Permalänk
Geeks
Säljchef

Överklocka ATI 9800 Pro

Hade tänkt mig att klocka mitt grafikkort ( ATI 9800 PRO) ett par hack ikväll.

Vad jag kunnat läsa mig till via sökning här på forumet är att ATI Tool skall vara ett bra program för endamålet.
Är detta det bästa programmet tillgängligt? Lödning m.m är inget jag kommer ge mig på då det ligger utanför mitt kompetensområde.

Jag kommer att kyla kortet med en Cooler Master Cool Viva, sett någon tråd med någon som inte var nöjd med denna kylare: Medans jag på flera andra håll har hört folk som ansett att kylaren var grymm just för överklockning, på standardkort utan klock hände det dock inte så mkt.
Någon som kan verifiera detta?

Jag har sett flertalet trådar om folk som klockat sina kort si och så mkt, men ganska lite information om vad det verkligen gett i slutändan. Det jag vill åstadkomma är att få lite tyngre spel som BF2 att flyta bättre, kanske lite WOW och även Counter-strike:S.
Vill höja min fps, stabilisera den och få en skönare spelupplevelse.
Märks det någon större skillnad på normal överklockning med exempelvis ATI tool?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ATi Tool är väldigt bra. Speciellt funktionerna find max core och mem. Då testar den snäpp för snäpp, heat-up fas mellan hela tiden samtidigt som den skannar efter artefakter hela tiden (grafikfel, om du inte visste ). Kör själv mitt 9800pro i 435/380 och det fungerar utmärk. Lite svårt att säga vad det ger, har aldrig testat t.ex. 3dmark01 före och efter klockning, men visst ger det ganska mycket mot orginal 380/344 (som mitt var klockat orginal iaf ).

Har ingen erfarenhet av den där kylaren, men du märker ju hur mkt den klarar om du kör ATi Tool. Jag brukar köra max testerna och sen ställa det lite under resultatet för att sedan köra t.ex. 3dmark några timmar för att se att det är helt stabilt. Finns ju ingen inbyggd tempsensor i 9800pro, men har du t.ex. en Aerogate med tempsensorer kan du ju sätta fast en på kylflänsen för att se ungefär. Har själv satt sensorn på baksidan av coren. Visar ju såklart inte exakt, men ändå.

Kör med en Arctic Cooling VGA Silencer förövrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ATi Tool är mycket bra.... Kolla det som står i min sign, mitt powercolor 9800Pro, med en Zalman på, är klockat i 416/371
Förresten, Osen, hur fan får du upp core så högt ?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
ATi Tool är mycket bra.... Kolla det som står i min sign, mitt powercolor 9800Pro, med en Zalman på, är klockat i 416/371
Förresten, Osen, hur fan får du upp core så högt ?

Ingen aning Körde find max core och när jag kom tillbaka lite senare var den uppe i 440 eller nått sånt. Kom en bit till innan det började bli artefakter. Har också ett powercolor. Kankse bör tillägga att jag har höjt volten på kortet (ej voltmoddat, men går på mitt moderkort). Och jag har minnesflänsar plus en 80mm fläkt som blåser rakt på kortet från sidan av chassit. Plus att jag övervoltat fläkten i VGA silencern och tagit bort shimen. Pjuh, blev mycket att skriva

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag hade 9800pro hade jag en Cool Viva, skit bra kylning, kör på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osen
Ingen aning Körde find max core och när jag kom tillbaka lite senare var den uppe i 440 eller nått sånt. Kom en bit till innan det började bli artefakter. Har också ett powercolor. Kankse bör tillägga att jag har höjt volten på kortet (ej voltmoddat, men går på mitt moderkort). Och jag har minnesflänsar plus en 80mm fläkt som blåser rakt på kortet från sidan av chassit. Plus att jag övervoltat fläkten i VGA silencern och tagit bort shimen. Pjuh, blev mycket att skriva

Hur många volt får kortet då :o?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Geeks
Säljchef

Tackar för svaren. Om någon annan har lite att fylla i vad det gäller förbättrad spelupplevelse skulle jag bli lycklig när man sitter här på jobbet.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

tyvärr märker man inte mycket skillnad.... Jag känner ingen direkt prestandakick, och inte heller får jag särskilt mycket mer poäng i 3DMark-programmen
EDIT : Om du har R360-kärnan, så kan du flasha det till XT. Då märker du nog en liten skillnad
Kolla vilken kärna du har genom att antingen ta bort kylflänsen och pastan, eller med ett program.... Vet dock inte vilket Kanske Everest, men är inte säker

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Använder Rivatuner för att klocka mitt 9800PRO.
Funkar mycket bra. Har kört det i 506/398 på luft.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Geeks
Säljchef

Det var inte illa pinkat turez! Ingen voltmodd lr så?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Använder Rivatuner för att klocka mitt 9800PRO.
Funkar mycket bra. Har kört det i 506/398 på luft.

Tjenare, måste vara voltmoddat? :S Voltmoddade minnen också? Vad för luftkylning, turbin?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

läs faq...
finns 3000000000 trådar

Permalänk
Medlem

Osen, jag undrar fortfarande hur många volt du ger kortet

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
läs faq...
finns 3000000000 trådar

smocken, mja visst.. Jag har läst i stort sett alla trådar och faq.. Jag ville ha mer respons!

Var det jobbigt för dig? Förstår inte folk med den typen av attityd.. Visst finns det trådar om Överklockning av 9800pro.. Men visa mig en tråd som svarar korrekt på min frågeställning så skall vi allt komma överens..

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osen
Tjenare, måste vara voltmoddat? :S Voltmoddade minnen också? Vad för luftkylning, turbin?

Voltmodd med blyertspenna. Både på GPU och minne. Men inte några monsterspänningar.
Våga inte dra på för mycket med tanke på att kylningen var luft.
Hade datorn stående vid ett fönster.

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=480...

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop