Permalänk
Medlem

Heroes 3 diskussion

Tänkte det skulle kunnas slänga upp en Heroes 3 tråd, vad spelar ni med för slott, favorit magi, osv.

Kan innleda med säga att jag brukar spela som Dungeon Lord (kommer inte exakt ihåg namnet på staden, men har för mig det har nånting med dungeon att göra), och spelar då som magiker.

Har även haft en mindre dispyt med en spelare om vad som är bäst, arch angels eller black dragons, jag säger dragons, men då jag inte är säker så skulle kanske ni kunna berätta?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Alliance. Alltså Castle, Tower eller Rampart. Men även Conflux är en favroritstad.....heck, alla är egentligen roliga att spela med.
Inferno tycker jag dock är minst rolig.

Huvudhjälte brukar jag alltid ha en magic-hjälte som jag alltid försöker få dessa skills med:

Wisdom
Air magic
Earth magic
möjligtvis Water magic också
Offense
Defense
Pathfinding alt logistics
Archery

Vad det gäller din dispyt om Archangels vs Black Dragons.
Archangels har bättre speed. Punkt.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till dom skillsen jag brukar försöka skaffa;

Wisdom
Air magic
Earth magic
Water magic
Fire magic
+ Andra skills som kan verka bra, tex sorcery

Det kanske är onödigt att köra på alla olika magi klasser? Så här har jag iaf kört länge.

Permalänk
Medlem

Stad: Castle
Hjälte: Lord Haart (Bra moral )
Leadership
Wisdom
Archery
Offense
Defense
Air Magic

hm..kommer inte ihåg de andra:)

Permalänk
Medlem

Som prmär hero brukar jag ha någon slags fighter, dom kan ju anväda magi nästan lika bra som casters.

Har ingen favorit stad men jag gillar inte fortress (träsk) och stronghold (öken-liknande). staden polygon5 tänker på heter bara dungeon.

favorit spell är ju helt klart townportal (bara om man har expert earth magic dock), att teleporteras fram och tillbaka över hela kartan 3-4 ggr/dag är ju nästan fusk

Archangels är nog för det mesta bättre än black dragons men att kunna attakera 2 grupper samtidigt är riktigt bra (för visst kan black dragons göra det? eller är det bara green/gold som kan det?)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jo alla som har breath weapons attackerar två rutor. Fast den andra rutan gör det mindre skada har jag för mig. Minns inte hur mycket.
Men det negativa är ju att man kan attackera sina egna också.

Zion: Lort Haart har väl inte bättre moral än nån annan med leadership (som för övrigt är en utmärkt skill men som kan ersättas av pendant of courage (+3 luck +3 morale), jag menar hans specialitet är väl Estates?
Nej, den bästa Might-hjälten som Castle har är Sir Mullich. +1 Speed som specialitet.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Curly: Ja, townportal är fin, den och fly tillsammans är härliga Jag som brukar ha ganska få hjältar är ganska beroende utav sådana spells

Permalänk
Medlem

Logistics är givet som dock inte nämnts så mycket hittills. Att kunna gå långt på kartan är guld värt. Helt klart bäst är det att vara bra magiker, implosion, resurrection, town portal är ovärdeliga. Dock hittade jag en gubbe i den dåliga Fortressborgen som visar tecken på att vara riktigt bra, han har som specialitet armorer, och han ökar sin skill med 5 % med varje lvl. Annars har vi Kyrre i Rampart som är riktigt bra, samt vissa resurrectionspecialicerare.
Vilket det bästa monstret är vet jag inte säkert, Arch Angels är riktigt bra samt Titans (Azure dragons är ganska OK med, men de hör ju inte till någon borg), jag måste faktiskt säga att det är dåligt när monster är immuna mot spells, då man inte kan återuppliva dem.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk

brukar köra conflux. Firebirds är inte dåliga. Snabbaste unit och man får fyra i veckan :). Lite svaga men man får ju fler.

archangels däremot är jäkligt bra eftersom de kan återuppliva folk. Inte att underskatta.

Kör alltid magiker, chain lightning är underbar att ha om man har en stark magiker.

Underbart spel! Speciellt om man kör tillsammans.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
brukar köra conflux. Firebirds är inte dåliga. Snabbaste unit och man får fyra i veckan :). Lite svaga men man får ju fler.

archangels däremot är jäkligt bra eftersom de kan återuppliva folk. Inte att underskatta.

Kör alltid magiker, chain lightning är underbar att ha om man har en stark magiker.

Underbart spel! Speciellt om man kör tillsammans.

Firebirds är helt ok, dock måste man säga att Elementalborgen som helhet känns väldigt obalanserad.

Tror det är två hjältar som har specialitet Archery, snuskigt bra om när man väl använder det, kan leda till att man mångdubblar sin skada med sina ranged attacks på högre levels.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

LeonardCohen: Dock är det ju extremt jobbigt att spela flera, jag & en kompis provade på ett LAN för nått år sedan, men det funkade knappt. Det tar ju en jävla tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
LeonardCohen: Dock är det ju extremt jobbigt att spela flera, jag & en kompis provade på ett LAN för nått år sedan, men det funkade knappt. Det tar ju en jävla tid.

Jo det tar tid. Men det är kul :). Att köra hotseat är riktigt trevligt! Bra kvällsunderhållning

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Curly: Ja, townportal är fin, den och fly tillsammans är härliga Jag som brukar ha ganska få hjältar är ganska beroende utav sådana spells

Dimentional doorway, som faktiskt är ganska lik fly vad gäller användningsområde, är också bra i kombination med townportal. Jag har också en tendens att använda välsigt få heroes, brukar för det mesta bli 2 stycken (en magiker och en fighter) och ibland en till som suport, dvs. hans uppdrag är att transportera trupper till dom andra 2.

opiumhandlarn: logistics är extremt bra att ha speciellet om man inte har townportal/fly/Dimentional doorway. Finns ingenting mer frustreande än att jaga en motståndare och se han komma längre och längre ifrån en för varje runda som går.

Chain Lightning och Implotion är riktigt kraftiga spells men jag tenderar att istället använda magier som expert Haste, Slow och Bless, tycker dom ger klart mycket mer än ovan nämnda spells i gämna strider. Implotion brukar jag använda om fienden har en väldigt stark grupp som man inte vill atakera pga. retaliation, Chain Lightning brukar jag använda för att slå ut 3-4 svaga grupper om motståndaren har sådana.

Vad har ni för favorit units? Jag gillar verkligen sharpshooters, enda felet är väl att det inte går att skaffa dom så lätt men har man väl fått tag på några stycken är dom fruktansvärt effektiva men det gäller att kunna producera nya då fienden alltid attakerar dom först.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Lirar mest med Necropolis och vilken hjälte jag kör med varierar, mest fighters dock.
Ang Änglar vs. Drakar så visst, drakar attackerar mer än en hex, men änglar återupplivar fallna trupper vilket kan vara en enorm fördel. Visst finns det spells för det också, men har man båda..

Anledningen till att jag lirar mest undead är att dels så blir armén större ju fler slag man kör och dels så är de obra för fiendens moral. (sen är Vampyrerna så jäkla sexiga )

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

haha.. ska nog ta å leta upp min Heros 3 skiva

Permalänk
Medlem

synd att min heroes skiva har gått vilse o gömt sig nånstans, antagligen hos nån gammal polare eller nått

ska se ifall jag kan låna av någon man känner, blev riktigt sugen nu när alla satt o skrev om det

Det är faktiskt riktigt roligt att spela mot varandra på samma dator :D, jobbigt att man turas om men det är helt okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChAoX
Det är faktiskt riktigt roligt att spela mot varandra på samma dator :D, jobbigt att man turas om men det är helt okej.

Mjo men det tar ju så nedras lång tid..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChAoX
synd att min heroes skiva har gått vilse o gömt sig nånstans, antagligen hos nån gammal polare eller nått
ska se ifall jag kan låna av någon man känner, blev riktigt sugen nu när alla satt o skrev om det

Jag har råkat ut för samma sak..
Skulle vara kul att spela det.
4:an tycker inte jag är alls lika bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta dissar Fortress, likaså jag vid första åsyn.

Vad de flesta inte inser är att det är en av de bästa raserna i spelet, om inte den bästa.

Dom får ut sina hydror på första veckan om man spelar sina kort rätt, lägg en haste på dom och dom är väldigt giftiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
De flesta dissar Fortress, likaså jag vid första åsyn.

Vad de flesta inte inser är att det är en av de bästa raserna i spelet, om inte den bästa.

Dom får ut sina hydror på första veckan om man spelar sina kort rätt, lägg en haste på dom och dom är väldigt giftiga.

men dom är så fula och tråkiga att spela med. man blir ju deprimerad när man kommer in i borgen:(

Permalänk

En sak man kan säga om Heroes-serien är att de överlägset viktigaste två skillsen i spelet för ens huvudhjälte är logistics och pathfinding, där logistics är absolut viktigast. Det är guld värt att kunna färdas långt varje dag.

Synd att spelet får min förbannade skitdator att överhettas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
men dom är så fula och tråkiga att spela med. man blir ju deprimerad när man kommer in i borgen:(

Äh, det är en vanesak. Ge det en chans. Låten i staden är ju i alla fall ganska pampig.

Permalänk
Medlem

Necropolis är utan tvekan det dödligaste laget, visst bone/ghost dragons är antagligen den svagaste 7th class unit men samtidigt är 4th,5th och 6th de dödligaste i hela spelet.

Sedan skadar det ju inte att Death Knight är den starkaste spellcaster/knight kombinationen och kan lära sig necromancy.

Bästa spell... tja Chain Lightning på Expert med 30 power är ju jävligt förödande

Permalänk

Åhh, nu blev jag ju riktigt sugen på att damma av Heroes III-skivan igen.

Permalänk
Medlem

Castle Strengths: Capable fighters Archangels' special Weaknesses: Shooters very weak on defense. Rampart Strengths: The most durable troops Excellency in castle defenses (dendroid special) Three anti-magic specials Castle special (Treasury) is cumulative and can sometimes achieve great results. Both defender fighters have benefically increased growth rate. Weaknesses: Only one shooter and two flyers (and one of them quite vulnerable), however the shooter is a good one and the flyers are both pretty fast... Conflux Strengths: Excellent HP rating of armies. First strike guaranteed Phoenixes have a nice growth rate! In fact, they're the only ones that grow two units basic production... Therefore, even with their lower A/D ratings, they can be compared to the best 7thlevel units, since you can afford to take two phoenixes against one Archangel/Dragon/Titan... Weaknesses: Those nice durable troops are unfortunately quite costly Magical vulnerabilty of those elemental types can be dangerous if you face AI heroes early in the game. Tower Strengths: Titans - the only 7thlevel shooter. Hordes of gremlins at start Best 6thlevel troop. Three shooters and two flyers. Useful special of Master Genies (if used properly, see below) Land mines instead of moat. They're affected by the spellpower of defending hero (which is usually a pretty high number.) Weaknesses: Titans and Nagas are very expensive. Worst heroes (only a few are really good) Stronghold Strengths: Cheapest troops Most offensive troops Weaknesses: Lack of potent shooters - cyclops are hard to build due to ore and crystal requirements. Only one flyer Fortress Strengths: Four two-hex creatures (although it may be considered a weakness, too ;-)) Best 4thlevel troop Dangerous 7thlevel creature Fast flyers Two-hex moat! (Effectively doubling the time walkers will need to cross.) Weaknesses: Slow armies Poor shooters Inferno Strengths: 7thlevel fast flyers with non-retaliated attack, although pretty expensive. Excellent 3rdlevel monster. Castle gate! - In larger maps it's very good! Weaknesses: Four armies are walkers - higher losses in sieges. Measly shooter that is often dangerous for his own buddies. (Never press Auto in battles ;-)) Necropolis Strengths: Skeleton production Vampire Lords with their regeneration Weaknesses: Ghost Dragons being not any strong in combat. Dungeon Strengths: Excellent 7thlevel troop with complete Magic immunity Two shooters and three flyers Harpy Hags special Weaknesses: Gold troubles in early game. Quite low HPs overall.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mitt favoritslott är Castle för att de är så jäkla balanserade (ifråga om nivåerna av de olika enhetstyperna) och för att deras specialitet är att orsaka mer skada.

Kör nästan alltid krigare för att jag gillar att se mina trupper bli farligare och farligare hela tiden.

Krigare ÄR bättre än magiker. Det är bekfräftat eftersom krigaren kan använda magi precis lika bra som magikern och med större variation. Magikern med sin höga trollkraft måste använda skadeformler för att få bäst resultat medans krigaren bör använda allt annat (haste, slow, clone, blind o.s.v.) vilket är mer och mer effektivt ju starkare armeerna blir.
1 ArchAngel dör ju lätt av en Warlock med Implosion, men 30 ArchAngels blir inte så skadade och krigarens höga attack och försvarsattribut tillsammans med masshaste gör ju så att han utplånar magikerns arme som ingenting.
Dessutom måste magikern få tag på trollformlerna också medans krigaren inte är beroende av skademagi.

Ni kan annars kolla på Celestialheavens.com som är en fansite till HoMM serien där bl.a. jag sitter och postar och läser.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Thomas, vet inte vad du har för källa men det mesta stämmer ju bra.

Dock tycker jag nog att Dread Knight är bättre än Naga Queen med death blow och Curse, även om Naga har no retaliation och alltid 30 dmg.

Sen är Vampire Lord fan bättre än Greater Basilisk och han nämner inte ens Lich Lord's Area of Affect :S

Permalänk
Medlem

Favoriterna för min del är nog Tower och Fortress, som båda kan producera härliga magiker samtidigt som de har sjukt bra trupper.

Fortress skulle jag kanske betrakta som den bästa rasen av dem alla - deras minotaurer måste bara vara spelets bästa 5:or. Finns i varje fall ingenting bättre att ersätta en skadad mur med än en grupp minotaurer som bara hugger ner våg efter våg av fiender som står och dör i vallgraven.
Sedan så är det svarta drakarna ju inte att leka med heller - inte många som står emot dem!

Stronghold är sköna också, eftersom man kan få upp Behemots så fort också - kan vara grymt bra på små banor, där man kan överraska med att ha en sådan redan första veckan. Dessa blir ju heller inte sämre när man uppgraderar dem så att de äter bort försvaret på sina motståndare - mums!

Edit: Som Haldin säger nedan menar jag förstås Dungeon när jag säger fortress. Hemskt pinsamt!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

OT: Homm2 är nog det spel jag skaffat snabbast efter att ha spelat en demo.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Thomas, vet inte vad du har för källa men det mesta stämmer ju bra.

Dock tycker jag nog att Dread Knight är bättre än Naga Queen med death blow och Curse, även om Naga har no retaliation och alltid 30 dmg.

Sen är Vampire Lord fan bättre än Greater Basilisk och han nämner inte ens Lich Lord's Area of Affect :S

Antar att du syftar på mig, ser ingen Thomas här i tråden
Antar att han har skrivit fel, för det är Gorgon han syftar på. Gorgon är den bästa i sin level. Mighty Gorgons i ett långvarande spel mosar 7th level som smör.

Det finns mer ingående beskrivningar (AoE, taktiker osv) men av rena utrymmesskäl lägger jag inte upp det här för varenda varelse.

HappySatan: Du förväxlar Fortress med Dungeon.