Internet Explorer 7 Beta 1 testad

Permalänk
Medlem

funktionerna fungerar säkert lika bra som i firefox och opera m.m. det som har fått mig att hålla mig borta från IE är att den inte följer standard reglerna. Nu vet jag inte hur de blir med IE7 men om den kommer följa standard kanske den kan vara värd ett test.

Sen har ju IE nackdelen av att vara klart störst och därför också vara de självklara målet för spyware osv. men de kan ju lösas med ad-aware.

Permalänk

Kan ju förstå varför man jämför FF och IE i detta skede men jag byter inte till FF hur mycket man än visar hur bra det är.
Sålänge den tar 3ggr så lång tid att starta upp och att man inte kan klicka/markera texten hur man vill/lika enkelt i adressfältet som i IE blir det inget byte.

Två st enkla grejor som borde gå att fixa tycker man

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk

kommer nog blir både bättre och sämre

hoppas man kan stänga av olika fält som den goggle skiten eller vad det var någon sa

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Kan ju förstå varför man jämför FF och IE i detta skede men jag byter inte till FF hur mycket man än visar hur bra det är.
Sålänge den tar 3ggr så lång tid att starta upp och att man inte kan klicka/markera texten hur man vill/lika enkelt i adressfältet som i IE blir det inget byte.

Två st enkla grejor som borde gå att fixa tycker man

Det låter inte som om FF fungerar korrekt på din burk. FF funkar precis lika snabbt som Internet explorer gör på min burk.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att IE7 snart är klart så att jag äntligen kan få ett IE med tabs. Enda saken som gör att jag kör FF är att det har såna. Annars är FF enligt mig inte alls nån höjdare. Visst det funkar men inte på alla sidor och det har en vana att äta minne. Sen att det även inte fungerar mot min router gör bara saken sämre. Notera att jag vet att allt detta beror på att sidorna/webinterfacet inte följer standarder men jag tycker ändå att det är en nackdel för FF.

Om nu IE kan hitta på egna standarder och ändå köra med dom vanliga, varför kan då inte FF stödja dom vanliga standarderna och även stödja IE's egna?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag säger bara firefox.
Finns ingen bättre läsare imo.

Permalänk
Medlem

kanske för att de inte vill vara M$ lakejer

tycker ni som är anti mot FF kan spana in opera den är helt enkelt så mycket skönare

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Hoppas verkligen att IE7 snart är klart så att jag äntligen kan få ett IE med tabs. Enda saken som gör att jag kör FF är att det har såna. Annars är FF enligt mig inte alls nån höjdare. Visst det funkar men inte på alla sidor och det har en vana att äta minne. Sen att det även inte fungerar mot min router gör bara saken sämre. Notera att jag vet att allt detta beror på att sidorna/webinterfacet inte följer standarder men jag tycker ändå att det är en nackdel för FF.

Om nu IE kan hitta på egna standarder och ändå köra med dom vanliga, varför kan då inte FF stödja dom vanliga standarderna och även stödja IE's egna?

För att microsoft inte har något nytt generelt att komma med. det måste i princip komma på egna standarder för att inte slåss ut.

liksom..hur många har inte windows istället för linux för att kunna köra Exe filer på ett enkelt sätt?

då äre självklart att dom ska ha egna standarder på webbläsare så inte såna som du ska gå över. på så viss håller dom kvar kunderna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saxat från artikeln:
"The stop and refresh buttons are combined into a single button that is logically separate from back and forward. The button is “cancel” while a page is loading, and “refresh” when the page is done loading. There’s no need to clutter the screen with more buttons."
Vettig idé. Tänk om de hade tagit fasta på det där "no need to clutter the screen" i resten av designen också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Kan ju förstå varför man jämför FF och IE i detta skede men jag byter inte till FF hur mycket man än visar hur bra det är.
Sålänge den tar 3ggr så lång tid att starta upp och att man inte kan klicka/markera texten hur man vill/lika enkelt i adressfältet som i IE blir det inget byte.

Två st enkla grejor som borde gå att fixa tycker man

Vad gäller det första, starta quicklaunch for mozilla, så startar det lika snabbt som IE. Vad gäller det andra så förstår jag inte vad du pratar om.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Konstigt att folk blir så "märkestrogna". När man pratar om något man visar sig bland folk med tex telefoner/bilar mm kan jag lite grann förstå tankegången. Man vill verka smart och ha koll på vad som är bäst. Men när man i forum sitter och dömmer ut en webläsare som flera i tråden säkert inte ens testat det förstår jag inte alls.
Att skriva saker som, "jag tänker inte byta ut firefox" betyder inte så mycket för oss andra. Om man har en synpunkt på något i produkten positiv eller negativ skriv gärna det också. Så man förstår vad som är sämre/bättre så de som inte testat och vet lika mycket som man själv kan bilda sig en uppfattning.
För poängen är väl ändå med dessa poster att antingen fråga om något eller dela med sig av kundskapen man sitter inne med.

/Danne

Vi klagar ju över att IE inte följer några standarder.. själv hade jag hoppats på att de skulle göra det iom IE7.. men de misslyckades ju ganska brutalt i acid2 testet.. vilket firefox klarar mycket bättre...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Vi klagar ju över att IE inte följer några standarder.. själv hade jag hoppats på att de skulle göra det iom IE7.. men de misslyckades ju ganska brutalt i acid2 testet.. vilket firefox klarar mycket bättre...

Men ändå inte helt perfekt, eller?
På min var det lite fel, men inte så många fel som på IE7.

Finns det någon läsare som klarar det testet?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Men ändå inte helt perfekt, eller?
På min var det lite fel, men inte så många fel som på IE7.

Finns det någon läsare som klarar det testet?

Konqueror och Safari exempelvis.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraspor
Kan ju förstå varför man jämför FF och IE i detta skede men jag byter inte till FF hur mycket man än visar hur bra det är.
Sålänge den tar 3ggr så lång tid att starta upp och att man inte kan klicka/markera texten hur man vill/lika enkelt i adressfältet som i IE blir det inget byte.

Två st enkla grejor som borde gå att fixa tycker man

Umm... Vad är du för en programmerare?

I varenda editor jag använt(förutom anteckningar) så är det exakt samma princip när du markerar ord, så jag förstår inte det problemet?

Och mig veterligen så går program lika snabbt på min burk i vart fall.

ps. Att använda tabbar och om du har en klickbar scroll är guldvärt. ds.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Over the last few weeks, questions about the origins of tabbed browsing have come up several times. I thought it would be worth a short post to put my thoughts on the subject in front of a larger audience for scrutiny (and flames

Tabbed browsing is neither a Firefox nor Opera invention. Firefox and Opera fans, both, should step back from any claims to this invention.

The first real tabbed browser with any significant presence on the web was Netcaptor, created by the very talented Adam Stiles way back in 1997.

The next major implementation of tabbed browsing was the work of HJ van Rantwijk with MultiZilla, a tabbed browsing extension for Mozilla that copied pretty much everything that Adam had done in Netcaptor. HJ launched this extension for Mozilla back in 2000.

In September of 2001, Dave Hyatt added a tabbed browsing mode to Mozilla. This feature was release in Mozilla 0.9.5 in October of 2001

In December of 2001, Opera Software released version 6 of its Opera browser which was the first version to contain a genuined tabbed browsing mode (along with its SDI and MDI modes).

In September of 2002, Phoenix 0.1 (which would eventually be renamed to Firefox) shipped its first release which contained the most usable tabbed browsing implemenatation to date

In January of 2003, Apple introduced the Safari web browser which contained a very nice tabs implemenation.

In May of 2005, Microsoft announced that IE 7 (due later in the year) would have a tabbed browsing interface. The MSN team at Microsoft shipped a tabs-capable toolbar for IE 6 in June of 2005.

Am I missing anything in this timeline?"

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk

Jag har FF både på jobbdatorn och de i hemmet och FF är segt att starta.

När man markerar text i adressfönstret så blir hela ordet markerat direkt när man sätter muspekaren i fältet (ofta och det händer fler konstiga grejor som att det man markerar hoppar och knepar sig men visst det är en pyttegrej)

När det gäller Opera så tycker jag det är en läsare som känns strulig.
FF är så mycket bättre faktiskt.

Ska bli kul om FF utvecklas till det bättre då blir det förmodligen byte men det är ju enkelt och snabbt att köra med IE

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnkanII
Tycker det liknar en ripoff av FF toalt, någon som håller med?
Håller mig till FF istället.

Och alla bilar med säkerhetsbälten är usla ripoffs på vilken bil det nu var som började med det...

Ni är ju så Fx-kåta att det är skrämmande.

Permalänk
Medlem

I mina ögon är många människor i denna tråden väldigt framfusiga i sina uttalanden. Ni dömer ut antingen Firefox eller Internet Explorer och hyllar den motsatta webbläsaren.

Men sanningen är den att ni har inga bra argument, om ni nu skriver några alls.

Det skiljer inte mycket mellan webbläsarna. Det mesta handlar om smak och tycke. Men ändå
så ropar ni högre än engelska fotbollsupportrar att just den ni använder är så mycket bättre!

Jag ber er, sluta glorifiera och tjafsa som små barn om att er webbläsare är bättre.
Vill ni bevisa så lägg fram vettiga och sakliga argument. Ändrar sig personen inte så släpp det!
Jag personligen ger blanka f*n i om just DU sitter med IE/FF. Men om du faktiskt har belägg för att den webbläsare du använder har fördelar påpeka det med fakta, predika inte som om du vore med i livets ord.

Jag använder Firefox och ibland Internet Explorer.

Varför Firefox? Jo, därför att man kan lägga in plugins. Adblock är en sådan som jag verkligen uppskattar. Finns att ladda ner här. Adblock

Sedan har Firefox färre säkerhetshål enligt www.secunia.com
Inte för att jag är helt säker på att någon utnyttjat de säkerhetshål som finns i Internet Explorer på min dator. Men man kan aldrig vara för säker.

Internet Explorer är en minst lika bra webbläsare. Dock så är det inte lika konfigurerbar.
Den är bra för att den visar sidor som Firefox inte klarar av. Fungerar inget annat så fungerar Internet Explorer.

Sluta vara så märkestrogna! Våga testa annat! Våga låta andra tycka och tänka annorlunda, utan att ni blir skogstokiga och äter upp en hatt!

Tack för ordet.

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare.
Det går ju ffs inte att helt räkna ut ett program som befinner sig i beta 1 -stadiet, och som dessutom inte verkar ha testats av fler än 3 personer i den här diskussionen.
Tycker jag att IE7 bättre än FF när det är helt klart så kommer jag att byta till det, inget snack om den saken, men tills dess så håller jag mig till den webläsare som jag för tillfället fastnat för.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
I mina ögon är många människor i denna tråden väldigt framfusiga i sina uttalanden. Ni dömer ut antingen Firefox eller Internet Explorer och hyllar den motsatta webbläsaren.

Men sanningen är den att ni har inga bra argument, om ni nu skriver några alls.

Det skiljer inte mycket mellan webbläsarna. Det mesta handlar om smak och tycke. Men ändå
så ropar ni högre än engelska fotbollsupportrar att just den ni använder är så mycket bättre!

Jag ber er, sluta glorifiera och tjafsa som små barn om att er webbläsare är bättre.
Vill ni bevisa så lägg fram vettiga och sakliga argument. Ändrar sig personen inte så släpp det!
Jag personligen ger blanka f*n i om just DU sitter med IE/FF. Men om du faktiskt har belägg för att den webbläsare du använder har fördelar påpeka det med fakta, predika inte som om du vore med i livets ord.

Jag använder Firefox och ibland Internet Explorer.

Varför Firefox? Jo, därför att man kan lägga in plugins. Adblock är en sådan som jag verkligen uppskattar. Finns att ladda ner här. Adblock

Sedan har Firefox färre säkerhetshål enligt www.secunia.com
Inte för att jag är helt säker på att någon utnyttjat de säkerhetshål som finns i Internet Explorer på min dator. Men man kan aldrig vara för säker.

Internet Explorer är en minst lika bra webbläsare. Dock så är det inte lika konfigurerbar.
Den är bra för att den visar sidor som Firefox inte klarar av. Fungerar inget annat så fungerar Internet Explorer.

Sluta vara så märkestrogna! Våga testa annat! Våga låta andra tycka och tänka annorlunda, utan att ni blir skogstokiga och äter upp en hatt!

Tack för ordet.

Jag håller med dig, men jag anser att det borde finnas en standard över hur webbsidor ska visas.. http://www.w3.org

Problemet för oss webbdesignare är att sidorna visas olika i olika webbläsare, och på många punkter är det IE som inte följer standarderna..

Därför tycker jag man ska använda FF istället..

(tillräckligt saklig?)

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Jag håller med dig, men jag anser att det borde finnas en standard över hur webbsidor ska visas.. http://www.w3.org

Problemet för oss webbdesignare är att sidorna visas olika i olika webbläsare, och på många punkter är det IE som inte följer standarderna..

Därför tycker jag man ska använda FF istället..

(tillräckligt saklig?)

Mitt inlägg var riktat till folk som saknade argument och endast skrev i stil med "xxx for ever" och liknande. Skriver man att man ogillar eller gillar något så ska man backa upp det med varför. Precis så som du gjort i detta och ett tidigare inlägg.

Så ja, du är tillräckligt saklig. Hoppas andra följer ditt exempel

Permalänk
Medlem

Har dom glömt mouse gestures? Fast det kanske är för komplicerat att lära sig för den vanliga windowsanvändaren
Synd att CSS forfarande verkar trasigt.

Permalänk
Medlem

Vill testa ie7,men finns ju inte att få tag i...finns uppe på piratebay men fan vet om man vågar använda det.För hur mkt kan inte han pulat runt i den versionen? eller....

Permalänk
Medlem

håller mig till firefox! Är mycket nöjd med FF

Btw Ser ut som searchbars (elite bar etc..) Fult

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.