTROUTING -t nat -s <lokal_adress> -j MASQUERADE'

Aktivera sedan routing i kerneln;
'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'

Mitt tips är att använda något high level verktyg för att vidare konfigurera iptables, t.ex http://www.shorewall.net/

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också shorewall, väldigt bra dokumenterat och bra guider för nybörjare.

Nätkortet konfar du i /etc/network/interfaces

Om du testar Shorewall så glöm inte att i /etc/shorewall/shorewall.conf ändra ip_forward=Keep till =Yes annars får du det tungt att nat:a dina interna maskiner

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

tacksam för all hjälp här! faktist...

nu har dock ytterligare ett problem dykt upp, nämligen det andra nätkortet. Det är ett D-Link DGE-528T, och det lär ska funka med de nyaste 2.6 kernels men inte med den ja nu har intstallerad: 2.6.8-2-686... Nu är det så att det faktist kom drivern för linux-2.2 och 2.4 på cd när det skaffades men efter ett desperat försök konstaterar vi att dessa inte fungerar med 2.6(och det finns inga uppdateringar på dlinks sidor)... =/

förslag?

Permalänk
Medlem

Dlinks koppar gigabit kort brukar använda en drivrutin som heter dl2k. Nu vet jag inte säkert om den har stöd för det där kortet, men det borde den ha.

kör kommandot modprobe dl2k för att ladda modulen(ifconfig eth1 för att kontrollera att det fungerade) och lägg till dl2k i /etc/modules för att få den att laddas vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Jag har läst att det kortet ska funka med r8169 modulen. (har jag för mig)

Permalänk

tyvärr fungerade det int med nå'ndera, köpte ett nytt 10/100 kort med realteks chip, fungerar finfint...

[edit]
det sket sig lite med systemet så vi började om, nu blev det dock problem. konffade först shorewall och sedan samba, när jag försöker lägga till en arbetsstation i domainen får jag detta felmeddelande: http://www.microsoft.com/windows2000/dns/tshoot/dns_tshoot2A....

tydligen måste jag alltså ha en dns-server också =/

samba är alltså för tillfället konfigurerat enligt: http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Implement_Samba_as_your_PDC
fast med lite anpassningar för debian som borde vara ok. ändrade "dns proxy" till yes men det hjälpte inte (vet inte om man kan göra det sådärbara men provade nu iaf).

Shorewall är konffat enligt 2 interface principen men vi använder vår isp:s dns-server även på arbetsstationerna "bakom" servern.
HJÄLP! =/