Permalänk

Luftgenomströmmning

Hej!

Temperaturerna i min dator är väldigt höga:

Idle:
CPU: 63C
Chassi: 42C
GPU: 53C
HD: 35C

Full load:
CPU: 80C
Chassi: 44C
GPU: 90C
HD: 40C

Fläktar:
Utblås - 1x80mm (http://www.webhallen.com/prod.php?id=30226)
Inblås - 1x80mm (http://www.webhallen.com/prod.php?id=30226) och 1x60mm (http://www.webhallen.com/prod.php?id=40465)

Chassi:
http://dinler.no-ip.com/swec/3.JPG

Nu till frågan, hur ska jag sänka temperaturen i datorn.
Vart ska jag placera fläktarna för att få en bättre luftgenomströmmning?

MVH
ala Turca

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt på att dina sensorer kanske visar fel, att din hdd inte kan vara kallare än din chassi-temp?

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Du har inte tänkt på att dina sensorer kanske visar fel, att din hdd inte kan vara kallare än din chassi-temp?

Jag kan ha missuppfattat det där med chassitemp.
Jag trodde att ambient dvs omgivning betydde chassitemp.

Det sitter en ADDA fläkt precis framför hdd så varför inte?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

Fläkten blåser förmodligen bara på sensorn på hårddisken, så den uppfattar det som kallare.

Permalänk

Du ska ha utblåsfläktarna högt och insugsfläktarna lågt. Värme stiger...

Har du en dremel, bågfil eller plåtsax så gör det massvis för luftgenomströmningen att ta bort fläktgallren. Akta så du inte får metallrester kvar i datorn bara. Sågar du eller dremlar är det ett absolut krav att ha chassit RENT från komponenter och eftertorka med fuktig trasa. Det är bra att ha dammfilter för insugsfläktarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Du ska ha utblåsfläktarna högt och insugsfläktarna lågt. Värme stiger...

Har du en dremel, bågfil eller plåtsax så gör det massvis för luftgenomströmningen att ta bort fläktgallren. Akta så du inte får metallrester kvar i datorn bara. Sågar du eller dremlar är det ett absolut krav att ha chassit RENT från komponenter och eftertorka med fuktig trasa. Det är bra att ha dammfilter för insugsfläktarna.

Japp detta gör en hel del. På bild en 92mm, nu med 120mm. Bara att klippa bort gallret gör mycket, börja med det.

Edit:Oj oj såg din låda. Försök att städa undan lite kablar, de hemmar ju luftfödet. Sen kan du ju alltid sätta en fläkt i taket eller bak ovanför nätdelen om du får platts, detta kommer göra susen.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk

Jag sätter fläktar på sidan också och behöver tips på bra chassifläktar!
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46361...

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Har du en dremel, bågfil eller plåtsax så gör det massvis för luftgenomströmningen att ta bort fläktgallren. Akta så du inte får metallrester kvar i datorn bara. Sågar du eller dremlar är det ett absolut krav att ha chassit RENT från komponenter och eftertorka med fuktig trasa. Det är bra att ha dammfilter för insugsfläktarna.

Hur blir resultatet om man bara klipper bort större delen av fläktgallret? Tänkte att det kunde vara bra att ha kvar någon form av skydd för de bakre chassi-fläktarna. Om man nu, oavsett hur mycket, väljer att klippa bort fläktgallret med tång, behöver man då plocka ur alla komponenter? Det bör väl inte bli några metallrester kvar annat än de stora bitarna man klipper loss.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att dina temperaturstyrda fläktar inte snurrar nog snabbt??

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

fixa till sladdarna ?

det brukar ge några grader om det är så där mkt sladdar dvs...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en scaleo 800?

Jag feta problem med min. Men chassit stängt så blir hddn nästan 70 grader varm. Så fort jag spelar går cpun upp i max temp, 81 grader, och börjar "throttla". Men med lådan öppen och en fläkt mot hddn så funkar allt prima.

Ska lämna in min på gratis service imorgon. Servicekillen "trodde" att det va grafikkortet. Han tyckte också att det va normalt att hddn blev så varmt och att det ska vara 50 grader i lådan. Enligt maxtor skall hddn max vara 55 grader varm.

Suck.

Har du förresten tagit bort ditt blå plaströr som satt mot cpun och monterat en annan kylare?

Permalänk

fixa sladdarna...och ...vafö ha inblås???sätt alla på utblås..det har jag och den är inte särkilt varm

Visa signatur

Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar] Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar[en hemma bygd grafik-korts kylare]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av csnapster
fixa sladdarna...och ...vafö ha inblås???sätt alla på utblås..det har jag och den är inte särkilt varm

Allt på utblås så blir det bara ett jävla undertryck + att värmen blåses ut, men ingen kallluft kommer in. Du bör sätta högt sittande fläktar på utblås då värmen stiger uppåt och suga in kallluft med lågtsittande fläktar så att du får fin luftgenomströmning.

Permalänk

Är det problem med hög chassitemp så är medicinen att ha rejäla utblåsfläktar högt placerade i bakkant, tänker på ett typiskt tower-chassi.

Själv har jag en 120mm fläkt på ca 1200-1400 varv som tillsammans med nätdelens lågvarviga 120mm fläkt ordnar ett utmärkt flöde och en extremt låg chassitemp.

Inblåsningsfläktar behövs inte i ett väldesignat chassi, kan till och med försämra flödet och skapa varma zoner om man inte tänkt efter. Kör man med endast utblåsande fläktar behöver man inte tänka för det fungerar oftast utmärkt ändå.

Inblåsande fläktar fungerar bra för punktkylning av tex hårddiskar eller grafikkort, då ska de vara relativt svaga jämfört med de stora utblåsfläktarna och är bara till för att styra det relativa luftflödet till de komponenter som behöver det mest. Totalflödet genom burken ska bestämmas av utblåsfläktarna enligt min erfarenhet, inblåset är bara finlir.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk

hålller med Frankenstein..jag testade en gång att ha "EN" fläkt lågt sittande på inblås..men det ända jag fick in i datorn va damm..hela skiten fyldes med damm

Visa signatur

Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar] Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar[en hemma bygd grafik-korts kylare]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pampers
Det är inte så att du har en scaleo 800?

Jag feta problem med min. Men chassit stängt så blir hddn nästan 70 grader varm. Så fort jag spelar går cpun upp i max temp, 81 grader, och börjar "throttla". Men med lådan öppen och en fläkt mot hddn så funkar allt prima.

Ska lämna in min på gratis service imorgon. Servicekillen "trodde" att det va grafikkortet. Han tyckte också att det va normalt att hddn blev så varmt och att det ska vara 50 grader i lådan. Enligt maxtor skall hddn max vara 55 grader varm.

Suck.

Har du förresten tagit bort ditt blå plaströr som satt mot cpun och monterat en annan kylare?

Jag har SCALEO 800 som har varit på service 4 ggr nu.
Jag har en Freezer 7, btw.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

om man är smart så sätter man komponenter lågt och fläktar högt.

Visa signatur

Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar] Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar[en hemma bygd grafik-korts kylare]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shadowhunter-[Da
Allt på utblås så blir det bara ett jävla undertryck + att värmen blåses ut, men ingen kallluft kommer in. Du bör sätta högt sittande fläktar på utblås då värmen stiger uppåt och suga in kallluft med lågtsittande fläktar så att du får fin luftgenomströmning.

Det finns faktiskt hål fram i alla lådor som är speciellt gjorda för att luft ska komma in på rätt ställe för effektik kylning av alla komponenter. Det blir inget undertryck att tala om i lådan med bara utblås. Kör med bara utblås bak, det fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ala Turca
Jag har SCALEO 800 som har varit på service 4 ggr nu.
Jag har en Freezer 7, btw.

Ok, de påstår att de ska fixa felet men jag vet inte vad jag ska tro.

Kan inte minnas om det va för varmt och hackade när datorn va ny. Minns du hur din va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pampers
Ok, de påstår att de ska fixa felet men jag vet inte vad jag ska tro.

Kan inte minnas om det va för varmt och hackade när datorn va ny. Minns du hur din va?

Min hackade inte direkt men det hängde efter på vissa ställen t.ex. i 3DMark05 osv.

Helt klart sämsta köpet...
...hittills!

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Det måste vara för dålig kylning, men idioterna på servicestället vägrar inse detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codeprophet
Fläkten blåser förmodligen bara på sensorn på hårddisken, så den uppfattar det som kallare.

Spelar ingen roll om det blåser orkan på sensorn. Den mäter samma temperatur iallafall. Endast om du sprayar vatten på den kan du få en kyleffekt med förångningskyla.

Permalänk
Medlem

Frankenstein har en bra teori om chassifläktarna. Dom ska bara blåsa ut och om du har inblås så ska det bara vara för att direkt kyla på hd eller grafikkortet. Om man låter luften strömma in av sig själv så kommer det in bland springor och små hål runtom hela lådan och ger en jämnare lufttempratur.

HD tempsensorn sitter monterad innanför plåthöljet om jag inte minns fel.

Visa signatur

[H] || Q6600 || Fläktlös Vattenkylning, noize is NOT an option! || [H]
kamera: Canon 40D, Optik 50mm 1.4f, 20mm 1.8f, 18-200 3.5-6.5f

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Det finns faktiskt hål fram i alla lådor som är speciellt gjorda för att luft ska komma in på rätt ställe för effektik kylning av alla komponenter. Det blir inget undertryck att tala om i lådan med bara utblås. Kör med bara utblås bak, det fungerar ypperligt.

Så kör jag.:)

Permalänk
Medlem

direkt när jag fick min scaleo så bytade jag chassiet det var så fult och det var för klumpigt och dåligt designat. inga fläktplatser någon stnas =\

så mitt tips till dig är: byt chassie och skaffa ordentliga fläktar inga sånna me neon o shit

Visa signatur

X800XT 550/550 | P4 3.4 @ 3.7 | Abit Ag8 | 1024 Ram | 200 + 250 GB hårddiskar

Permalänk

jo neon ska det va;)

Visa signatur

Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar] Intel p4 Prescott 2,4 @ 2,73 [Abit VT7 V2,0 Motherboard] [Asus (256) V400] [DDR-Ram 768] [Nätagg Q-tec ATX-350] [Luft Kylning 1cpu fläkt, 1 nätaggs fläkt ,1 hd kylare[cooldrive 3],4 Chassi Fläktar[en hemma bygd grafik-korts kylare]