Sista försöket med Promise Ultra 133TX2 (innan jag slänger ut skiten)

Permalänk

Sista försöket med Promise Ultra 133TX2 (innan jag slänger ut skiten)

God kväll.

Vet att jag har gjort många trådar om detta men får det inte att funka.

Det som händer är att om jag har byglat den disken som sitter på kontrollerkortet på ett visst sätt så laddar datorn Win XP i all evighet, och om jag byglat fel så stannar den där den laddar minnet osv.

Har provat alla olika byglingar på alla diskar, men den startar bara med byglingarna på ett sätt.

Han jag fick det av sa att man skulle bota datorn med disketen man fick med, och när jag gör det (genom att installera Win XP och sedan avbryta när man ska välja vilken disk man ska installera på) så ska man trycka F6 innan den kommit till diskval och när man gjort det så kommer en ruta upp efter ett tag, där man får välja mellan Ultra 133TX2 / Ultra 100TX2.

Och det står i stil med "win xp har redan en standard drivrutin till Promise Ultra 133TX2, installera endast om du fick med en diskett med drivrutiner av tillverkaren" om man trycker på Ultra 133TX2.

Och man kan licksom inte installera något går bara trycka S och då går den bara tillbaka till om man vill installera fler SCSI eller kontrollerkort eller vad fan det står.

Diskarna är 2x Samsung Spinpoint 200/40gb + en Western Digital 40gb.

Väldigt tacksam för hjälp då jag snart gett upp hoppet!
//Nisse

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Re: Sista försöket med Promise Ultra 133TX2 (innan jag slänger ut skiten)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandy_nisse
God kväll.

Vet att jag har gjort många trådar om detta men får det inte att funka.

Det som händer är att om jag har byglat den disken som sitter på kontrollerkortet på ett visst sätt så laddar datorn Win XP i all evighet, och om jag byglat fel så stannar den där den laddar minnet osv.

Har provat alla olika byglingar på alla diskar, men den startar bara med byglingarna på ett sätt.

Jag har precis samma fel som dig. Testade typ allting som gick men fick det inte att fungera. Testade tillochmed att bara köra en enda disk men det fungerade inte heller. Har inte den blekaste om vad som kan vara fel faktiskt. Skulle också vara tacksam om jag fick löst detta problem.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Kör du med senaste drivrutinerna? Jag har kört ett sådent kort i min burk. om jag inte har helt fel på minnet, så är standard drivrutinerna som följer med kortet inte så stabila med winxp. prova att ladda hem dom senaste från Promise hemsida. detta står under deras senaste version av drivrutiner" Fixes Windows XP installation crash"
http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?pro...

Permalänk

Okej, men hur ska jag installera då? Ska man bara installera från disketten eller vad?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

lägg över drivrutinerna på en floppy. tryck F6 i win installation.
innan det så får man kontrollera att kortet hittar hdds i sin egen bios. listas hdds där så är det bara att gå vidare in i winxp installationen.
du får upp en lista med drivrutiner som win har hittat. då ser man sökväg till win egan samt till floppy. inte helt hundra om så är fallet med sökväg. dll filen brukar kunna vara namn given kopplat till version.

Permalänk

Okej, ska prova! provade med vanliga drivers förut men det går inte installera dom:confused: i manualen på promise hemsida står det bara att man ska trycka S och sen enter och då fortsätter den bara win install

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

när du sedan har fått in drivrutinerna till kontrollern så fortsätter win installation som du beskriver.
Sen startas winxp installationen när du ska välja på vilken disk du ska installera på så ska hdds finnas med i listan.

Permalänk

Aha, ska prova, men måste jag installera om hela OS?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk

ska du ha windows på ngn av diskarna eller ska du bara ha dom för lagring av filer? för ska du bara ha filer så räcker det med att du lägger till dom i diskhanetraren i windows...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

jag har Windows på Samsung 40gb, filmer och spel på 200gb och sen tänkte jag har musiken på WD 40gb.
Har provat att lägga till i enhetshanteraren om du menar kontrollerkortet, när kontrollerkortet sökert efter diskar hittar den disken, men det går inte starta datorn då windows bara står och laddar, händer ingenting.

Och Hedall, det kom bara upp en svart ruta som det inte hände något med, och det enda som stog va detta __ längst upp i vänstra hörnet

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795