Permalänk
Medlem

Problem med 9800pro

Jag har ett 9800 pro kort, som jag köpt och installerat idag. Allt verkar fungera bra, sånär som på en sak. Spel tenderar nämligen att stänga av sig och stara om datorn. Detta har väl hänt 2-3 ggr. De första var när det jag förlorade på Far Cry, och den följande på Spinter Cell:Caos Theory demot. Vet ni vad som kan vara fel. Fläkten snurrar, och drivrutinerna om installerade (provat med catalyst 5.06 och de nyaste Omega).

EDIT: Jag får ju bara ca11800 i 3dmark 01, ca 5200 i 03 och 05 testet går inte ens att köra, datorn startas om en stund in i testet!? Vad är fel!!!

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Du får inte VPU recover då? Kan du ha stängt av det i ATI:s konsollprogram? Sök på det här så får du omfattande instruktioner. Annars kan ditt nätagg vara i klenaste laget, och då kan sådana här grejer inträffa, (bl.a.). Om du kan: testa ditt kort i en annan dator och se om det händer igen.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

Re: Problem med 9800pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Jag har ett 9800 pro kort, som jag köpt och installerat idag. Allt verkar fungera bra, sånär som på en sak. Spel tenderar nämligen att stänga av sig och stara om datorn. Detta har väl hänt 2-3 ggr. De första var när det jag förlorade på Far Cry, och den följande på Spinter Cell:Caos Theory demot. Vet ni vad som kan vara fel. Fläkten snurrar, och drivrutinerna om installerade (provat med catalyst 5.06 och de nyaste Omega).

EDIT: Jag får ju bara ca11800 i 3dmark 01, ca 5200 i 03 och 05 testet går inte ens att köra, datorn startas om en stund in i testet!? Vad är fel!!!

Låter som att du har ett lägre wattantal på nätagget ditt, då ditt kort belastas med jobbiga grafikmiljöer, höga upplösningar m.m jobbar kortet hårdare, får d då inte tillräckligt med ström kan nätagget tendera lägga mer energi på grafikkortet än på andra komponenter i datorn vilket kan resultera i avstängning. Har läst någonstans att d påverkar bl.a. ATX som är inblandad i datorns avstängning. En teori iaf?

mvh barreman

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Hmm.... mitt nätagg är på 350watt, och det borde väl räcka, tycker jag Det här hände aldrig med mitt integrerade, om det hjälper.

EDIT: Själva grejen är den att jag, innan jag provade omega drivarna, fungerade allt perfekt. Jag fick typ 13000 i 01, 6300 i 03... 05 provade jag inte då. Det var när jag installerade omega allt blev skumt. Jag provade självfallet att ta bort omegadrivarna sen, men det hälpte inte.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Hmm.... mitt nätagg är på 350watt, och det borde väl räcka, tycker jag Det här hände aldrig med mitt integrerade, om det hjälper.

EDIT: Själva grejen är den att jag, innan jag provade omega drivarna, fungerade allt perfekt. Jag fick typ 13000 i 01, 6300 i 03... 05 provade jag inte då. Det var när jag installerade omega allt blev skumt. Jag provade självfallet att ta bort omegadrivarna sen, men det hälpte inte.

Provat med "DriverCleaner" för att rensa bort _alla_ äldre drivisar?

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem

Nej, att ditt integrerade inte bråkade är ingen indikation. Att ditt nätagg kan ge 350w är heller inget som behöver utesluta det, det kan vara så att det inte är kraftfullt nog ändå. Kvalitet på nätagg är en hel vetenskap i sig själv, och de nya(re) grafikorten är ganska känsliga för ojämn strömleverans.
Du kan behöva gå igenom registret för att manuellt rensa ut omega, det finns kanske nån appl som kan hjälpa till? Jag känner inte till nån sån tyvärr men det behöver inte innebära att det inte finns nån. Om du nu hade bättre resultat med ATI:s egna drivisar föreslår jag att du nöjer dig med det och inte gungar roddbåten allt för mycket. Din övriga hårdvara kanske inte är särskilt lämplig för avancerad tweaking...surt sa räven, men så är det ibland och då får man glatt nöja sig. Det är väl bättre att kunna spela överhuvud med 5-10 FPS mindre än att inte kunna spela alls?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

GHAAA!!?? Provade med drivercleaner pro, och poängen sänkte sig ett par hundra!? Problemet är bara att jag nu inte kan installera nya drivrutiner, får bara ett felmeddelande där det står att jag ska installera några VGA drivrutiner, och prova igen. I HL2 ligger FPS:en på dryga 40-60, men stundtals så sänks den till låga 15!? Vad är problemet?

EDIT: Jag får nu FETA artefakter på vatteneffekterna i Far cry... istället för reflektioner är där nu en jäkla massa färger:s.

EDIT2: Jag lyckades lösa "artefaktproblemet" i Far cry, genom att äntligen även lyckas installera de nya drivrutinerna. Nu går spelet ganska smidigt även över de rekomenderade inställningarna. Nu struntar nog jag i det här, nu när det verkar fungera, och pillar ingen mer, det känns som om det är bäst så, eller hur?

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb