Permalänk
Hedersmedlem

XP 2700+ inte "riktigt" upplåst?!

Hej!

Jag har under lång tid kört en Athlon XP 2200+ (AXDA) tillsammans med ett Abit NF7-S 2.0 (Nforce 2 Ultra). Min 2200+ är upplåst med silverfärg på sista L3-bryggan och det fungerar bra. Jag har kört den i 200 MHz-buss med en multiplier på 9. Alltså orginalfrekvens på processorn men högre buss. Orginal är 133 MHz.

Nu har jag istället stoppat i en 2700+ (också AXDA). Detta är ju en Thoroughbred. Den ska väl vara upplåst tillsammans med ett Nforce2-kort? Mycket riktigt kan jag välja multipliers fritt och när datorn postar så rapporterar den också rätt frekvens som det bör bli med vald multiplier. Orginal på 2700+ är ju 166 MHz-buss och en multiplier på 13. Jag tänkte testa att köra 200 MHz-buss igen och en multiplier på 11 så att jag hamnar på ungefär orginalfrekvens för processorn. Det verkade funka. Rätt hastighet rapporteras vid post och Memtest 86 rapporterar rätt hastighet. Men - datorn hänger sig direkt i Memtest! Jag har testat med olika multipliers och frekvenser, men datorn verkar mycket instabil så fort man närmar sig orginalfrekvensen 2200 MHz med en buss på 200.

Att det skulle vara moderkortet eller något annat som är instabilt borde kunna uteslutas då 200 MHz är inom specarna för ett Nforce 2 Ultra. Minnena är två 512 MB Twinmos PC3500 433 MHz BH-5 moduler, så inte heller de ska vara flaskhalsar. Dessutom har jag ju kört den här bussen och högre tidigare, som sagt.

Har någon en aning om vad som är galet? Är processorn inte "riktigt" upplåst i alla fall?

Tacksam för svar!

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

vad kör du för vdimm ?

dom minnena kan behöva lite högre i vissa fall, även om dom inte klockas högt...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaret

Jag kör default spänning till allting. Jag funderar på att testa mer och höja spänningen till både minnen och processor, men det underliga är ju som sagt att jag kört min 2200+ med 210 MHz-buss ganska länge och jag hade inte höjt spänningen till minnena då. Inte heller borde väl prollen behöva mer kräm när den "internt" inte är överklockad.

Vad jag tänkte när den blev så instabil var att den kanske i alla fall inte är riktigt upplåst och påstår att den kör en viss multiplier fast det egentligen är en annan. Men det är ju skumt att både BIOS och Memtest rapporterar "rätt" hastighet...

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

bh-5: orna behöver mycket kräm... sätt dom på runt 3v... lr har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
bh-5: orna behöver mycket kräm... sätt dom på runt 3v... lr har jag fel?

Tack för tipset!
Jag ska definitivt testa att kräma på mer, men ni håller väl ändå med om att det vore skumt om minnena plötsligt behöver mer kräm i 400 MHz bara för att min 2700+ sitter i, mot vad de behövde i 420 MHz med min 2200+?! Jag tycker det är märkligt...

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity