Permalänk
Medlem

Spel på extern hdd

Kanske en dum fråga men kan man installera spel på en extern hdd och sen kunna spela dom utan problem?

Det är en sådag disk jag ha tänkt köpa
LaCie 250Gb USB2.0 Porsche
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300728EK

Permalänk

ja det går. jag har själv en maxtor 200Gb som jag spelar bla world of warcraft på. har lite andra spel som painkiller osv osv på den. fungerar helt felfritt. men vad jag har hört så flyter det på bättre om det är installerat i c: disken. men märks ingen skillnad. fast jag kör på firewire så kanske därför?

men kan bli problem med patcher på vissa spel. fast brukar ju gå att ladda hem patch manuellt.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Nån som vet nått om de fungerar me USB?

Permalänk
Medlem

Borde ju gå snabbare om man nu kör USB 2 på externa disken, det gör då jag o det flyter perfekt.........

Visa signatur

Fear

Permalänk

firewire är effektivast usb 2 ligger 5-10 mb/s efter

Visa signatur

Sylt är gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulle o co
firewire är effektivast usb 2 ligger 5-10 mb/s efter

USB2 har en teoretisk gräns på 480Mb/s om jag minns rätt, Firewire har både 400Mb/s och 800Mb/s beroende på version, är det 400 så ligger den lika med USB2 då det är moderkortet och enheten i fråga som sätter stopp, inte gränssnittet.

jahaja: Ja, det ska fungera bra med USB också. Väl inkopplad kommer den ligga som vilken enhet som helst, spelen kommer inte märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Ok tack Don_Tomaso då vat ja.....Blir nog att beställa en hdd nån dag här...

Permalänk

ja har exakt den hårddisken men ja skulle aldrig ens komma på tanken att spela spel på den. Den blir tillräckligt varm av att stå som lagringsdisk. Det är självklart möjligt att spela spel på den men det är nog inte att rekommendera

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg om du beställer en HD med firewire då kan du inte koppla den direkt till din laptop. Detta är pga att din laptop har en liten FW kontakt som inte ger nån startsignal till hårddisken. Teoretisk skulle en USB2 HD vara snabbare, men firewire är mer stabilt därför får du en högre hastighet på FW. USB belastar också cpu´en mer.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon
Kom ihåg om du beställer en HD med firewire då kan du inte koppla den direkt till din laptop. Detta är pga att din laptop har en liten FW kontakt som inte ger nån startsignal till hårddisken. Teoretisk skulle en USB2 HD vara snabbare, men firewire är mer stabilt därför får du en högre hastighet på FW. USB belastar också cpu´en mer.

Plus det faktum att usb är half-duplex till skillnad mot firewire så om man både skriver och läser samtidigt så är usb 2.0 rätt segt medans firewire pallrar på för fullt i 400/800mbit i båda riktningarna samtidigt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

jag brukar spela på min fast det är en hitachi 160 ide som sitter i en sarotech låda och jag upplever inga som helst problem med värme eller lagg

Visa signatur

Sylt är gott

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon
Kom ihåg om du beställer en HD med firewire då kan du inte koppla den direkt till din laptop. Detta är pga att din laptop har en liten FW kontakt som inte ger nån startsignal till hårddisken. Teoretisk skulle en USB2 HD vara snabbare, men firewire är mer stabilt därför får du en högre hastighet på FW. USB belastar också cpu´en mer.

Jag ska köpa en extern hdd till min laptop, nämligen LaCie d2 250GB USB2.0/Firewire400/800 (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300770)

Fattar inte rikitgt vad screamin-daemon menar med att man inte kan köra FireWire direkt kopplad till en laptop. Vad krävs för att det ska funka?

Permalänk
Citat:

Fattar inte rikitgt vad screamin-daemon menar med att man inte kan köra FireWire direkt kopplad till en laptop. Vad krävs för att det ska funka? [/B]

Det undrar jag med?? Förklara någon