Permalänk
Medlem

Värt mödan med att fixa en kompressor?

Jag har "fått" en kompressor genom lumpen när mitt fartyg HMS Gålö lade ner som har används till att kyla ett frysrum om jag förstått det hela rätt.
Jag undrar om det är värt mödan och jobbet på att försöka fixa den till datorn med take på allt jobb men den ska dock vara fungerande. Först tänkte jag bara kyla vattenkylningen men är rädd för att den är lite för bra för det så det blir enbart en cpu kylare isåfall.
Har några bilder på den och lite info som jag har svårt att tolka från http://www.kyldelar.se/katalog/01/0112/

Modell CAE 4440Y, Art.nr. 015-CAE4440Y, Slagvolym 12,05 cm3/varv, Kyleffekt Watt 1200, Kyleffekt Watt 600, Startmoment Högt, Spänning 230Volt

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/kompressor1.j...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/kompressor2.j...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/kompressor3.j...

Jag har ju svårt och tro att den har 1200W kyleffekt med tanke på att VapoChill Lightspeed ligger på 200W
Skulle det funka att använda ett vattenblock som kompressorblock?
Vad använder Vapochill, Mach II för rör efterson de kan böjas eller är det bara att ta ett gummirör som tål lite högre tryck?
Skulle det funka att köra r404a i denna kompressor och utvinna ännu lite mera kyleffekt eller skulle den bara dö då?

Hoppas på några svar och om det inte är för mycket jobb eller pengar så kanske jag fixar den lumpen gör tyvärr ingen rik.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

gå in på techsweden.org och fråga där

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk

eller xtremsystems.com där har de lite bätre koll på sånt än här

Permalänk
Medlem

varför inte kyla vattnet ? vilken jävla super klock du kan få då, då kan du ju säkert ha minus 40 grader på både grafikkort cpu nordbrygga och mer om du vill det.
Blir ju mycket isoleringsjobb men det kan det väl vara värt.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

vattenblock går inte att använda som Evap... får du göra egen isåfall och sen måste du ha en kyltekniker. som fyller på gasen åt dig då du måste ha licens för det och om du ska göra om kompressorn och kapa ledningarna på den så måste du byta oljan som är i den och oljan är inte billig... så det kommer kosta dig mycket pengar att fixa en egen

det rör som går imellan Evap och kompressor är en stålslang ( böjbar ) och finnes på Vms butiker eller nånstans.. elller kan du ha en rörslang men den är inte så böjbar som stålslangen och som jag ser på dina bilder så måste du kapa om ledningen p åden och du ska byta oljan och sen som jag sa en kyltekniker byta gasen till R134 eller r404 kan du ha i den

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tur man fick allt sånt där gratis när man höll på, trodde det inte rörde sig om några större summor...
måste du byta kylmedium förresten? den där klunsen lär väl kyla tillräckligt ändå...
Skulle vara väldigt intressant att se hur en sån där presterar, se om den piskar folks cascade system....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Den kan väll ligga på 1200w i kyleffekt
tänk på att militären ofta överdimmensionerar för att det skall hålla.

Ett frysrum på ett militärfartyg är ju en vital punkt
tänk om maten tinar och dom ligger långt ut på sjön
då är det bra om det är rejäla doningar.

Hur många watt utvecklar en överklockad prolle?

Denna maskin lär ju ta ned tempen under.. min vildaste fantasi..

Jag sj har tänkt att skaffa några sådana kompressorer ifrån gamla kylrum
iof inte militära, men jag lär klara mig.

Jag blir grymt avundsjuk nu.

Satsa på detta, inte bara för att få en bra kylning utan även för att det är ett projekt.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk

vill du inte ha kompressorn så kan jag ta hand om den.

Permalänk
Medlem

Säljer min kompressor med alla tillbehör så som låda extra issolerings massa, amd + a46 huvud. För 1500:- plus frakt/hämtning. Om du vill prova på kan det kanske vara något

Permalänk
Medlem

R404 ska nog fungera även om den är gjord för R134A.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
vattenblock går inte att använda som Evap... får du göra egen isåfall och sen måste du ha en kyltekniker. som fyller på gasen åt dig då du måste ha licens för det och om du ska göra om kompressorn och kapa ledningarna på den så måste du byta oljan som är i den och oljan är inte billig... så det kommer kosta dig mycket pengar att fixa en egen

det rör som går imellan Evap och kompressor är en stålslang ( böjbar ) och finnes på Vms butiker eller nånstans.. elller kan du ha en rörslang men den är inte så böjbar som stålslangen och som jag ser på dina bilder så måste du kapa om ledningen p åden och du ska byta oljan och sen som jag sa en kyltekniker byta gasen till R134 eller r404 kan du ha i den

Detta låtar ju svindyrt om jag får säga så, som sakt de sista få slantarna jag har kvar ska jag spendera väl på gotland om 3 dagar kanske blir ett project efter nyår när jag muckat.

Kollade lite på r404 kompressorer som ligger på ungefär 12cm/3 och de ligger på runt 1600W +5/+40 och 850 -10/+40 rena drömen att få en kompressor som har 850W kyleffekt vid -10 med tanke på Mack II som har 200W vid +-0.

Funderade på och sälja den ena av de 2 jag tog men vet inte heller vad jag kan få för peng fär en sådan här best om det kanske skulle hjälpa mig lite på traven att fixa den andra till mig själv.

Vet inte vilken vätska jag skulle använda som fortfarande flyter vid -40 och skulle min pump klara det.

Visa signatur

Blank

Permalänk

jag tror inte det är någon bra ide att kopla den till en "vattenkylning" oavset vätska pga att pumpen kommer aldrig klara de temperaturerna

Permalänk
Medlem

Ja eftersom att maskinen är gjord för R134a så bör du köra vidare på de.
Att köra R404a kommer inte att fungera, då bränner du kompressorn på ett par timmar.

Att kyla köldbäraren (vattenkylningen) till burken går väl bra, då måste du se till att ha rätt vätska i systemet som inte fryser, köldbärarsprit räcker gott ock väl.

Sen så får du sätta en värmeväxlare emellan så att du kan kyla spriten. Du kommer att få den att kunna gå ner till ca -15. Du kommer få ha en termostat som sköter tempen så att du inte går ner för långt, de pga att kompressorn ska hålla.

Sen så har den 573watts kylning vid -10, så de e inte några 1200 där, 1200 watt får u ut vid +5. men med en vattenkylning in på -15 så kommer den med din höga effekt kunna hålla låg temp i sommarvärmen och de kommer inte spela någon roll hur mycke du lastar processorn.

Du kommer få en superkylning om så behövs. Vätskekylare (vattenkylare) så kan du de en kylmontör att löda på plattväxlaren och fylla DX sidan.
Så kan du fylla sprit och allt själv och plocka isär när du vill.

Då kan du ställa eller hänga agregatet på väggen ute så slipper du datorns värme under sommaren. Drar man slang in i huset, då isolerade (billigt).

Så mitt förslag till dig är att hitta en kylmontör som ordnar dedär till dig.
Delarna som behövs finns på Kylma i Solna http://www.kylma.se men de bör man köpa genom montören (Billigare).

Lycka till och fler frågor kan du skicka till polly@pollys.se

Visa signatur

Polly
polly@pollys.se

Permalänk
Medlem

Man kan visst köra R404a/R507 i en maskin gjord för R134a, den håller ju inte lika länge men vi snackar ändå om år här..

Kompressorn han har är dessutom inte någon liten kylskåpskompressor så den kommer hålla. Se till att byta oljan bara, POE är väldigt hygroskopiskt.

Visa signatur

tomt