Telia begränsar upload/anslutning till usa?

Permalänk

Telia begränsar upload/anslutning till usa?

Halloj.

Sen jag fick Telia 8mbit i vintras så har jag av och till brottats med tanken att laddar man upp till någon i usa så får man hastigheten tvärt begränsad till ca 30-40k per anslutning.

Någon mer som märkt detta?

Den totala hastigheten upp kan jag ändå maxa om man laddar till flera samtidigt, det är alltså bara per anslutning som det verkar cappat. Har märkt detta via IRC-DCC, BitTorrent, upladdning via formulär, osv.

Laddar jag upp till någon i norden så får jag full hastighet som är ca 95-100k men till USA syns det i Taskmanager att kurvan är tvärt avklippt mellan 30-40k!

Nu verkar det till och med som gränsen sjunkit ytterligare, innan låg den på prick 40k men nu 35...

Har testat så pass mycket att jag kan utesluta "hög belastning", då borde ju i vilket fall hastigheten gå upp o ner o inte vara tvärt avklippt.

Chattade med en med BBB:s 24 adsl och han sa att det var ett känt fenomen och var likadant för honom?

Det är ju inget jätteproblem eftersom p2p ändå använder flera anslutningar men man blir ju lite orolig att de skall sänka så pass att det även påverkar till utländska spelservrar osv...

OBS: Hastigheten NER är inga problem utan den kan jag maxa även ifrån USA på ca 7mbit.

Permalänk
Medlem

Vad fn spelar det för roll vad han laddar, även om det är linux distar så kvarstår ju problemet han har med att linan upplevs som låst vid på en viss hastighet när det gäller upload till USA.

Edit...Detta var ett svar på ett inlägg som verkar vara borta nu då någon gjorde sig lustig och skrev något med erkän att du laddar ner piratsaker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn
Vad fn spelar det för roll vad han laddar, även om det är linux distar så kvarstår ju problemet han har med att linan upplevs som låst vid på en viss hastighet när det gäller upload till USA.

Va? Tror du missförstod mig lite men ok...

Någon som kan bidra med fakta eller som rent av har samma problem?

Permalänk
Inaktiv

varför skulle telia begränsa anslutning till USA? låter löjligt..troligen något annat som spökar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
varför skulle telia begränsa anslutning till USA? låter löjligt..troligen något annat som spökar..

Han har faktiskt en poäng där...

Visa signatur

"/msg mixes [meddelande]" @ qnet

Permalänk

Bara routingen som är dålig. USA ligger trots allt en bra bit härifrån, du får helt enkelt leva med det där.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Tror inte att man är garanterad den hastighet man betalar för även över atlanten (även om man egentligen aldrig är garanterad den). Håller med föregående talare...

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Bara routingen som är dålig. USA ligger trots allt en bra bit härifrån, du får helt enkelt leva med det där.

Jo, det trodde jag med från början...

Men eftersom man klart ser att grafen för uppload är tvärt avhuggen runt 35k PER ANSLUTNING så... Startar jag en till anslutning till samma person så visar grafen EXAKT 70k osv.

Vid routingproblem så brukar väl ändå hastigheten gå lite upp o ner och inte spikrakt avhuggen?

Permalänk

men om du har telia 8000 så laddar du väl max upp i 80k eller nåt? eller har ja fattat fel?

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymon
men om du har telia 8000 så laddar du väl max upp i 80k eller nåt? eller har ja fattat fel?

Max 95-100k ligger jag på.

För att få det till en kompis i USA så måste jag ha 3 anslutningar till honom. Lite jobbigt när man vill skicka rå video för redigering och bara kan köra med en anslutning
Alltså tar det då ca 3 gånger så långt tid.

Visst, finns väl värre problem men vore ändå intressant att få det verifierat från någon annan med samma anslutning.

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns fel köper isper (tex Telia) bandbredd på atlantkabeln och Telia kanske har sparat in lite på att inte köpa lika mycket?

Permalänk
Medlem

Pressrelease på DI.se

"Telia äger ca 6 procent och är därmed en av de fem största delägarna."

"Telias egen TAT-14:s kapacitet är cirka 38 Gbit/s för skyddad trafik och det dubbla
för oskyddad trafik."
Som jag ser det så köper de inte trafik och sparar troligvis inte in på den.

Men det är ju konstigt att trådskaparen får en exakt hastighet/anslutning

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

innan du har kört ett riktigt test, typ med ttcp eller ännu hellre iperf så är det svårt att påst nånting.

prova att köra udp trafik över.
det här kan ha att göra med att du har yttepytte små fönster (receive/send) alternativt att motparten har det. tcp kommer isf gå slött medans udp är opåverkat.

prova och återkom med resultat!

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deskgrunt
Max 95-100k ligger jag på.

För att få det till en kompis i USA så måste jag ha 3 anslutningar till honom. Lite jobbigt när man vill skicka rå video för redigering och bara kan köra med en anslutning
Alltså tar det då ca 3 gånger så långt tid.

Visst, finns väl värre problem men vore ändå intressant att få det verifierat från någon annan med samma anslutning.

Kanske ingen bra lösning men packa ner video filen i winrar o välj "split to volumes" gör där 3 filer så kan du nyttja hela din lina på dom filerna med.. Det som är bra med att göra så också är att man får en helt identisk fil med, du kan lätt få error i en stor fil.. Packa alltid allt som sänds, bra att ha det som vana... Tack o hej....

Permalänk
Medlem

Har också märkt det här problemet under en längre tid. Jag har en server i USA och laddar upp ganska mycket filer varje arbetsdag.

Hade Comhem 8MB tidigare (som väl använder Telias nät?) och kunde aldrig ladda upp snabbare än ca 40 Kbytes/s.

När jag bytte till Bornet kabel 8MB (som använder Song Networks) så kvarstår problemet. Uppladdningen har varit cappad vid omkring 40 Kbytes/s. Så det verkar som det här problemet inte är begränsat till Telias nät.

Har trott att det varit någon felinställning på min ftp-server i USA. Fast jag har för mig att jag märkt samma fenomen när jag laddat upp till andra servers i USA också.

Men blev intresserad nu att forska närmare i det här. Speciellt som jag i morse märkte att jag för första gången lyckades ladda upp med full hastighet!

Det som är extra intressant här är att Bornet i Borås just nu har problem med sin gateway. Sedan i torsdags har de oförklarliga time-outs, som leder till att alla upprättade TCP-trådar dör efter en stund. Det som blir kvar är en massa FIN_WAIT_1 meddelanden när man kollar med netstat från kommandoprompten.

Men under tiden som TCP-tråden är vid liv så kan jag alltså för första gången ladda upp med full hastighet (ca 125 Kbytes/s) över atlanten!

Får avvakta och se vad som händer efter att de fixat problemet med sin gateway. Men det är ju nästan som att man börjar misstänka att något skumt pågår här.

Permalänk
Korsordsguru

Hade också en server i USA förut och kunde bara maxa 40kB/s uppåt till den från Telia i Sverige. Kom upp i 10Mbps med andra operatörer. Det var rätt så jobbigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bornet i Borås använder sig av PacketLogic såsom flertalet av svenska stadsnät och många tunga ISPs, inklusive Telia, Bostream, Comhem, Sydkraft (http://www.netintact.com/).

När Bornets PacketLogic server gick ner i förra veckan kunde jag för första gången ladda upp med full hastiget till min FTP-server i USA (122 Kbytes/s).

Idag när de fixat "shaping-servern" är jag tillbaka till ynkliga 40 kbytes/s.

Någon som vet en ISP som inte använder PacketLogic eller som använder produkten, men som inte stryper uppladdningshastigheterna till USA (och kanske andra destinationer)?

Verkar ju nästan som om detta är en medveten strategi för att strypa fildelartrafiken över atlanten.

Sedan är det en annan sak att PacketLogic möjliggör för leverantören att detaljstudera alla paket som lämnar och tas emot av din dator hemma. Bl a kan de övervaka över 100 applikationsprotokoll (DC, Kazaa, POP3, SMTP, HTTP m.fl.). Skickar du ett vanligt email, ser de inte bara avsändare och mottagare, utan även rubriken på ditt email!