Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Permalänk

Tom's sätt att mäta responstid skiljer sig inte speciellt mycket från standardsättet att mäta responstid, det är bara det att Tom's mäter på hela gråskalan istället för att bara mäta på en punkt på gråskalan. Testmetoden är samma som görs på alla skärmar även utan overdrive.

Normalt anges responsen som tiden det tar att slå om mellan två nyanser och då är det oftast inte exakt rätt nyans utan inom några procents marginal från önskad nyans. Tom's visar omslag från svart till önskad nyans i en kurva. Den tid det tar för omslaget mellan svart och önskad nyans står att avläsa på Y-axeln. Det är sant att i en film eller ett spel så sker inte alla omslag mellan svart och någon annan nyans, utan oftare mellan olika andra färgnyanser. Men det skulle vara i det närmaste omöjligt att mäta responsen mellan alla 16,7 miljoner färger, därför använder man en enklare modell. I vilket fall som helst är det en bättre mätmetod än att enbart ta omslag mellan svart och vitt och säga att det är responstiden.

Det må vara hänt att testet kan uppfattas som statiskt, du ändrar ju inte kontinuerligt nyanser, men hur skulle du kunna mäta upp det då? Man måste kompromissa lite för att kunna göra vettiga mätningar som är repeterbara. Det är dessutom inte overdriven som orsakar att responsen blir långsammare, 191:an har samma teknik, men den håller sig under 16ms hela tiden. De har helt enkelt koncentrerat sina insatse för att få ett fåtal nyansskiftningar att komma under 4ms på 924:an och offrat andra färgskiftningar i spektrat. Det går lätt att se i kurvan i länken till min förra postning.

Problemet som du får med overdrive när du kör nyansskiftningar mellan två nyanser mitt i mellan vitt och svart är att overdrivetekniken skjuter upp färgen till vitt under ett ögonblick för att sedan komma till rätt nyans. Hoppet till vitt utförs ju för att stigtiden till vitt är snabb och i de flesta fall gagnas responsen av detta hopp. Däremot gagnas inte den dynamiska bilden då bilden kan upplevas som flimrig, det skall ju egentligen inte finnas vitt i bilden i exemplet. Det är förmodligen detta snabba omslag till vitt som får trådskaparen att uppleva en gloria runt figurer som rör sig mot mörk bakgrund.

Dessutom undrar jag hur du definierar snabb? Responstiden skall ju mäta hur snabbt skärmen byter från en nyans till en annan. Om man struntar i att få ungefär rätt nyans så faller ju hela konceptet. Vad är meningen med att ha en skärm som klarar att skifta färg snabbt, fast inte till den färg man vill ha?

Man kan ju i så fall kontinuerligt skjuta bilden mellan svart och vitt, då skulle ju du garanterat visa rätt färg under någon mikrosekund, att den sedan inte stabiliserar sig spelar ju ingen roll. (lite hårddraget men ändå )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför får jag ghosting på min 8ms plattskärm?

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inphra
vp191 är 16ms över hela färgskalan.

Jag svarade:
Detta är inte helt korrekt. Viewsonic har tyvärr releasat skärmar med samma beteckning men olika prestanda. Därav finns VP191s även som 8ms-panel.

Sedan rättade WrongTarget mig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är även korrekt att 191:an har släppts med olika responshastighet: 20,12 och 8ms om jag inte missminner mig. Däremot har du blandat ihop saker och ting lite sedan. I testet på Tom's så körde de på en 8ms-skärm, men responstiden på denna skärm anger endast omslag mellan två nyanser, mao snabbaste nyansomslaget i gråskalan. Vad de mätte upp på Tom's var att samtliga nyansomslag låg på under 16ms, vilket om man räknar på det skulle innebära att skärmen är ghostingfri.

Tack för rättningen, WrongTarget. (Jag antar att det var min kommentar på Inphras inlägg du avsåg.)

Sorry Inphra. Insåg inte att du menade de testade värdena (trots att det stod där!), utan trodde du refererade till Viewsonics speccar på en skärm.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ursekta om jag har fel men är ghost inte samma sak som delay?

Det e bara något jag har snappat upp någonstans. Men jag vet inte om de stämmer!

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem

Ghostning innebär att man ser 'spår' av t.ex. musmarkören om man flyttar den hastigt över skärmen... I fallet med musmarkören kommer spåren av att det tar en liten stund efter att markören flyttat sig innan pixeln hinner slå om till bakgrundsfärgen....

Så.. Ja, man kan säga att ghostning är delay. Gloriaeffekten som diskuterades i denna tråds början är inte ghostning.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

"Problemet som du får med overdrive när du kör nyansskiftningar mellan två nyanser mitt i mellan vitt och svart är att overdrivetekniken skjuter upp färgen till vitt under ett ögonblick för att sedan komma till rätt nyans. Hoppet till vitt utförs ju för att stigtiden till vitt är snabb och i de flesta fall gagnas responsen av detta hopp. Däremot gagnas inte den dynamiska bilden då bilden kan upplevas som flimrig, det skall ju egentligen inte finnas vitt i bilden i exemplet. Det är förmodligen detta snabba omslag till vitt som får trådskaparen att uppleva en gloria runt figurer som rör sig mot mörk bakgrund." -wrongtarget.

Aha, så gloriaeffekten beror alttså på det?.... hmm. Det går inte att göra någonting åt detta?
Jag ser då ingen ghosting på min skäm isåfall, sjukt bra skärm i övrigt.

Lincoln: Det är lugnt, jag borde ha skrivit att jag syftade på resultaten från testet, blev förvirrande.