Permalänk
Medlem

Agp x8 kort på agp x4 ?

Tja, jag upptäckte till min förvåning när jag använde programmet "aida" att min dator bara stödjer agp x4.
Jag som var bomb-säker på att det var agp x8...

Jag som tänkt att köpa ett nytt grafikkort som ligger på agp x8, går det så att kortet fungerar till 100 % ?

Permalänk
Medlem

nej men till 99% funkar gör det till 100 men en ytterst liten prestanda sänkning.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Tack skönt att höra

Permalänk

Re: Agp x8 kort på agp x4 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uffe SWE
Tja, jag upptäckte till min förvåning när jag använde programmet "aida" att min dator bara stödjer agp x4.
Jag som var bomb-säker på att det var agp x8...

Jag som tänkt att köpa ett nytt grafikkort som ligger på agp x8, går det så att kortet fungerar till 100 % ?

Hej du.

Jag skrev ett inlägg om exakt detta för ca 3 dagar sedan och jag fick veta att 8x kort går utmärkt att köra på moderkort som endast stödjer 1x, 2x och 4x. Man märker ingen direkt prestanda skillnad heller. Jag har beställt ett "Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP 4x/8x" för att iofs vara helt säker men både på DB.com och komplett.se säger dom att det ska inte vara något problem med kompabiliteten överhuvudtaget.
Dock kanske du ska kolla vad du har för nätagg, så att d orkar driva kylningen korrekt.

mvh barreman

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

8x-kort passar sällan i 1x eller 2x-moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Re: Re: Agp x8 kort på agp x4 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Hej du.

Jag skrev ett inlägg om exakt detta för ca 3 dagar sedan och jag fick veta att 8x kort går utmärkt att köra på moderkort som endast stödjer 1x, 2x och 4x. Man märker ingen direkt prestanda skillnad heller. Jag har beställt ett "Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP 4x/8x" för att iofs vara helt säker men både på DB.com och komplett.se säger dom att det ska inte vara något problem med kompabiliteten överhuvudtaget.
Dock kanske du ska kolla vad du har för nätagg, så att d orkar driva kylningen korrekt.

mvh barreman

Och det är inte kylningen på kortet agget har problem med att driva utan kortet i sig.

8x agp kort är tillbaka kompatibla så de fungerar på 4x

Permalänk

jag har 2x mobo med ett agp 8x, det funkar utmärkt