Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Permalänk
Medlem

Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Jag har en Boxer och har skulle vilja kunna spela in lite saker från den i datorn i BÄSTA möjliga bildkvalla.

har kollat lite om tvkort och undrar om man ska ha nåt Twinhan DVB-T kort eller liknande?
Men vad finns det för ingångar på dessa kort...? Jag vill inte behöva köra med en modul för då kan ja inte ha kortet inne i Boxern samtidigt ju. Vill kunna koppla Boxern i tvkortet och kunna spela in i digitalkvalité.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

du kan spela in i dvd kvalite men det handlar ju om hur mycket plats du har på din hårdisk.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
du kan spela in i dvd kvalite men det handlar ju om hur mycket plats du har på din hårdisk.

ja det är klart men det beror ju mycket på vad jag kör med för kablar oxå.
kör jag s-video t.ex. så blir de ju aldrig bra kvalité alls, inte då lika bra som digitala sändningen.
så jag funderar lite på vad jag ska köra på kort...

finns det nån möjlighet att spela in digitalt utan att behöva en CA modul i datorn? alltså ta emot de kodade kanalerna i datorn utan att förlora så mycket kvalité som möjligt.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Jag har en Boxer och har skulle vilja kunna spela in lite saker från den i datorn i BÄSTA möjliga bildkvalla.

har kollat lite om tvkort och undrar om man ska ha nåt Twinhan DVB-T kort eller liknande?
Men vad finns det för ingångar på dessa kort...? Jag vill inte behöva köra med en modul för då kan ja inte ha kortet inne i Boxern samtidigt ju. Vill kunna koppla Boxern i tvkortet och kunna spela in i digitalkvalité.

Om du vill spela in betalkanaler med hög kvalitet, måste du ha ett kort med CI-slot, annars blir ju överföringen analog mellan box och dator = crap

Gjorde förresten denna FAQ'en nyss:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45680...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Om du vill spela in betalkanaler med hög kvalitet, måste du ha ett kort med CI-slot, annars blir ju överföringen analog mellan box och dator = crap

Gjorde förresten denna FAQ'en nyss:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45680...

Bra jobbat hoppas den blir klistrad. Skickar ett förslag till Admin.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Om du vill spela in betalkanaler med hög kvalitet, måste du ha ett kort med CI-slot, annars blir ju överföringen analog mellan box och dator = crap

Gjorde förresten denna FAQ'en nyss:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45680...

då måst jag ju ha kortet i datorn varje gång jag ska spela in..? för jobbigt...
borde vell finnas nån RGB-VGA kabeln och köra in i ett tvkort med VGA anslutning?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
då måst jag ju ha kortet i datorn varje gång jag ska spela in..? för jobbigt...
borde vell finnas nån RGB-VGA kabeln och köra in i ett tvkort med VGA anslutning?

Det finns inga "vanliga" TV-kort med RGB-in. Jag har aldrig sett det iaf. Nyare grafikkort med
VIVO (Video In Video Out) klarar däremot det.

Sen blir det ju fortfarande analogt, så du måste spela in med ett codec, och sen komprimera
om till t ex MPEG-2 om du ska ha det på DVD. Då är det plötsligt väldigt enkelt att flytta sitt
programkort när man vill spela in

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Det finns inga "vanliga" TV-kort med RGB-in. Jag har aldrig sett det iaf. Nyare grafikkort med
VIVO (Video In Video Out) klarar däremot det.

Sen blir det ju fortfarande analogt, så du måste spela in med ett codec, och sen komprimera
om till t ex MPEG-2 om du ska ha det på DVD. Då är det plötsligt väldigt enkelt att flytta sitt
programkort när man vill spela in

hmm.. vad menar du med:"Sen blir det ju fortfarande analogt, så du måste spela in med ett codec"?
När man spelar in ett avsnitt så komprimerar man ju oftast bilden och ljudet hursomhelst så det spelar ju ingen roll om man spelar in med en codec. Omkodning sker ju iallafall.

Så om jag spelar in från ett tvkort med CA-modul och kompirmerar till samma nivå som en inspelning via ett tvkort kopplad till en Boxer via en kabel, blir bildskillnaden så stor då verkligen?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Så om jag spelar in från ett tvkort med CA-modul och kompirmerar till samma nivå som en inspelning via ett tvkort kopplad till en Boxer via en kabel, blir bildskillnaden så stor då verkligen?

Du har missuppfattat det hela

Det sker ingen omkomprimering när man spelar in digitala sändningar med DVB-kort.
Just därför blir skillnaden så stor. Det du bränner ut på DVD från inspelningen har samma
bild- och ljudkvalitet som utsändningen.

Se det som att ladda ner en fil från internet. Filen du tankar försämras inte på vägen.
De som klagar på den digitala utsändningstekniken har uppenbarligen inte ägnat
allt för mycket tid åt att fundera över inspelningsmöjligheterna. Det analoga är hopp-
löst efter helt enkelt

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

nä det är klart det inte blir nån omkomprimering, men om jag ska bränna ut ett tvavsnitt UTAN komprimering så kommer det ta upp huuuur mycket plats som helst! right? Vad tror ni 45min okomprimerad bild och ljud tar upp i diskutrymme?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
nä det är klart det inte blir nån omkomprimering, men om jag ska bränna ut ett tvavsnitt UTAN komprimering så kommer det ta upp huuuur mycket plats som helst! right? Vad tror ni 45min okomprimerad bild och ljud tar upp i diskutrymme?

Självklart är digitala TV-sändningar komprimerade, med precis samma metod som DVD,
dvs MPEG-2.

Det du får på din disk när du spelar in är en MPEG-2 fil såklart, eftersom det inte kodas om.

2 timmars inspelning tar ungefär 4GB, mindre på kanaler med lägre bitrate som t ex
ZTV och Kanal 5.

Jag har lagt till info om det i FAQ'en nu också...

Citerar mig själv :

F: Hur mycket diskutrymme tar inspelning från digitala kanaler?

Det beror på utsändningen. SVT och TV4 brukar ligga på 4-5Mbit per sekund, vilket
blir ungefär 2 gigabyte per timme. ZTV, Kanal 5, Discoverychannel mfl sänder med lägre
bitrate, runt 3Mbit. Det blir ungefär 1,4GB per timme.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

okej...

jag ser det som en mycket dum gärning om man INTE komprimerar innan man bränner ut. det är sån markant skillnad man får jämfört med orginalet om man är duktig på det.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
okej...

jag ser det som en mycket dum gärning om man INTE komprimerar innan man bränner ut. det är sån markant skillnad man får jämfört med orginalet om man är duktig på det.

Förstod du ingenting eller? Det är redan komprimerat.

Visst, du kan packa det ytterligare, till VCD eller SVCD, men då får du usel bildkvalitet
på köpet. Hur smart är det? Du kan köra en bil till skroten och få den ihop-pressad till
en liten kub på 0,5x0,5 meter. Och det är ju kanske bra när parkeringsplatsen
är full, men mindre bra när du har tänkt använda bilen igen. Den blir inte så fin efter
att du har "vecklat ut" den igen.

Precis så är det med video-komprimering. Det finns inget magiskt codec som fixar super-
kvalitet i små filer.. det blir sämre helt enkelt. Att slippa ändra på det ursprungliga
formatet är därför det optimala om man vill ha så bra bild som möjligt, och vem vill
inte det?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Förstod du ingenting eller? Det är redan komprimerat.

Visst, du kan packa det ytterligare, till VCD eller SVCD, men då får du usel bildkvalitet
på köpet. Hur smart är det? Du kan köra en bil till skroten och få den ihop-pressad till
en liten kub på 0,5x0,5 meter. Och det är ju kanske bra när parkeringsplatsen
är full, men mindre bra när du har tänkt använda bilen igen. Den blir inte så fin efter
att du har "vecklat ut" den igen.

Precis så är det med video-komprimering. Det finns inget magiskt codec som fixar super-
kvalitet i små filer.. det blir sämre helt enkelt. Att slippa ändra på det ursprungliga
formatet är därför det optimala om man vill ha så bra bild som möjligt, och vem vill
inte det?

eh, har du damp eller?

Jag att det är komprimerad, men hur mycket får du in på en DVD skiva utan "ytterlig komprimering" om du nu vill kalla det så? ja inte så mycket direkt.

Har man en spelare som klarar DivX är det däremot VÄDLIGT smart att komprimera eftersom DivX och XviD komprimering är så pass bra så att om man inte ska köra det på väldigt stor bildyta, ser man nästan ingen skillnad.

Sen säger du att 2timmars inspelning tar upp ca 4GB.
Jag kan utan problem koda om och komprimera DivX filer till mpeg och få plats med 2timmar på 2st 700MB skivor. Skulle jag då fördubbla den videobitraten så blir det ca 2.8GB för 2timmar i en kvalité dom är VÄLDIGT bra.

Vet man bara hur man ska komprimera så är man bara dum i huvudet om man inte gör det efter man spelat in från tvn och har tänkt bränna ut på en DVD.
Sen om orginalfilmen går in på en skiva utan komprimering, ja då är det bara å klämma in den.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
då måst jag ju ha kortet i datorn varje gång jag ska spela in..? för jobbigt...
borde vell finnas nån RGB-VGA kabeln och köra in i ett tvkort med VGA anslutning?

Tvillingpaket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
eh, har du damp eller?

Jag att det är komprimerad, men hur mycket får du in på en DVD skiva utan "ytterlig komprimering" om du nu vill kalla det så? ja inte så mycket direkt...

Du måste fortfarande lagra mpeg2-strömmen INNAN du kan encoda den till DivX eller liknande.

Fint sätt att visa tacksamhet att någon tar sig tid att hjälpa dig

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Jag har en Boxer och har skulle vilja kunna spela in lite saker från den i datorn i BÄSTA möjliga bildkvalla.

har kollat lite om tvkort och undrar om man ska ha nåt Twinhan DVB-T kort eller liknande?
Men vad finns det för ingångar på dessa kort...? Jag vill inte behöva köra med en modul för då kan ja inte ha kortet inne i Boxern samtidigt ju. Vill kunna koppla Boxern i tvkortet och kunna spela in i digitalkvalité.

Fint och börja med att du vill ha BÄSTA möjliga bildkvalitet.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ

eh, har du damp eller?

Jag att det är komprimerad, men hur mycket får du in på en DVD skiva utan "ytterlig komprimering" om du nu vill kalla det så? ja inte så mycket direkt.

Har man en spelare som klarar DivX är det däremot VÄDLIGT smart att komprimera eftersom DivX och XviD komprimering är så pass bra så att om man inte ska köra det på väldigt stor bildyta, ser man nästan ingen skillnad.

Sen säger du att 2timmars inspelning tar upp ca 4GB.
Jag kan utan problem koda om och komprimera DivX filer till mpeg och få plats med 2timmar på 2st 700MB skivor. Skulle jag då fördubbla den videobitraten så blir det ca 2.8GB för 2timmar i en kvalité dom är VÄLDIGT bra.

Vet man bara hur man ska komprimera så är man bara dum i huvudet om man inte gör det efter man spelat in från tvn och har tänkt bränna ut på en DVD.
Sen om orginalfilmen går in på en skiva utan komprimering, ja då är det bara å klämma in den.

Och sen säga till någon som tar sig tid och försöker hjälpa dig att han är dum i huvudet när han inte tycker att du skall köra divx eller något liknade skit..

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk

Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Fint och börja med att du vill ha BÄSTA möjliga bildkvalitet.....

Och sen säga till någon som tar sig tid och försöker hjälpa dig att han är dum i huvudet när han inte tycker att du skall köra divx eller något liknade skit..

Exakt min tanke... och sen att killen undrar ifall -=AgV=- har sjukdomen DAMP eller inte, gör att det svar jag tänkte skriva i tråden, ja det håller jag för mig själv.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Fint och börja med att du vill ha BÄSTA möjliga bildkvalitet.....

Och sen säga till någon som tar sig tid och försöker hjälpa dig att han är dum i huvudet när han inte tycker att du skall köra divx eller något liknade skit..

haha, oj va ni va allvarliga då. Jag va inte så seriös direkt.
Ja sa inte att han va dum i huvudet, ja frågade om han hade damp efter hans utbrott om att jag inte fattade någonting. Så om det va nån som tyckte någon annan va dum i huvudet så tror jag nog han tyckte att jag va det.

Hursomhelst, kan man komprimera och har en spelare som klarar DivX så är det inte en dum idé att komprimera eftersom man får in med ungefär 3ggr så mycket på skivan utan att kvalitén försämras märkbartsvärt.

aac_ripper: Jepp jag vet att jag måste lagra den först. Man kan ju inte coda "onthefly" precis... eller... kanske finns nåt program som klarar det men inget jag vet om iaf

Jo sen en sak till. Jag har ju ett X850XT VIVO kort, det borde jag vell kunna rekoårrda med?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ja sa inte att han va dum i huvudet, ja frågade om han hade damp efter hans utbrott om att jag inte fattade någonting.

Att anklaga någon i ett forum för att ha damp, efter att man precis har fått hjälp är lågt, men
det här är lägre, från Glocalnet: Bredband utan support, för bara 199:- i månaden.

Åter igen, du ville ha bästa möjliga kvalitet. Jag beskrev hur du får bästa möjliga kvalitet.
Sen spelar det egentligen ingen roll vilken bitrate du använder. En omkomprimering resulterar
alltid i en kvalitetsförsämring, speciellt om du använder en tredjedel av bitraten som du
beskriver. Det skulle bli en slutgiltig bitrate på runt 1500kbit/s. Ser du ingen skillnad mellan
det och original-MPEG-streamen så är nog ett besök hos optikern på sin plats. Tro mig, jag
har encodat mycket, och med analog källa kan man ofta använda Divx, eller hellre Xvid,
eftersom källan i regel är ganska dålig ändå. Men att encoda om en färdig MPEG-stream som
redan ligger på bara 4-5Mbit/s är meningslöst, om man vill ha bra kvalitet. Om man sen ser till
att det i stort sett bara är att bränna direkt till DVD så blir det ännu dummare att koda om det.

Om du kallar det för ett damp-utbrott ( ) så undrar jag om du vet vad damp är.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Att anklaga någon i ett forum för att ha damp, efter att man precis har fått hjälp är lågt, men
det här är lägre, från Glocalnet: Bredband utan support, för bara 199:- i månaden.

Åter igen, du ville ha bästa möjliga kvalitet. Jag beskrev hur du får bästa möjliga kvalitet.
Sen spelar det egentligen ingen roll vilken bitrate du använder. En omkomprimering resulterar
alltid i en kvalitetsförsämring, speciellt om du använder en tredjedel av bitraten som du
beskriver. Det skulle bli en slutgiltig bitrate på runt 1500kbit/s. Ser du ingen skillnad mellan
det och original-MPEG-streamen så är nog ett besök hos optikern på sin plats. Tro mig, jag
har encodat mycket, och med analog källa kan man ofta använda Divx, eller hellre Xvid,
eftersom källan i regel är ganska dålig ändå. Men att encoda om en färdig MPEG-stream som
redan ligger på bara 4-5Mbit/s är meningslöst, om man vill ha bra kvalitet. Om man sen ser till
att det i stort sett bara är att bränna direkt till DVD så blir det ännu dummare att koda om det.

Om du kallar det för ett damp-utbrott ( ) så undrar jag om du vet vad damp är.

Har du inte testat encoda till Xvid från annat än analog källa?
Så du har inte sett nåt som är rippat med DVB kort och sedan komprimerat med Xvid t.ex? Har en 30min lång videosnutt som är 150MB stor och när jag drar ut den på Tvn via min RGB-AVI kabel så ser jag INGEN skillnad jämfört med Boxer kanalen som jag kan flippa mellan.
Och tro mig, jag är kräsen när det gäller bildkvalité. Plus att jag har linser så det behövs verkligen inget besök hos optikern för mig.
Så visst kan man få bra kvalité, om man bara vet hur man ska komprimera.
Sedan finns det ingen som kör med CBR längre så en konstant bitrate på runt 1500kbit/s får man inte. Det är VBR som gäller nu.

Jodå, jag vet vad damp är. Även kallat ADHD och är en "sjukdom" som skapar koncentrationssvårigheter.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Har du inte testat encoda till Xvid från annat än analog källa?
Så du har inte sett nåt som är rippat med DVB kort och sedan komprimerat med Xvid t.ex? Har en 30min lång videosnutt som är 150MB stor och när jag drar ut den på Tvn via min RGB-AVI kabel så ser jag INGEN skillnad jämfört med Boxer kanalen som jag kan flippa mellan.
Och tro mig, jag är kräsen när det gäller bildkvalité. Plus att jag har linser så det behövs verkligen inget besök hos optikern för mig.
Så visst kan man få bra kvalité, om man bara vet hur man ska komprimera.
Sedan finns det ingen som kör med CBR längre så en konstant bitrate på runt 1500kbit/s får man inte. Det är VBR som gäller nu.

Du har valt fel person att diskutera med. Du utgår ifrån att jag är en nolla som inte vet vad jag
pratar om, men gissa vad. Du har fel.

Tror du på fullt allvar att jag dissar divx och xvid, utan att ha testat det med digital källa?

DVD ligger på gränsen när det gäller komprimering. I vissa filmer ser man MPEG "artifakter".
DVB går sällan över 5000kbit/s (DVB använder variabel bitrate), vilket betyder att det är 1
-2Mbit mindre än DVD. Har man ett format som redan är på gränsen till acceptabelt (om man
är kräsen) så komprimerar man bara inte om det, så enkelt är det. Divx och Xvid blir inte
bättre för att någon "duktig" person använder programmet. Det är snarare så att det ska
till ett stolpskott för att misslyckas. Ett exempel på det är när en del encodar interlaced som
progressive utan att köra deinterlacing. Sådana misstag gör man inte om man vet vad man
sysslar med.

Varje gång man komprimerar om video så läggs nytt kvantiseringsbrus till, speciellt om
formatet inte är det samma som det ursprungliga. Xvid har inbyggd brusreducering som
suddar ut dessa fel. Problemet är att det även tar med sig en del detaljer som fanns i den
ursprungliga bilden, och det är klart märkbart även på en liten 28" TV, och desto mer på en
projektor.

Sen utgår jag ifrån att du inte använder dig av composite eller s-video när du kör bilden ut till
TV. RGB eller component är det som gäller om man vill ha bra bild. Annars är det fullt
förståeligt att du inte ser skillnader i bilden, eftersom bilden är dålig hela tiden.

Förövrigt så dissar jag dessutom de inspelningsbara DVD som säljs för tillfället. Det finns i
stort sett inga digitalboxar med digital utgång, vilket gör att en MPEG-stream som hade
kunnat sparas direkt till skiva istället görs om till analog signal och encodas igen. Totalt
meningslöst, och kvaliteten blir därefter. Inte bra.

Återigen, för tredje eller fjärde gången (?) så ville du ha bästa möjliga kvalitet. Det får
du inte om du komprimerar om det, inte ens om en kille på Nasa skulle göra det till dig.

edit:

Din 30 minuter långa 150MB fil borde ha en genomsnittlig bitrate på 0,6 Mbit/s (660kbit) med
tanke på längd och storlek. Kvaliteten med en sådan låg bitrate blir totalt värdelös, i klass
med VHS om inte sämre. Antar att du skrev fel?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Du har valt fel person att diskutera med. Du utgår ifrån att jag är en nolla som inte vet vad jag
pratar om, men gissa vad. Du har fel.

Jag tror det snarare är du som tror att jag är en nolla med tanke på hur du uttalar dig.
- "Förstod du ingenting eller? Det är redan komprimerat."

Jag har inte sagt nånting om att det INTE är komprimerat, jag har sagt varje gång att när jag pratar om att komprimera den bilden som jag får så är det bilden från utsändningen. Nog kan det hända att den redan är komprimerad litegranna men det är ingen man direkt brukar nämna.
När man rippar en DVD t.ex. och sparar videokällan på datorn så brukar man kalla det för den okomprimerade datan. Sen om den redan är lite komprimerad på DVDn (som den såklart är) så är det ingenting man brukar bry sig om att säga. Känns som du är lite besserwisser som måste påpeka hur mycket du vet, annars skulle du inte göra dessa påhopp.

Citat:

Varje gång man komprimerar om video så läggs nytt kvantiseringsbrus till, speciellt om
formatet inte är det samma som det ursprungliga. Xvid har inbyggd brusreducering som
suddar ut dessa fel. Problemet är att det även tar med sig en del detaljer som fanns i den
ursprungliga bilden, och det är klart märkbart även på en liten 28" TV, och desto mer på en
projektor

Ja detaljerna blir inte lika tydliga med Xvid, beroende på bitraten såklart, men är det speciellt tecknat man ska spela in så är Xvid mycket bra.

Sedan som jag också har sagt så vet jag att, och det är ju självklart, att bästa bilden får man om man inte komprimerar bilden någonting.

Du nämnde även att nyare grafikkort med VIVO ska kunna ta in bilden på annat sätt än analogt, där tror jag däremot du svamlar lite. Eller det beror vilket kort du nu syftar på.
Jag har ett X850XT VIVO kort och det enda sättet att ta in en bildsignal där är genom den sunkiga S-videon.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Jag tror det snarare är du som tror att jag är en nolla med tanke på hur du uttalar dig.
- "Förstod du ingenting eller? Det är redan komprimerat."

Jag har inte sagt nånting om att det INTE är komprimerat, jag har sagt varje gång att när jag pratar om att komprimera den bilden som jag får så är det bilden från utsändningen. Nog kan det hända att den redan är komprimerad litegranna men det är ingen man direkt brukar nämna.
När man rippar en DVD t.ex. och sparar videokällan på datorn så brukar man kalla det för den okomprimerade datan. Sen om den redan är lite komprimerad på DVDn (som den såklart är) så är det ingenting man brukar bry sig om att säga. Känns som du är lite besserwisser som måste påpeka hur mycket du vet, annars skulle du inte göra dessa påhopp.

Ja detaljerna blir inte lika tydliga med Xvid, beroende på bitraten såklart, men är det speciellt tecknat man ska spela in så är Xvid mycket bra.

Sedan som jag också har sagt så vet jag att, och det är ju självklart, att bästa bilden får man om man inte komprimerar bilden någonting.

Du nämnde även att nyare grafikkort med VIVO ska kunna ta in bilden på annat sätt än analogt, där tror jag däremot du svamlar lite. Eller det beror vilket kort du nu syftar på.
Jag har ett X850XT VIVO kort och det enda sättet att ta in en bildsignal där är genom den sunkiga S-videon.

Svamlar jag? Nu får du väl ändå ge dig.

Utsändningen är komprimerad, och ganska kraftigt dessutom. SVT, TV4 och Canal+ är de enda
kanalerna som kör med VBR upp till 5000kbit/s. ZTV med flera kör så lågt som 2500kbit/s.
Det kan man verkligen inte "kalla" okomprimerat. Som en jämförelse behövs det en bitrate
på runt 3000kbit/s (VBR eller inte spelar mindre roll) för att Xvid ska se bra ut i samma upplösning.

När man rippar från DVD kallar man datan okomprimerad säger du. Det gör man absolut inte
alls. Den är komprimerad med MPEG-2, oftast med en bitrate på 5-8Mbit/s, dvs lite bättre än
den bästa digital-TV-sändningen i DVB-format.

Okomprimerad data i upplösningen DVD kör med, dvs 720x576 i PAL, tar upp ungefär 10
megabyte per sekund, och 37 gigabyte per timme. Som du säkert förstår så är DVD ganska
kraftigt komprimerat, och man är helt fel ute om man kallar det okomprimerat, för det är det
verkligen inte. Jag har aldrig sagt att man ska spela in okomprimerat, utan man ska
spara det som det är, komprimerat i MPEG-2.

Jag svamlar inte alls angående VIVO, och jag har aldrig sagt att man får digital överföring.
Många nya grafikkort med VIVO klarar att använda RGB eller componentvideo. Det är det
bästa sättet att överföra analog videosignal, mycket bättre än s-video.

Du erkände förövrigt precis att detaljskärpan blir sämre med xvid, trots att du tidigare sa att
det inte blir någon skillnad. Intressant...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Svamlar jag? Nu får du väl ändå ge dig.

Utsändningen är komprimerad, och ganska kraftigt dessutom. SVT, TV4 och Canal+ är de enda
kanalerna som kör med VBR upp till 5000kbit/s. ZTV med flera kör så lågt som 2500kbit/s.
Det kan man verkligen inte "kalla" okomprimerat. Som en jämförelse behövs det en bitrate
på runt 3000kbit/s (VBR eller inte spelar mindre roll) för att Xvid ska se bra ut i samma upplösning.

När man rippar från DVD kallar man datan okomprimerad säger du. Det gör man absolut inte
alls. Den är komprimerad med MPEG-2, oftast med en bitrate på 5-8Mbit/s, dvs lite bättre än
den bästa digital-TV-sändningen i DVB-format.

Okomprimerad data i upplösningen DVD kör med, dvs 720x576 i PAL, tar upp ungefär 10
megabyte per sekund, och 37 gigabyte per timme. Som du säkert förstår så är DVD ganska
kraftigt komprimerat, och man är helt fel ute om man kallar det okomprimerat, för det är det
verkligen inte. Jag har aldrig sagt att man ska spela in okomprimerat, utan man ska
spara det som det är, komprimerat i MPEG-2.

Jag svamlar inte alls angående VIVO, och jag har aldrig sagt att man får digital överföring.
Många nya grafikkort med VIVO klarar att använda RGB eller componentvideo. Det är det
bästa sättet att överföra analog videosignal, mycket bättre än s-video.

Du erkände förövrigt precis att detaljskärpan blir sämre med xvid, trots att du tidigare sa att
det inte blir någon skillnad. Intressant...

Du sa att du sett nyare grafikkort med RGB video-in, vilka då undrade jag bara så vilket va det du pratade om?

Va? Jag sa att man kan komprimera video med Divx till så pass bra kvalité att man nästan inte märker någon skillnad. Det är allt! Det måste vell inte betyda att jag inte kan hålla med om att detaljer försvinner. Det beror ju HELT på vad det är för källa det är tagit ifrån och hur det är komprimerat. Man kan komprimera så man nästan inte ser någon skillnad, men det kan även förlora detaljer, vad är det du inte förstår?

Jamen du, alla vet inte exakt vilken bitrate alla kanaler sänder ut, så om man ska eller inte ska kalla en utsändning komprimerad eller inte språllar enligt mig. Men vill du rätta till mig så visst... be my guest

Shit, så du säger alltså ett en DivX videosnutt måste ha runt 3000kbit/s får att se bra ut i samma upplösning som orginalutsändningen?
Eh... du verkar ju veta massa om sånt här så visst vet du att en videobitrate i t.ex. DivX eller SVCD inte går att jämföra? Du kan inte jämföra 1500kbit/s i SVCD format och 1500kbit/s i DivX format. Att sätta 1500kbit/s på en timmes film och köra ut som SVCD eller 1500kbit/s med DivX/Xvid skulle bli så mycket bättre! Det är ju helt olika codecs så det går inte och jämföra dem rakt av.
Har jag missuppfattat dig eller vad?

Du säger att t.ex Ztv ligger så lågt 2500kbit/s, men vadå, som MPEG-2 eller?
Mycke film jag sett har kört i DivX kodat runt 900-1000kbit/s@2-passes och fått mycket bra bild. Så skulle man dra upp det till hela 2500kbit/s så skulle det bara vara slöseri med data i förhållande till bildkvalitén.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spela in från Boxern i datorn i bästa kvalité?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Du sa att du sett nyare grafikkort med RGB video-in, vilka då undrade jag bara så vilket va det du pratade om?

Va? Jag sa att man kan komprimera video med Divx till så pass bra kvalité att man nästan inte märker någon skillnad. Det är allt! Det måste vell inte betyda att jag inte kan hålla med om att detaljer försvinner. Det beror ju HELT på vad det är för källa det är tagit ifrån och hur det är komprimerat. Man kan komprimera så man nästan inte ser någon skillnad, men det kan även förlora detaljer, vad är det du inte förstår?

Jamen du, alla vet inte exakt vilken bitrate alla kanaler sänder ut, så om man ska eller inte ska kalla en utsändning komprimerad eller inte språllar enligt mig. Men vill du rätta till mig så visst... be my guest

Shit, så du säger alltså ett en DivX videosnutt måste ha runt 3000kbit/s får att se bra ut i samma upplösning som orginalutsändningen?
Eh... du verkar ju veta massa om sånt här så visst vet du att en videobitrate i t.ex. DivX eller SVCD inte går att jämföra? Du kan inte jämföra 1500kbit/s i SVCD format och 1500kbit/s i DivX format. Att sätta 1500kbit/s på en timmes film och köra ut som SVCD eller 1500kbit/s med DivX/Xvid skulle bli så mycket bättre! Det är ju helt olika codecs så det går inte och jämföra dem rakt av.
Har jag missuppfattat dig eller vad?

Du säger att t.ex Ztv ligger så lågt 2500kbit/s, men vadå, som MPEG-2 eller?
Mycke film jag sett har kört i DivX kodat runt 900-1000kbit/s@2-passes och fått mycket bra bild. Så skulle man dra upp det till hela 2500kbit/s så skulle det bara vara slöseri med data i förhållande till bildkvalitén.

Du påstod från början att man inte märker någon skillnad efter att ha encodat divx med en
tredjedel av bitraten jämfört med originalet i MPEG-2. Det stämmer absolut inte, och det är allt
jag vill ha sagt, men du vill tydligen inte förstå det.

Det är inte alls svårt att kolla vilken bitrate en kanal sänder i för tillfället, om man har digitalt
TV-kort. I MyTheatre trycker man på "i", så ser man upplösning, video-bitrate, ljudformat och
ljud-bitrate. Sen spelar det ingen roll vilken bitrate en viss kanal sänder i, för det finns ingen
kanal i världen som sänder okomprimerat eller ens i närheten av det. Som jag skrev innan så
är 5000kbit i upplösningen 720x576 ganska rejält komprimerat.

Om du vill ha kvalitet som motsvarar DVD eller en bra DVB-utsändning så duger inget under
3000kbit/s i varesig Divx eller Xvid. Divx i 720x576, komprimerat till 900-1000kbit/s ser helt
enkelt förfärligt ut. Allt utan skarpa kontraster hänger efter som en soppa i bilden. Det är
inte acceptabelt helt enkelt. Bra bild börjar man få runt 2000kbit och riktigt bra runt 3000kbit
beroende på källan. Det är egentligen inte särskilt konstigt, eftersom MPEG-2 kräver runt
5000kbit för att ge bra bild. Problemet är att om du kodar från en 5000kbit MPEG-2 stream till
3000kbit Xvid, så har du inte vunnit särskilt mycket i lagringsutrymme, men däremot fått en
försämrad kvalitet pga omkomprimeringen. Färgerna i MPEG-2 lagras alltid med halva
upplösningen eller mindre i förhållande till de svart-vita. Xvid och Divx använder liknande
färgkomprimering, och det blir därmed dubbla färgkomprimeringen efter en ompackning till t ex
Xvid. Det beror helt enkelt på att olika format kodar färgerna olika, dvs delar in de i "block" på
olika sätt.

Sen vad jag vet så diskuterade vi inte SVCD. Det använder MPEG-2 precis dom DVD, men har
lägre upplösning, och mycket lägre bitrate. MPEG funkar väldigt dåligt i riktigt låga bitrates,
och där har Divx och Xvid ett övertag, speciellt Xvid. Det blir inte bra, men mindre dåligt iaf.
Dock långt ifrån acceptabelt om man ska visa det på något annat än en 15" skärm.

Förstår inte riktigt problemet. DVD-skivor är (än så länge) mycket billiga. Man sitter med
digitalt TV-kort, sparar streamen till disk, och bränner ut direkt utan att behöva kladda med
omkomprimering. Det går in 2-3 timmar video på en DVD beroende på bitraten. Räcker inte det?

Angående RGB in så klarar bland annat 7800GTX korten med ViVo det. Även en del Matrox-kort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

-=AgV=-: jag måste bara fråga en sak... radbryter du dina inlägg manuellt?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
-=AgV=-: jag måste bara fråga en sak... radbryter du dina inlägg manuellt?

Yep. Vet inte varför, men tycker att långa rader är jobbigare att läsa

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Yep. Vet inte varför, men tycker att långa rader är jobbigare att läsa

Hehe, det enda jag håller med dig om...
Nä skämt å sido.. jag håller med dig om det mesta. Efter ha läst igenom hela tråden så blev jag nästan lite förvirrad... tror jag kom lite "off" där ett tag.

2-3 timmar på en DVD borde ju som sagt räcka... men skulle man kunna få in 5 timmar utan märkbart försämrad kvalité så inte mig emot.

Aja... hursomhelst så blir det iaf ett DVB kort om jag ska spela in från Boxern. Att köpa ett tvkort känns helt ovärt med tanke på hur dålig kvalité man får... så... DVB får det blir.

Så när jag kommer spela in med DVB så blir det ca 3.7gb på hårddisken då för 2-3 timmar? Och då lagras det i orginalbild och ljud utan vidare komprimering?

Visa signatur

Been leveling up since 1983