Drog ur elen under semestern = datorn död

Permalänk
Medlem

Drog ur elen under semestern = datorn död

Så här ligger det till,

när jag åkte på semester drog jag ur elen till datorn för att inte blixten skulle förstöra den.

Nu när jag kommer hem och stoppar i elsladden igen så vill den inte starta. Det enda livstecken som visas är en diod i fronten som blinkar intensivt ( inte HD dioden, det är någon annan, en liten ikon som liknar en lampa sitter bredvid ).

Har öppnat chassit och kollat, ser ingen diod på moderkortet som lyser, vet dock inte om det finns någon ( det är inte min dator, så jag har inte så bra koll på den ).

Några idéer om vad som skulle ha kunnat hänt? Några tips om vad jag kan testa innan jag byter nätagg?

moderkortet är ett MSI-865Pe Neo2-P

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Slagit på strömbrytaren på nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

det har jag tämligen gjort

Permalänk
Medlem

En dum fråga. Drog du ur nätverks sladden?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag drog inte ur nätverkssladden, har 2 andra datorer kopplade till samma router och den datorn jag sitter på nu fungerar felfritt än så länge.

Permalänk

kan man inte så problem med oväder via nätverkssladden också? Brände vårt nätverkskort under en storm en gång. Fast jag vet inte om det går förbi routern omärkt?

Permalänk
Medlem

Du har ingen nätdel över att testa med, du kan ju haft maximal otur och den pajjat när du satte i el sladden..
Alltid så mina gamla AT, ATX aggregat gått sönder, dvs. när man pluggat in dem på elnätet, dock låter det rätt olustigt samtidigt så du borde märkt det iofs.