Permalänk

lyssna mp3spelare i flygplan?

hej jag undrar om man får lyssna på sin mp3spelare när man sitter i flygplan?

tack

Permalänk

Beror väl på om den har radiosändare/mottagare eller inte.

Permalänk
Medlem

Mm den får inte han några kontaker med frekvenser/nät såsom radio, om du har en telefon/handdator får du använda den om möjligheten finns att sätta den på "Flight Mode"

Finns t.o.m. plan som förbjuder Flight Mode funktionen pga. att den ska vara opålitlig tydligen :S

Visa signatur

Sony Ericsson P-Series.

Permalänk
Musikälskare

Har flygit kanske 20 flygturer med min Ipod 20gig

inga problem, jag lever än

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man brukar få lyssna när piloten har släckt den där "seatbelts"-skylten, alltså inte vid start eller vid landning men när man har kommit en bit upp i luften.

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att släcka mp3n om man känner att planet börjag bete sig konstigt

Permalänk
Medlem

Som de säger innan de lyfter:
All Elektronisk utrustning skall vara avstängd vid start och landning.
Elektronisk utrustning som innehåller radiosändare/mottagare skall vara avstängda under hela flygturen.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Som de säger innan de lyfter:
All Elektronisk utrustning skall vara avstängd vid start och landning.
Elektronisk utrustning som innehåller radiosändare/mottagare skall vara avstängda under hela flygturen.

äh, stänger av mobilen men mp3-spelaren är på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Som de säger innan de lyfter:
All Elektronisk utrustning skall vara avstängd vid start och landning.
Elektronisk utrustning som innehåller radiosändare/mottagare skall vara avstängda under hela flygturen.

tur att de flesta flygvärdinnor inte är så überelajta att de säger till en om man har en mp3spelare med radiofunktion

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Tror ju inte direkt att det är "olagligt" att ha radio sändare osv i flygplan bara för dom tycker det är kul. Är kanske värt att tänka på ni som trotsar

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Man får inte ha någon elektronisk utrustning på under start och landning, under resten av flygningen får man det. Nu menar jag mest CD/MP3/ BärbarDVD/ osv inte mobiler.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har flygit kanske 20 flygturer med min Ipod 20gig

inga problem, jag lever än

Du skulle någ inte sagt så... nästa gång blir kanske din sista flygresa

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Vad jag har förstått angående det här med radiosändare och så i flyg så är det bluff å båg.

Såg på Discovery med odm två tokarna som testar allt möjligt däribland radio å allt möjligt i plan, utan att få något förödiskt resultat eller påverkan över huvudtaget.
Frågade även runt bland folk och dom sa att dom har den grejen för att få alla passagerare att "möjligen" lyffta blicken och kolla på deras säkerhetsförevisning... osv

Sen med att inte ha mobil på i planet pga störa planat var det någon annan förklaring på men det gav inte heller utslag när dom testade.

Så vad jag har sett/hört så är det bara bluff för att få oss att se på flygvärdinnorna.
Har dock ett bättre förslag, låt flygvärdinnorna vara riktigt snygga å inte gammla haggor, skulle ju lätt följa med på säkerhetsgrejsett då Kanske till ock med fråga lite hehe

//Tommy

Förlåt för alla stavfel.

Visa signatur

AMD 64 3000+ "Venice" # Epox EP-9NPAJ # Twinmos 4x512Mb Dualmode # Sapphire X1650Pro 512MB # 2 x Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrland2k
Vad jag har förstått angående det här med radiosändare och så i flyg så är det bluff å båg.

Såg på Discovery med odm två tokarna som testar allt möjligt däribland radio å allt möjligt i plan, utan att få något förödiskt resultat eller påverkan över huvudtaget.
Frågade även runt bland folk och dom sa att dom har den grejen för att få alla passagerare att "möjligen" lyffta blicken och kolla på deras säkerhetsförevisning... osv

Sen med att inte ha mobil på i planet pga störa planat var det någon annan förklaring på men det gav inte heller utslag när dom testade.

Så vad jag har sett/hört så är det bara bluff för att få oss att se på flygvärdinnorna.
Har dock ett bättre förslag, låt flygvärdinnorna vara riktigt snygga å inte gammla haggor, skulle ju lätt följa med på säkerhetsgrejsett då Kanske till ock med fråga lite hehe

//Tommy

Förlåt för alla stavfel.

jo men varför riskera, du kan ju ändå inte ringa där uppe eller kan man hrm aldrig testat ^^,

Åkte själv förut 2 långresor förut ner till dubai tar typ 6-7 timmar båda tillfällena sa de åt mig att stänga av spelaren, giddrade lite och sa att det inte va någon radio utan en mp3. Då sa hon att all elektrisk föremål ska vara av.

Inte vill ajg va den som orsakat en krash ev :S

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Ne visst man vill aldrig orsaka något men, tror ändå att det bara är bluff, att dom bara vill ha uppmärksamheten.
För vad fan skulle en kassetbandspelare skada??? Inte för att många andvänder en men ändå...

Visa signatur

AMD 64 3000+ "Venice" # Epox EP-9NPAJ # Twinmos 4x512Mb Dualmode # Sapphire X1650Pro 512MB # 2 x Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Lämnar alltid mobilen på när jag flyger, det är så oändligt tråkigt så lika bra.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Är skönt att mobiler är förbjudna på flyget, tänk om det skulle vara som på tunnelbanan..
Höga dryga ringsignaler hela tiden, och folk som pratar högt.
Nej tack, vill kunna sova.
Sen är de väl lite rädda för att mobilerna ska störa navigationssytem och sånt.

Permalänk
Medlem

Men fatta, mobiler stör ingenting av flygets elektronik. Det enda dom stör är dina medpassagerare!

Permalänk
Medlem

Stänger bara av ljudet på mina mobiler när jag brukar flyga..

Permalänk
Medlem

Beror väll på i vilket plan man flyger och vilka regler dom har!?

Vissa gånger får man inte ha igång nått och med andra flyg så får man!
Så det kan variera

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Eftersom dom börjar med WLAN på flygplanen nu så är det väl rätt bekräftat att det inte är någon fara.

Permalänk
Medlem

om man nu kunde stänga av fittpoden så

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Du skulle någ inte sagt så... nästa gång blir kanske din sista flygresa

fan ta dig

ska hem från Japan snart, kommer inte att våga sätta på den

tack!!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det där med radiosändare är en myt (nästan i alla fall) Risken att en radio ska påverka ett plan är så minimal att man inte behöver bry sig. Flygplan använder ju helt andra frekvenser än vanliga fm bandet.

Edit: Annars om det händer något så kan du ju alltid lyssna efter att någon i flygpersonalen säger att läget e romeo

Permalänk
Medlem

Det är ju bara för att de ska få sålt sina egna hörlurar som de säger att man inte får lyssna på sina egna grejer. Så var det iaf när jag reste med Fritidsresor/Startour. Däremot när jag reste med Blue1 från Finland så var det helt lugnt

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Det är ju bara för att de ska få sålt sina egna hörlurar som de säger att man inte får lyssna på sina egna grejer. Så var det iaf när jag reste med Fritidsresor/Startour. Däremot när jag reste med Blue1 från Finland så var det helt lugnt

Samma här, flyger ofta med Finnair och Sas och dom enda gånger dom har sagt till är vid start och landning!

Permalänk

Jag ska själv ut och flyga med ett arabiskt flygbolag där de kan begränsad engelska. Frågan är om man blir halshuggen vid ankomst eller om de kastar ut mig från planet om de upptäcker mp3spelaren. Jag vet inte vilket som är att föredra ärligt talat!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameo
Men fatta, mobiler stör ingenting av flygets elektronik. Det enda dom stör är dina medpassagerare!

Vilket är en tillräckligt stor anledning att ha dem förbjudna i plan

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte bara dela med mig med förklaringar till varför mobiler inte få användas på flygplan. (Även om det är en dålig förklaring;) )

Iaf så sade ngn att man inte få ha dem på då de finns tillfällen då man inte vet hur man ska lösa problemet med faktureringen av det nät man använder. (Eftersom man kan flyga genom flera nät/länder osv.

Men som sagt, jag tycker att den förklaringen verkar lite långsökt...

Sen så undrar jag om man nu flyger mellan t.ex. Sverige och Thailand eller ngt annat land långt bort, man lär juh inte ha täckning när man är en bra bit över molnen eller?

Visa signatur

MCP Web Developer

Permalänk
Medlem

1. du har ingen vidare täckning så långt upp i luften
2. sändaren i din telefon kan störa sensorer och mätinstrument på flygplanet