Permalänk
Medlem

WLAN - Kommer inte åt routern

Jag köpte en trådlös router, D-Link DI-624+, för någon vecka sedan tillsammans med ett trådlöst nätverkskort, DWL-G520+, och en trådlös USBkoppling, DWL-G122.

Datorn jag sitter vid nu är uppkopplad via det trådlösa nätverket m.h.a. USBkopplingen. Hemmets andra dator, låt oss kalla den Dator 2, har därmed PCI-kortet istoppat i sig. Har installerat senaste drivrutinerna, och det fungerar NÄSTAN.

Ibland blir Dator 2 tilldelad en IPadress av routern, men när den väl får det så kan jag inte pinga routern. Efter en liten stund bryts kopplingen och Dator 2 får ett internt Windows-IP. Ett par gånger har det gått att pinga routern. De två första försöken får svar, men därefter blir det timeout. Kortet i sig ska fungera, har vart inne hos återförsäljaren där de testade kortet som fungerade utan några problem.

Jag har även testat att stoppa i USBsticket i Dator 2, men med samma resultat.

Alltså måste det vara något knas med Dator 2, men jag kan inte alls komma på vad det kan vara.

Routern är bara konfigurerad enligt den Wizard man kör till en början. Jag har stängt av Windows brandväggen på Dator 2, vilket är den enda brandvägg som finns på den datorn.

Jag har kört SpyBot och rensat alla Spywares (vilket var en hel del).

Datorn innehåller förmodligen en hel del skit. Jag har bott hemifrån i två år och då har min 16åriga bror tagit överhanden över datorn och under två år har han hunnit ställa till med en hel del kaos.

Skulle gärna formatera datorn, men har inte möjlighet till det i nuläget eftersom jag behöver spara väldigt många GB. Så jag frågar: VAD kan vara fel? Vad kan ligga i bakgrunden och stoppa åtkomsten till routern? Det känns som man är och nosar i kanten på routern men inte riktigt kan få tag på den. Snälla, hjälp mig.

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Kör du Windows XP med servicepack 2, om så är fallet så rekommenderar jag dig att avinstallera Airutility, eller vad programvaran nu heter, som installeras med drivrutinen och sedan överlåta konfiguration av det trådlösa åt SP2:s egna konfiguration. Om du redan har gjort detta och fortfarande har problem så har jag tyvärr inga andra fina förslag.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har inte avinstallerat D-Links programvara, men har testat med XP's inbyggda konfigurationshanterare. Kanske blir skillnad om jag avinstallerar det?

Det är även något som blir knas när jag installerar drivrutinerna. Vid 100% stannar installationen, utan att slutföra den helt. Det står "Calculating disk space" och så händer inget mer. Jag har tvångsavslutat installationen varje gång, men det kanske är där som felet ligger? Det blir samma fel med alla drivrutiner jag har testat. Vad kan ligga bakom detta?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för en liknande grej en gång när jag hade för bråttom och struntade i att starta om datorn efter avinstallation av drivrutinerna utan direkt installerade nyare för ett d-link dwl-610-kort.
Men jag tror det löste sig efter att jag avinstallerade drivrutinerna i felsäkert läge och rensade bort några filer manuellt och sedan installerade drivrutinerna manuellt i normalt läge och inte via installationsprogrammet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag formaterade datorn och nu fungerar det utmärkt. Det var nog lika bra att det blev gjort Tack ändå!

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!