Permalänk
Medlem

Ferrari, kom till MAMMA! :)

Hej,
Nu är det bestämt. Jag har tänkt och inhandla en Ferrari 4000 den kommande månad. Först och främst, är det någon som har denna pärla? Är ju ganska saftiga grejer i den.. Blir min första bärbara, så.. hur varm blir dessa igentligen?

Sedan undrar jag, skall jag vänta tre veckor, eller? Hur mycket bör en sådan maskin sjunka i pris / vecka? Vad tror ni?

Smakprov;

Vad KÅT man blir.. !!

Glömde och fråga en sak, är den impopulär redan nu eller kan jag köpa den om en månad och den är fortfarande populär då?

Permalänk

Är nog helt ute om en månad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith
Är nog helt ute om en månad

Helt seriöst? Ferrari 3400 köps ju fortfarande mycket..

Permalänk

nej inte så seriöst

Permalänk
Avstängd

den är grymt häftig tycker jag. Surt att det inte är fler halvdesignade laptops ute. Det är ju nästan bara Ferrari och Apple som ett något annorlunda utseende.

Permalänk
Hedersmedlem

Visst det är bra prestanda och den är FÖRBANNAT snygg!! MEN du får ännu bättre dator för pengarna om du köper t.ex en stilren Dell 9300!
F4000 är väldigt dyr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Visst det är bra prestanda och den är FÖRBANNAT snygg!! MEN du får ännu bättre dator för pengarna om du köper t.ex en stilren Dell 9300!
F4000 är väldigt dyr!

Mjo, men denna väger 2.9, Dells "Vikt: från ca 3,6 kg och uppåt". Jag vill ha en bärbar och inte släpbar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar det är prestandamässigt mellan grafikkretsarna Radeon X700 och Geforce 6800 Go.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datasj
Mjo, men denna väger 2.9, Dells "Vikt: från ca 3,6 kg och uppåt". Jag vill ha en bärbar och inte släpbar.

Hehe, ja själv är jag så jävla stark så jag har beställt en XPS på 3,9kg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Jag undrar det är prestandamässigt mellan grafikkretsarna Radeon X700 och Geforce 6800 Go.

Det undrar jag med. Hur mycket kan det skilja?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Hehe, ja själv är jag så jävla stark så jag har beställt en XPS på 3,9kg

Överdriv nu inte Toxic : D

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datasj

Det undrar jag med. Hur mycket kan det skilja?

Det skiljer ca 2000 poäng i 3DMark05 mellan x700 och Go6800, sen ytterligare 1000p för Go6800ULTRA
http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=68910

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren

Överdriv nu inte Toxic : D

Nej jag lovar, jag är enormt vältränad! Jag orkar faktiskt, tro det eller ej, lyfta 3,9Kg!
Fast jag är osäker på om jag skulle orka lyfta både en 9300 och en XPS, det blir ju faktiskt 7,5Kg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Hehe, ja själv är jag så jävla stark så jag har beställt en XPS på 3,9kg

Haha, då måste jag vara stålmannen lr herkules då, för min "bärbara" väger 7,4 kg, ska jag ha med sladd o shajt så stiger vikten hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nej jag lovar, jag är enormt vältränad! Jag orkar faktiskt, tro det eller ej, lyfta 3,9Kg!
Fast jag är osäker på om jag skulle orka lyfta både en 9300 och en XPS, det blir ju faktiskt 7,5Kg...

Jag orkar också lyfta och t.o.m bära runt på en 10kg tung mobiltelefon från 1980, men jag har hellre en modern GSM-telefon på runt 100 gram i fickan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Det skiljer ca 2000 poäng i 3DMark05 mellan x700 och Go6800, sen ytterligare 1000p för Go6800ULTRA
http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=68910

Nej jag lovar, jag är enormt vältränad! Jag orkar faktiskt, tro det eller ej, lyfta 3,9Kg!
Fast jag är osäker på om jag skulle orka lyfta både en 9300 och en XPS, det blir ju faktiskt 7,5Kg...

2000 points i skillnad, hur kan man jämföra det på ett bra sätt?

Permalänk
Inaktiv

Värst vad alla var starka på den här tråden själv så tar man ju 5,5kg i bänkpräss(stavning?)

Permalänk
Medlem

Hmm..

Citat:

Datasj:
2000 points i skillnad, hur kan man jämföra det på ett bra sätt?

Ja, det är ungefär som skillnadem mellan ett Geforce FX 5900Ultra och ett Geforce 6600, kanske t.o.m. ett Geforce 6800.

Det är klart att datorn är mycket fin!
Men kom ihåg att det finns andra viktiga saker gällande en bärbar dator.
Vikten är helt klart godkänd!
Batteritiden då?
3h låter förvisso helt okej. Men notera att detta så gott som aldrig stämmer!
Föregångarna 3000LMi, 3200LMi & 3400LMi Har också "3h", vilket inte alls stämmer.

1,5h, absolut max 2h är mycket mer korrekt! Det är under surfning/srivning med blåtand deaktiverat.

Jag måste hålla med om att den är mycket trevlig att se på, men 25 000 :- är väldigt mycket pengar för 1,5-2h batteritid.

Själv har jag en JME Companion (är egentligen en Quanta KN1 som JME byter namn på).
Den har en batteritid på "upp till 4,5h". Detta stämmer inte heller, det är bara runt 3,5h.
Dock kan man med centrino-datorer ladda hem ett program som heter Centrino Harware Control, som kan klocka ner din pentiumM-processor när du sitter med batteri, likaså kan grafikkortet gå i batteriläge. Då får jag upp den till ~4h.

Den är inte alls lika snygg som en Ferarri, men för 20 000:- får du en laptop med:

Geforce 6600Go 128Mb
2,1Ghz PentuimM
2GB DDR2 533Mhz RAM
~4h batteritid
2,7Kg

(Ger med 1,86Ghz PM och 1GB RAM: ~2400 3dMarks i 3dMark05)

http://www.jmedata.se/konfig_default.asp?itemno=23376&confign...

Dock har den varken 5.1-ljud eller Bluetooth.
Men 5000:- är en stor summa!

Om jag hade pengarna skulle jag nog köpt en ferrari, bara för att den är så himla fin.
Men överväg åtminstone att spendera dina 5000:- på annat.

Man kan faktiskt modda sin laptop så den blir snygg/snyggare.
http://www.bay-wolf.com/customize.htm <-- Applicera vinyl
http://spiike.shadowdragon.net/laptop%20painting.htm <-- Lacka hela din dator!

Det var nog allt jag hade att säga

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Re: Hmm..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Ja, det är ungefär som skillnadem mellan ett Geforce FX 5900Ultra och ett Geforce 6600, kanske t.o.m. ett Geforce 6800.

Det är klart att datorn är mycket fin!
Men kom ihåg att det finns andra viktiga saker gällande en bärbar dator.
Vikten är helt klart godkänd!
Batteritiden då?
3h låter förvisso helt okej. Men notera att detta så gott som aldrig stämmer!
Föregångarna 3000LMi, 3200LMi & 3400LMi Har också "3h", vilket inte alls stämmer.

1,5h, absolut max 2h är mycket mer korrekt! Det är under surfning/srivning med blåtand deaktiverat.

Jag måste hålla med om att den är mycket trevlig att se på, men 25 000 :- är väldigt mycket pengar för 1,5-2h batteritid.

Själv har jag en JME Companion (är egentligen en Quanta KN1 som JME byter namn på).
Den har en batteritid på "upp till 4,5h". Detta stämmer inte heller, det är bara runt 3,5h.
Dock kan man med centrino-datorer ladda hem ett program som heter Centrino Harware Control, som kan klocka ner din pentiumM-processor när du sitter med batteri, likaså kan grafikkortet gå i batteriläge. Då får jag upp den till ~4h.

Den är inte alls lika snygg som en Ferarri, men för 20 000:- får du en laptop med:

Geforce 6600Go 128Mb
2,1Ghz PentuimM
2GB DDR2 533Mhz RAM
~4h batteritid
2,7Kg

(Ger med 1,86Ghz PM och 1GB RAM: ~2400 3dMarks i 3dMark05)

http://www.jmedata.se/konfig_default.asp?itemno=23376&confign...

Dock har den varken 5.1-ljud eller Bluetooth.
Men 5000:- är en stor summa!

Om jag hade pengarna skulle jag nog köpt en ferrari, bara för att den är så himla fin.
Men överväg åtminstone att spendera dina 5000:- på annat.

Man kan faktiskt modda sin laptop så den blir snygg/snyggare.
http://www.bay-wolf.com/customize.htm <-- Applicera vinyl
http://spiike.shadowdragon.net/laptop%20painting.htm <-- Lacka hela din dator!

http://spiike.shadowdragon.net/painting/IMG_0907.jpg

Det var nog allt jag hade att säga

Tack för ett par kloka ord, men jag håller mig nog till Ferrarin iallafall. Jag är 16 bast och har nu, efter 6 månader, tjänat ihop 30 laxar, vilkte är mycket bra. Jag får 7k över som jag kan bränna på annat skoj då jag köpte denna dator. En annan fråga jag har är; hur står sig Turion gentemot Pentium?

Permalänk
Medlem

Computercity säljer Fujitsu-Siemens Amilo 3438 för 15995:- och då får man 2x60 sata i raid 0 eller 1, 17tums skärm, 6800Go, fjärrkontroll etc.

Är det verkligen värt o betala så mycket för en Acer Ferrari?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag orkar också lyfta och t.o.m bära runt på en 10kg tung mobiltelefon från 1980, men jag har hellre en modern GSM-telefon på runt 100 gram i fickan.

Samma här, men däremot så kvittar det fullständigt om jag har 2,9kg, 3,6kg eller 3,9kg i en väska på ryggen!

Permalänk
Medlem

Personligen så föredrar jag Acer Travelmate 8104. Lite billigare än Acer Ferarri 4000, men änndå nästan samma saker i den, förutom skillnaden på skärmen.

Permalänk
Medlem

Klisterlappar är inte snyggt :-x

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite i tråden.

Funderar starkt på att beställa en Ferrari 4005 nästa vecka men kan inte mycket om bärbara datorer eftersom det är min första bärbara också.

Säg att en bärbar får kosta 25.000:-, vilken (om inte ferrarin) skulle ni då välja och varför den istället för ferrarin...

/Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Hoppar in lite i tråden.

Funderar starkt på att beställa en Ferrari 4005 nästa vecka men kan inte mycket om bärbara datorer eftersom det är min första bärbara också.

Säg att en bärbar får kosta 25.000:-, vilken (om inte ferrarin) skulle ni då välja och varför den istället för ferrarin...

/Tobbe

Som jag skrev innan, är det värt o betala så mycket för den datorn? Om du tycker om designen så go for it, men annars är det överpris.

Permalänk
Medlem

Någon som skrev något om battertiden, Ferrari 4000 håller i 3h och 9min vid vanligt andvändande.

Permalänk
Medlem

jag fick hem min ferrari häromdan å vad ska man säga, köper du en kommer du inte bli missnöjd.

först och främst ska man inte stirra sig blind på 3dmark poäng å liknande, översätter man det till reella siffror skiljer det inte mer än 5-10 fps i t.ex. hl2 eller doom3, dessa spelen och liknande kommer kunna liras utan problem på ferrarin

va ska man säga i övrigt, designen är klockren, dock ska man nog inte tappa den eller tappa saker på den, kolfiber är som bekant inte spec. stöttåligt. Dock borde dom ha förstärkt det på något sätt men jag tänker iaf inte prova

ska filma lite med kameran sen så får du se lite klarare hur den ser ut

jag är iaf grymt nöjd med min, enda nackdelen är priset men jag hade möjligheten att handla den p åföretag så jag får tillbaka momsen i oktober

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
jag är iaf grymt nöjd med min, enda nackdelen är priset men jag hade möjligheten att handla den p åföretag så jag får tillbaka momsen i oktober

Ok, tack för infon. Jag skall få min som HemPC i så fall...får dock välja i princip vad jag vill. Det är ju bra, men jobbigt också eftersom jag måste jaga rätt på den bästa istället för att bara ta den dyraste av tre alternativ som förra gången.

En liten filmsnutt etc vore kalas

/Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Hoppar in lite i tråden.

Funderar starkt på att beställa en Ferrari 4005 nästa vecka men kan inte mycket om bärbara datorer eftersom det är min första bärbara också.

Säg att en bärbar får kosta 25.000:-, vilken (om inte ferrarin) skulle ni då välja och varför den istället för ferrarin...

/Tobbe

Du får nog en bra Dell för det priset, dock en vikt på typ 4kg då..

Permalänk
Medlem

Ni som nu funderar på att köpa F4000 ta er en titt på att köpa den från http://www.laptopsdirect.co.uk/Acer_Ferrari_4000_Laptops/prod...

Blir för guds skulle runt 5000 billigare även med frakt + kostnad för att då köpa ett svenskt tangentbord och då jämför med billigaste pris på en svensk internetbutik.
Tur som jag har kommer min att kosta runt 16500:- från USA men det fungerar bara bra om man har någon som är där och kan ta med den hem till Sverige.

Alla ni som är intresserade kan ju kolla in detta test för att få lite mer humm om själva maskien
http://www.laptoplogic.com/reviews/acer/117/1/1/

sen kan ett annat tips vara att kolla upp den på
www.notebookforums.com
kolla under Acer så kommer ni se vad en hel del användare i USA tycker om sina ferraris.

Vizay ??

Hur låter fläkten? det är det jag undrar mest över faktiskt då jag inte sett den live.
kan du även testa att låte den köra med tex en dvd-film till batteriet dör så vi får en ungefärlig batteritid.
Sen självklart en liten review tycker jag

/doope

Visa signatur

Samsung NC-10 Netbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doope
Ni som nu funderar på att köpa F4000 ta er en titt på att köpa den från http://www.laptopsdirect.co.uk/Acer_Ferrari_4000_Laptops/prod...

Blir för guds skulle runt 5000 billigare även med frakt + kostnad för att då köpa ett svenskt tangentbord och då jämför med billigaste pris på en svensk internetbutik.
Tur som jag har kommer min att kosta runt 16500:- från USA men det fungerar bara bra om man har någon som är där och kan ta med den hem till Sverige.

Alla ni som är intresserade kan ju kolla in detta test för att få lite mer humm om själva maskien
http://www.laptoplogic.com/reviews/acer/117/1/1/

sen kan ett annat tips vara att kolla upp den på
www.notebookforums.com
kolla under Acer så kommer ni se vad en hel del användare i USA tycker om sina ferraris.

Vizay ??

Hur låter fläkten? det är det jag undrar mest över faktiskt då jag inte sett den live.
kan du även testa att låte den köra med tex en dvd-film till batteriet dör så vi får en ungefärlig batteritid.
Sen självklart en liten review tycker jag

/doope

Hur är det med el-adaptern osv? Passar den i Sverige? Och sedan om man beställer, är det inte risk att den fastnar och jag får typ betala 40 % av priset bara för tullen tog den?

Jag maliade även han som gjorde rescensionen, och han sa följande ang fläkten och varmen;
"Thanks for your E-mail. The Ferrari 4005WLMi does not get hot at all -- it actually runs very cool! However, the fan is noticeable although it is not annoying" Döm själva..