Permalänk
Medlem

Köpa trådlös router ?

Tjena behöver tips på en pålitlig trådlös router. Mest optimalt för min del skulle vara och få tag på en router med både trådlös anslutning och "vanlig" anslutning med tp kabel. Vetefasen om det finns ens men det skulle vara kalas. Vill nämligen kunna köra nätverk och kunna tanka snabbt imellan mina datorer och sen surfa trådlöst på min PSP
Tacksam för svar!

Permalänk

Linksys WRT54GS + Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv som numera är en gratis firmware till nämnda router.
Firmwaren gör att man kan bla annat öka sändeffekten och därmed räckvidden ganska mycket mer än original...

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070382
firmware finns här sen när de har resetat limiten... http://www.wrt54g.net/firmware/

Permalänk
Medlem

Man tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigbadbeg
Linksys WRT54GS + Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv som numera är en gratis firmware till nämnda router.
Firmwaren gör att man kan bla annat öka sändeffekten och därmed räckvidden ganska mycket mer än original...

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070382
firmware finns här sen när de har resetat limiten... http://www.wrt54g.net/firmware/

Dum fråga 1:

"Antal Wan interface 1st 10/100Mbps"

Vad betyder det? Det råkar inte betyda att man bara kan ha en trådlös enhet inkopplad?

Dum fråga 2:

Är det bara jag som tycker att det verkar suspekt med "54" i produktnamnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slipzen
Dum fråga 1:

"Antal Wan interface 1st 10/100Mbps"

Vad betyder det? Det råkar inte betyda att man bara kan ha en trådlös enhet inkopplad?

Dum fråga 2:

Är det bara jag som tycker att det verkar suspekt med "54" i produktnamnet?

Svar på dum fråga 1:
Att interfacet som ansluts mot internet är av typ 10/100Mbps.
Du kan ha betydligt fler trådlösa klienter anslutna än vad bandbredden i praktiken klarar av.

Svar på dum fråga 1:
Siffran 54 i produknamnet syftar på 54Mbps vilket är hastigheten för 802.11g standarden för trådlös anslutning, snabbaste standard som finns i dag.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Svar på dum fråga 1:
Siffran 54 i produknamnet syftar på 54Mbps vilket är hastigheten för 802.11g standarden för trådlös anslutning, snabbaste standard som finns i dag.

/H

Hur fungerar det då? På produktsidan så står det ju att den trådlösa hastigheten är 125Mbps,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slipzen
Hur fungerar det då? På produktsidan så står det ju att den trådlösa hastigheten är 125Mbps,

Högsta standardiserade hastigheten är 54Mbps. Sedan har de enskillda tillverkarna av kretsar/utrustning egna "trimmningar" som tillåter högre hastighet med vissa andra produkter i det egna sotimentet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Högsta standardiserade hastigheten är 54Mbps. Sedan har de enskillda tillverkarna av kretsar/utrustning egna "trimmningar" som tillåter högre hastighet med vissa andra produkter i det egna sotimentet.

/H

Ok, tack för svaren. Jag letar nämligen också router och den blev rätt intressant nu.

Permalänk
Medlem

Har beställt den nu, får hoppas den funkar bra. Ska bara använda det trådlösa för o surfa på PSP'n ändå så.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag köpte "D-Link Wlan 108Mbps DGL-4300 Gaming" och den har fungerat utmärkt.

Lätt o fixa med inställningar, kör den trådlöst fungerar perfekt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

4300 är klockren
wireless 108G, 1000mbit nätverk...fin liten burk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigbadbeg
Linksys WRT54GS + Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv som numera är en gratis firmware till nämnda router.
Firmwaren gör att man kan bla annat öka sändeffekten och därmed räckvidden ganska mycket mer än original...

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070382
firmware finns här sen när de har resetat limiten... http://www.wrt54g.net/firmware/

Absolut en av de sämsta trådlösa routrarna (har systermodellen själv, WRT54G). Den har massiva problem, sök på google. Linksys byter dem på löpande band utan att knorra, denna routern borde dragits tillbaka från butikerna. Dessutom är Linksys support rena skämtet. Jag har väntat på att UPS ska komma med min nya sedan den 24 maj. Senaste budet är att jag ska få besked innan onsdag.

Jag hade kört på en Dlink gamingrouter som syns lite högre upp i tråden.

Permalänk

Jag önskar att jag sökt på Linksys här innan jag handlade min WRT54G...sicket elände till routerfanskap - linkspeeden svajar konstant, trots att jag sitter 5 meter, fri väg från eländet, full signalstyrka hela tiden...
Dropouts stup i ett är det med..

Pc:n vet jag är reko, har provat den på ett annat nät (ny HP nc8230 med inbyggt Intel Pro 2200).

Imorgon får PC City ta tillbaka den här, tur man har 30 dagar öppet köp (jag har spenderat 3 kvällar med att testa och felsöka, och uppgraderat firmware och drivare lite varstans).

Vi får se vad det blir istället...dlink har strulat tidigare för mig, så det blir nog Netgear eller Belkin (om man inte kan hitta en 3com i Västerås).

/J

Permalänk
Medlem

Min WRT54G (v2.2) är helt underbar sedan jag uppgraderade firmware till v4.00.7, gått veckor med hög belastning utan några problem, dessutom wpa2-psk aes.