Permalänk
Medlem

LCD=Datorskärm?

Halloj!

Efter att ha sökt runt här på forumet ett tag efter ett vettigt svar på frågan om det finns större LCD-skärmar (26"-32") som fungerar att använda som datorskärm kände jag ändå att jag ej fått något riktigt svar och postar nu därför en ny tråd i ämnet!

Jag förstår självklart att en massa faktorer spelar roll om det ska fungera; typ anslutningar, upplösning, responstid osv.

Min fråga är därför:

Finns det LCD-skärmar idag av storleken 26-32" som fungerar att använda som datorskärmar till spel, film tv o dylikt?

Någon som har ngn erfarenhet?

Mvh Johan

Visa signatur

Ska bygga nytt, öppen för tips!

Permalänk
Medlem

Vet inte men skulle gissa på nej...

Med tanke på vilka problem tillverkarna har med att få varje steg av större LCD skärm
att prestera bra i spel och film.

tekniska steget mellan bra 17" och lika bra 19" är stort, så mellamn 19" och 32" torde det vara ofantligt långt

Permalänk
Medlem

Okej =( , får väl bli en Syncmaster 913b 19-tummare istället...

Lite synd, hade hoppats att de skulle funka, för då skulle man inte behöva flytta sig för att kolla på film...

Nån annan?

Johan

Visa signatur

Ska bygga nytt, öppen för tips!

Permalänk
Medlem

De flesta stora LCD-TV skärmar har för låg upplösning för att vara användbara som datorskärmar.

Apples 30" Cinema HD skärm som klarar av upplösningen 2560x1600 borde däremot vara idealisk.

Permalänk
Medlem

Lite dyr bara kanske

Finns det inga billigare som duger?

Johan

Visa signatur

Ska bygga nytt, öppen för tips!

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte det..

Eller.. Har inte apple en 23"? Den torde kanske fungera?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple Cinema 30", och är väldigt nöjd med den. Även om jag kan hitta saker att anmärka på om jag ska vara riktigt gnällig (t ex att den är så stor att betraktningsvinkeln ger ett litet blå/lila skift i mörka partier längst ut i hörnen om man sitter på "normalt" avstånd), så tycker jag den är värd varenda krona.

Extra bonus för att varenda pixel funkar till 100%! Petig som jag är så är "pixelpolicy" en av de stora anledningarna till att jag hållit mig borta från LCD innan.

Har bara kört CRT innan, och då var det Nokia 446 XPro och Eizo F980; båda i 130 DPI. (1800x1356 och 2048x1536. Och jo, det har varit ett rent h-ete att hitta grafikkort som ger lite skärpa i sådana upplösningar...) 100 DPI TFT ger inte riktigt lika fina former på små bokstäver och sådant, men med subpixelhinting (funkar ej på Win2k och äldre!) jämnar det i stort sett ut sig, och så blir allt skarpare, jämnare, klarare (inga "halos" om man så drar på ljus så att det gör ont i ögonen), renare (aldrig moiré) och helt rakt/plant.

Kör uteslutande Linux och programmerar (4 sidor i bredd är ganska bekvämt ) och sådant, både professionellt och som hobby. Quake III, GTR, MoH:AA och sådant går fint att spela, även om 16 ms inte totalt eliminerar ghosting. PhotoShop, GIMP och liknande går fint, och foton från digitalkameror ser kanonfina it.

Problemet med denna skärmen, om man ska köra PC, är att hitta ett grafikkort som funkar. Det krävs dual-link DVI, och det är inte samma sak som två DVI-utgångar, även om halva branschen, inklusive vissa tillverkare, verkar tro det! Det som ska till är alltså en "proffs-DVI" som använder alla digitala kanaler, och inte bara hälften som vanliga DVI-utgångar.

ATI har dual-link DVI på vissa av sina FireGL Vxxxx-kort; bl a V5000. nVidia har det på de nyare Quadro FX-korten; 3000, 3400, 4000, 4400 och rimligtvis de nyaste tillskotten också. Annars finns det några enstaka 6800- och 7800-kort med dual-link.

Hade ett FireGL V5000 innan och det vara bara krångel med det; driverproblem på Linux (oväntat...) och hårdvaruproblem med just dual-link oavsett OS. Dessutom pajade dual-link-utgången ihop efter ett tag. Än en gång visade det sig alltså vara ett misstag att chansa på ATI, tyvärr. Annars har de ofta väldigt vettiga och prisvärda lösningar, men vad ska man säga? Inget för den som är beroende av "high-end-features", vad jag erfarit...

V5000 ger förresten fenomenalt bra analog utsignal; perfekt för F980 och liknande. Synd bara att det var ett par år sedan man slutade tillverka CRTs i den klassen...

Det enda jag vet säkert funkar till Cinema 30" är XFX 6800 Ultra PCI-e med 512 MB och 430 MHz core, som jag kör med nu. Det ska finnas några enstaka 7800-kort med dual-link också, men dessvärre verkar det inte vara standard på alla 7800-kort. Kolla noga, så att du inte blir stående med en massa kort som inte duger, men som du inte kan returnera!

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Viewsonic VP201b funkar bra till spel och film.
http://datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=VSVP201B

En tråd om skärmen på ett annat forum. http://www.hardforum.com/showthread.php?t=780004&highlight=vp...

Finns tydligen en 23" variant men den kostar lite mer.
http://datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=VSVP231WB

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Ska precis beställa 23" widescreen ifrån HP, 1920x1200 i upplösning. Ska bli trevligt att spela och se på äkta hdtv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Ska precis beställa 23" widescreen ifrån HP, 1920x1200 i upplösning. Ska bli trevligt att spela och se på äkta hdtv

Pris och varifrån?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Freeman: har du beställt? om inte kanske 1st 24" wide dell vara av intresse?

Permalänk
Medlem

har inte beställt ännu, men är inte intresserad utav privatköp.
Ska köpa hempc ifrån komplett.se

Permalänk
Medlem

Garnax känner du någon som tillverkar LCD skärmar ? jag kan bara säga att du inte verkar veta så mycket om detta ämne. Jag har nämligen en 32" LCD med 8ms och det är inte dåligt sen stödjer den upplösningar upp till 1080i och jag har inte EN ENDA död pixel på hela skärmen har kört dead pxiel checker program av olika slag och har inte hittat en enda.

Jag använder den som en Datorskärm och det funkar utmärkt det är absolut inga problem att köpa en 26"+ som datorskärm det finns dock några faktorer man ska tänka på vid inköp.

-Hög kontrast
-låg responstid
-HD-ready(speciellt vid använding som datorskärm)
-Hög Betrakningsvinkel

Som sagt det är inga problem att ha en stor LCD som datorskärm.
Men sen om man är i behov eller vill lägga pengar på en stor TV/Datorskärm är en helt annan sak.

Visa signatur

:Dator1-:P4 3ghz|PSU450W|512DDR |Abit X800pro|800-BUS|Skärm:HDTV

:Dator2-:AMD64-3200+(1mb cache)|CORSAIR 1024mb ram 400mhz CL2.0|Soundblaster audigy 2|ASUS 9800XT 256mb|5 chassi fläktar|Skärm:HDTV

Permalänk

själv har man 24" och använder som tv/datorskärm...
finns förstås större, men då är de ju lika bra att köpa en tv å converter

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk
Medlem

2405fpw är ett klockrent val!

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.